Taxi-selskaberne tager sagen i egen hånd

11. maj indviede transportminister Benny Engelbrecht Dantaxis lynladehub i Københavns sydhavnskvarter og 30. april åbnede taxaselskabet Viggo første del af et skandinavisk netværk af lynladere i Ballerup, vest for København. Fornuftigt, lyder det fra Elbilforeningens formand.

Transportminister Benny Engelbrecht glæder sig over E.ONs nye investering og roser taxi-branchen for at være grønne ambassadører: “Investeringen her er helt i tråd med regeringens ønsker. Den vidner om en synlig større efterspørgsel på opladning og vil være en del af kuren mod rækkeviddestressen. I fremtidens Danmark skal man ikke tage en omvej for at lade. Det skal være lige så let, som det er at tanke benzin i dag.”

København bliver el-taxi by

Dantaxis nye ladehub i Sydhavnen har fem lynladestandere. Hver stander kan levere 300 kW til én elbil eller 150 kW til to. Det nye anlæg får navnet Danhub – Powered by E.ON. Ifølge E.ON kan her oplades op til 400 taxier i døgnet, og det dækker en stor del af hovedstadens nuværende behov. Placeringen i Bådehavnsgade er valgt ud fra den korte afstand til blandt andet Kastrup Lufthavn, hvor meget af taxi-kørslen går til. Indtil videre er det kun taxier tilsluttet Dantaxi, der kan lade i hubben.

Energiselskabet ViggoEnergy, som taxaselskabet Viggo står bag, er i gang med at etablere et helt netværk af lynladere i Skandinavien. Det er især for at sikre hurtig adgang til lynladere for Viggos egne chauffører og for at gøre det nemmere for virksomhederne i erhvervsområdet at have adgang til grøn taxikørsel, forklarer Henriette Friis, der står i spidsen for ViggoEnergy. Men Viggos lynladerne kan i modsætning til Danhub bruges af alle, også private der kører i elbil.

For københavnerne bliver det fremover nemmere at praje en fuld opladet el-taxi. De fleste af byens nuværende cirka 300 el-taxier er tilsluttet Dantaxi, og blandt chaufførerne er problemerne med at finde en ledig ladestander efterhånden vokset sig så store, at kapaciteten på de efterspurgte nul-emissionskøretøjer ikke kan udnyttes fuldt ud. Det forklarer Dantaxis kommercielle direktør Vibeke Wolfsberg, der har store forventninger til partnerskabet med E.ON:

”Vi har brugt alt for meget spildtid i at jage ledig strøm. Vores vogne cirkulerer ofte længe rundt for at finde en opladningsmulighed. Det går dels ud over kunder, men også de private elbil-ejere, der synes, at el-taxierne efterhånden fylder lige vel meget ved de offentlige ladestanderne. Partnerskabet vil være til stor fordel for københavnerne, nærmiljøet og taxichaufførerne.”

At taxaerne har fyldt godt på de offentlige hurtigladere i København bekræfter formanden for Elbilforeningen, Christian Nolsøe Nielsen, der især på foreningens Facebook-grupper har bemærket de mange klager fra private elbilister: “Det er glædeligt at taxi-branchen arbejder så hurtigt på den grønne omstilling, men det har i en periode klart været en udfordring for de øvrige elbilister. Vi ser derfor meget frem til at de nye taxi-ladehubs kan fjerne noget af presset på de offentlige ladere, så københavnerne kan køre i elbiler, både når de har behov for en taxa, og når de kører selv.”

 

Danhub – Powered by E.ON. I Bådehavnsgade i Sydhavnen kan 10 el-taxier nu lade samtidig. Foto: Dantaxi

 

Sidste dieseltaxi i garage i 2025 

Vibeke Wolfsberg vurderer, at Danhub-konceptet vil betyde et boost i antallet af el-taxier i Danmarks hovedstad, og hun regner med, at Dantaxi kører deres sidste dieselbil i København i garage allerede i 2025:

“Efter ændring i lovgivningen og selvfølgelig Coronakrisen er der, blandt taxivognmænd, et opsparet behov for bilskift. En el-taxi giver flere kunder og lavere driftsomkostninger, men mange har været tilbageholdende netop på grund af manglen på ladestandere. Vurderingen er, at dette initiativ vil være hovedårsagen til, at 200 nye el-taxier kommer på gaden i København inden sommeren 2022, og antallet af dieseltaxier falder tilsvarende. For vores vedkommende kan dielseltaxien i København være forsvundet helt ud af gadebilledet om fire år.”

8 gange bedre for miljøet

”En taxi kører cirka otte gange så meget som en privatbil – omkring 20 timer i døgnet. Derfor er den miljømæssige gevinst otte gange større, når taxier skifter til el. Det er selvfølgelig det vigtigste, men en central sidegevinst er, at vi samtidig bekæmper luftforurening i byerne, når vi får transporten over på el,” forklarer Pär Möller, Head of eMobility Nordic, E.ON.

 

Topfoto: Copyright Elbilforeningen FDEL: Transportminister Benny Engelbrecht indvier Danhub Powered by E.ON.