Ti KONAer opstillet foran Docken i Københavns Frihavn.

Stort kunde-event for den længe ventede Hyundai KONA electric

FDEL er inviteret til at holde stade i anledningen af Hyundai Danmarks store kundeevent for KONA electric-interesserede. To aftener holder ti eksemplarer klar til prøvekørsel foran Docken i Københavns Nordhavn og SavVærket i Århus.

Læs også: Hyundai KONA electric på langtur i Danmark

200 personer i København og 200 i Århus af de i alt 1200, der har skrevet sig op på importørens interesse-liste, skal over et par timer ud på en lille prøvetur. Hold øje med åbent-hus-arrangementer i dit lokalområde, hvis du ikke var én af de heldige.

Interessen for SUVen har været overvældende stor for en mellemklasse-elbil i Danmark. Elbilforeningen har stillet pressechef Annegrethe Skovby fra Hyundai et par skriftlige spørgsmål:

Hvorfor tror I KONAen nyder så stor interesse?

Ikke alene er Hyundai KONA electric en SUV, det er en moderne veludstyret elbil med lang rækkevidde og et konventionelt design, og med en pris, der starter ved 269.995 kr. appellerer den bredt.

Hvad synes Hyundai Danmark selv om bilen?

Salget at SUV-modeller i Europa er øget markant – også i Danmark, og da flere og flere bilkøbere efterspørger alternativer til forbrændingsmotoren, så er det god timing, at KONA nu også kommer i en rent elektrisk udgave. KONA electric ser ud som de øvrige KONA-modeller (benzin- og dieselversioner, red.), men med en anden kølergrill. Det er også her, hvor stikket til ladekablet er placeret i den elektriske udgave, hvilket er ganske praktisk, da de fleste ladestationer er placeret foran bilen i p-båsene.  

Hvor langt kan den køre på en opladning?

Hyundai KONA electric fås med to forskellige batteripakker på henholdsvis 39,2 kWt og 64 kWt, og vælger man den store pakke, er rækkevidden op til 482 km på én opladning. Vælger man udgaven med 39,2 kWh, er rækkevidden op til 312 km. (De angivne rækkevidder er efter normværdien WLTP. Se hvad Elbilforeningens test af rækkevidden viste her, red.)

Hvor mange har I hjemtaget til danske kunder? Hvilket salg spår I? Hvad kommer salget an på, tror I?

Mere end 200 KONA electric er på vej til det danske marked, og den danske interesse for bilen er overvældende, så man skal næppe hænge i bremsen, hvis man inden for nærmeste fremtid gerne vil være ejer af markedets første kompakte, fuldt elektrisk SUV, KONA electric.

Har Hyundai nogen kommentarer til de politiske ramme-vilkår?

Statsministeren Lars Løkke Rasmussen siger 2030, men Hyundai er klar allerede nu. Hyundai står med en af de mest grønne profiler i branchen, for allerede i dag finder man innovative og fremtidssikrede el-, hybrid og brint-biler i vores modelprogram. Vi er i gang med at introducere 14 bæredygtige modeller, og vi er i gang med at udfase diesel (i flere modeller). Samtidig er vi også i gang med at demokratisere de bæredygtige biler. Tidligere har el-, hybrid og brint-biler været forbeholdt de få, men med introduktionen af IONIQ, KONA electric og til dels NEXO (brint-bil, red.) åbner vi markedet for ’menigmand’.

Har Hyundai nogle ønsker/kommentarer til Elbilforeningen?

FDEL viser en stor opbakning og interesse for elbiler. Og foreningens allervigtigste aktiv er de mange frivillige. Det er en uvurderlig arbejdsindsats, der bliver leveret.

Følger der en app med til fjernbetjening, som man ser det hos andre bilmærker?

Hyundais Blue link system er allerede tilstede i USA. Det er derfor ikke utænkeligt, at det også vil blive tilgængelig i KONA electric i Danmark, det er bare et spørgsmål om tid.

Er bilen typegodkendt til træk på BEV, PHEV? Hvordan vil I vurdere udsigterne?

Hyundai KONA fås med benzin- og dieselmotor, såvel som i en electric-udgave. KONA electric er ikke typegodkendt til træk – endnu. I 2019 følger en hybrid (HEV) udgave af KONA. Om KONA også kommer i en plug-in hybrid (PHEV), er endnu ukendt.

Er der en god introduktionspris?

Med priser fra henholdsvis 269.995 kr. og 299.995 kr. er Hyundai KONA electric i et prisleje, som nærmest gør den folkelig.

 

SavVærket er fyldt med KONA electric-interesserede.

SavVærket er fyldt med KONA electric-interesserede

 

Rune Grandal er kørt hele vejen fra fra Fyn til arrangementet i København. Han har tilmeldt sig Hyundais kundeevent og var en af de 200 heldige, der fik plads på eventet i København.

Hvilken bil kører du og din familie i?

Vi kører i dag i en Nissan LEAF, som vi ikke lader indgå i handlen. En ny KONA vil derfor være elbil nr. 2.

Hvor længe har din familie været elbilister?

Vi har været elbilister siden august 2016, hvor vi købte vores LEAF brugt.

Hvilket kørselsbehov har du til daglig?

Vores kørselsbehov er stigende – i dag kører vi ca. 20.000 – 25.000 km pr. år i vores LEAF. Når vi får en ny KONA, forventer vi at køre ca. 45.000 km pr. år fordelt på de to biler.

Med to elbiler i husstanden er det ikke nødvendigt med lang rækkevidde på begge biler.

Hvilke forventninger havde du til bilen, og blev dine forventninger indfriet på den korte prøvetur?

Jeg synes, den er vanvittig lækker og ville gerne være kørt hjem til Fyn i bilen, hvis jeg havde fået lov. Den indfrier til fulde mine forventninger.

Skal du prøve den igen på en lidt længere tur?

Ved lejlighed helt sikkert, ja.

Har du bestilt den?

Ja. Vi har netop skrevet slutseddel på en KONA i Premium-udgaven.

Vil du anbefale KONAen til andre?

Jeg vil helt bestemt anbefale en elbil fra Hyundai. De har jo også IONIQ electric i sortimentet. Især til venner og familie, som er på udkig efter en komfortabel og økonomisk familiebil.

KONA med tagboks godkendt til 80 kg

KONA med tagboks godkendt til 80 kg

 

Jesper Kaagaard har taget turen fra Aalborg til Århus-arrangementet.

Jesper, du har allerede en Hyundai IONIQ.

Ja, efter mange års interesse slog vi til og købte en rigtig elbil i juni 2018. Det var meningen, at det skulle være den eneste bil i familien, når vi havde fået solgt vores gamle bil. Sidst på sommeren stod det dog klart, at vi godt kunne opdyrke et behov for at have to biler, og da ingen gad den gamle fossilbil, så blev en KONA electric bestilt.

Hvor længe har din familie været elbilister?

Vi har haft elbil siden efteråret 2017. Interessen for elbiler har været der i rigtig mange år. Det var Tesla Roadster, der satte fokus på den nye teknologi engang tilbage i 2004. Dengang havde vi fire hjemmeboende børn, så behovet var noget andet end en lille sportsvogn. Det blev aldrig til andet end at følge udviklingen. Da vores to ældste flyttede hjemmefra, og vi var blevet en mere “normal” familie, begyndte det at se mere realistisk ud at forsøge sig med en elbil.

Vi lejede en Zoe hos Sixt (månedsleje) for at prøve dét med at køre elbil. Zoe er charmerende og en rigtig fin bybil. Den trives knap så godt på motorvejen, men vi fik blod på tanden og fik en IONIQ electric.

Hvilket kørselsbehov har du til daglig?

Det er meget forskelligt. Vi har voksne børn i København og kører en gang imellem over på besøg. Et par gange om ugen er min kone Annette ude og undervise rundt om i Nordjylland. Så 25-30 km på en stille dag, 120 -200 km på udearbejdsdage og op mod 900 km, når turen går til København og tilbage igen den samme dag.

Hvilke forventninger havde du til bilen? Blev dine forventninger indfriet på den korte prøvetur?

Med en teknisk baggrund har jeg nok et nøgternt forhold til biler. Jeg forventede en mini-SUV, som ligner en almindelig KONA, med de kvaliteter, jeg har lært at sætte pris på fra vores IONIQ. Lidt mere effekt og måske lidt bedre køreegenskaber. KONA har et mere avanceret affjedringssystem. Men ellers ikke den store forskel. Så ja, forventningerne blev indfriet på de fronter.

Skal du prøve den igen på en lidt længere tur?

Nemlig, ja. Den skal have en ordentlig tur, hvor den skal køres med fast hånd og lades på den hurtigste lader, jeg kan finde. Så skal der laves nogle optegnelser over, hvordan dens BMS håndterer opladning og batterivarme mv. Det bliver en god weekend.

Har du bestilt den?

Ja, det gjorde vi allerede i september 2018.

Hvad skal der så ske med din IONIQ?

IONIQen er min bil! Den er i den grad krøbet ind under huden. At køre den mest energieffektive elbil, der er så smuk, er en meget speciel oplevelse. Så kan konen få KONAen. Hun er ikke så meget for teknik, og jeg har ikke noget imod at skulle planlægge lidt for at køre længere ture.

Vil du anbefale KONAen?

Godt spørgsmål. På nuværende tidspunkt, så ja – med forbehold. Den skal lige igennem min store to-dages-test, hvor vi skal se, om alt det gode, der siges om den, virkelig holder. Ellers er der jo IONIQ, som er en af de elbiler, der virkelig kan alt. KONAen får lige nu meget opmærksomhed, nok mest pga. rækkevidden. Det, mange overser, er, at det ikke altid er det vigtigste ved en elbil. Det er mindst lige så vigtigt, at man kan lade rigtig hurtigt, og at det normale forbrug er lavt. Lige nu vil jeg pege på netop de to biler, hvis man skal have en elbil til anstændig pris. Der er andre fine biler derude, men IONIQ og KONA har kvaliteter, der efter min mening hæver sig over de andre.

 

De frivillige på standen i Århus.

De frivillige og rutinerede elbilister på standen i Århus

 

FDELs frivillige Poul Jørgensen og Jan Johansen har passet FDEL-standen i København og fik også mulighed for en lille prøvetur. Jan Johansen fortæller: “Hyundai KONA electric virker som en velbygget elbil. Kabinen er noget mindre end Hyundai IONIQ electric, og man sidder lidt højere i SUVen. Bilen kører godt. Den er let og logisk at betjene, og når man først har prøvet adaptiv fartpilot og lane-assist-systemerne, som Kona tilbyder, vil man ikke undvære dem igen. Der er ingen tvivl om, at denne bil vil få succes, snarere er spørgsmålet, om Hyundai kan bygge nok biler til efterspørgselen. Ærgerligt, at den ikke kan fås med træk, ej heller til cykelstativ ifølge forhandlerne.

Fotografer: Poul Jørgensen, Jan Johansen, Jesper Kaagaard.