Pressemeddelelse: Elbilforeningen FDELs ønsker til Finansloven for 2020. Afgiftsnedsættelsen på strøm til elbiler købt gennem en ladeoperatør falder væk med årets udgang. Med mindre der gribes ind, bliver det derfor betragteligt dyrere at være elbilist efter nytår. Det vil bremse overgangen til de klima- og miljøvenlige biler og være et rigtig dårligt signal til branchen og forbrugerne. 

I Elbilforeningen mener vi, at afgifterne skal ned på al strøm til transport. Det giver ikke mening, at afgifterne på strøm procentvis er højere end afgifterne på benzin og diesel. 

Start med at nedsætte afgiften på årligt forbrug ud over 4000 kWh for alle husstande med elbiler – på samme måde som for husstande med elopvarmning. Det er enkelt og effektivt. Og det er logisk, da formålet i begge tilfælde er at flytte forbrug fra fossile brændsler til el. 

Og bevar afgiftsnedsættelsen for strøm leveret via offentlige ladestandere, så strømmen ikke bliver dyrere for elbilister på farten og elbilister i lejlighedsbyggeri uden egen P-plads. 

Lad os få disse ting på plads i finansloven for 2020, så vi ikke bremser omstillingen til de grønnere biler. 

Endelig skal vi have styrket udrulningen af ladeinfrastruktur de steder, hvor det ikke er kommercielt bæredygtigt i dag. Når man spørger elbilisterne, hvor de især savner lademuligheder, ligger områder som Vestjylland, Nordjylland og Lolland-Falster højt på listen*). Der mangler simpelthen offentlige ladere. 

Elbilforeningen ønsker en pulje, som kommuner, lokale foreninger og kommercielle aktører kan søge til etablering af ladestationer i udkantsområder – kald det bare en bredbåndspulje for ladeinfrastruktur. Sæt den på finansloven og vis, at Danmark vil elbilerne – også uden for motorvejsnettet. 

Med venlig hilsen 

Anna Hilden, formand anna.hilden@fdel.dk Tlf. 3035 8856

*) Elbilforeningens medlemsundersøgelse 2019 

 

Se listen over hvilke andre mærkesager foreningen arbejder på under “FDEL mener…”