Tesla rød

Tesla: Religion – eller fremtidens bil?

Kommentar til artiklen “Tesla: Firmaet med de mange fans og haters” bragt i Politiken lørdag d. 30. marts 2019. I Elbilforeningen undrer vi os over den lettere forsimplede opdeling af bilinteresserede i fans og kritikere. De er ligeså forskellige som alle mulige andre bilkøbere. 

Artiklen fortæller om Lauritzen-familien, der er vild med deres nye Model 3. Det er den seneste Tesla-model, der med en relativ overkommelig pris vil nå længere ud end dens forgængere. Samtidig har den udsigt til at blive selvkørende inden for en årrække. Udover at familien finder selve bilen både fed og flot, så oplever de også, at købet har bibragt dem et fællesskab med andre Tesla-ejere. De vinker til hinanden og hjælper hinanden med tips og tricks på diverse fora på nettet. Noget de ikke har kendt til før købet af Teslaen. Fællesskabsfølelsen og hjælpsomheden kan vi godt nikke genkendende til i Elbilforeningen. Men vi oplever, at den går på tværs af elbilmærkerne. Det skyldes den endnu begrænsede udbredelse af elektriske biler og en stærk forankring i troen på, at den enkelte selv kan gøre en forskel som forbruger. Det er en psykologisk mekanisme, der udløses, når mindretal stiller sig sammen i en højere sags tjeneste, eller der kræves specialviden og erfaring.

En principfast og visionær virksomhed

I artiklen nævnes endvidere, at Tesla uden SuperCharger-netværket ikke ville have været det samme. Men det er jo rent hypotetisk. Netværket blev jo netop rullet ud samtidig med Teslas populære Model S i 2013. Tech-virksomheden havde indset vigtigheden af, at ladeinfrastrukturen var på plads, for at elbilen kunne bruges let, selv på lange rejser. Derved kunne den udgøre et reelt alternativ til benzin- og dieselbilerne. Det forekommer igen mærkværdigt at tale om religion her. Det er da bare smart udtænkt og gennemført til fingerspidserne. Det er en virksomhed, der ikke er gået på kompromis og har holdt fast i sine principper. Her seks år senere ser vi den europæiske bilindustri gøre det samme i form af Ionity-ladenetværket.

Hvis man skal tale om religion, er det vel netop det, der har kendetegnet den træghed, hvormed den etablerede autobranche har reageret på Teslas vision.

Tesla øger sit forspring inden for selvkørende systemer

Først i disse år begynder vi at se elbiler fra de europæiske bilfabrikker, som kan matche Teslas Model S fra 2012 målt på rækkevidde, ydelse og ladehastighed. Og i mellemtiden er Tesla kommet med flere nye modeller – også til mere populære priser. Tesla øger sit forspring inden for selvkørende systemer. Og de tilbyder alle deres bilkøbere garanteret billig og problemfri hurtigladning fra netværket af over 1.500 superladere i 34 lande verden over.

Christian Frost fra Populær Mekanik medvirker også i artiklen og må så tilhøre Tesla-haderne. Han citeres for at fastholde sin kritik af bilmærket: “Tesla er for amatøragtigt et foretagende, som snart bliver knust af de traditionelle firmaer.” Det forklares ikke yderligere, hvori det amatøragtige består. Udtalelsen kædes på mærkværdig vis sammen med at konkurrenten, VW-koncernen, i 2021 efter sigende kommer tromlende, og der bliver Tesla blot en flue på forruden, som han så farverigt beskriver. VW, der i mange år har meddelt, at de satser alt på elbiler.

Tesla er blandt de højest værdiansatte bilmærker i verden

Det er sandt at Tesla flere gange har satset hele butikken på sine ambitiøse planer. Det medfører en ikke uvæsentlig risiko, som hidtil er ganske uset i den traditionelle autobranche. Det ændrer imidlertid ikke på, at Tesla i dag er blandt de højest værdiansatte bilmærker i verden. På et tidspunkt lå de på en 3. plads kun overgået i værdi af VAG-gruppen og Toyota, som har den suverænt højeste markedsværdi. At Tesla med sit stadig beskedne bilsalg kan måle sig med andre langt ældre, større og velkendte brands skyldes, at de både har vist verden, at elbilen er kommet og har sat helt nye standarder for, hvad resten af bilverdenen er nødt til at leve op til for at være en del af fremtiden. Uanset hvilke bilmærker man måtte holde mest af, er det svært at hade Tesla for at vise dem vejen til attraktive elbiler.

 

Tesla Model 3 i Halskov