Test: Mercedes EQC med 1.500 kg campingvogn på krogen

Test: Mercedes EQC med 1.500 kg campingvogn på krogen

Tidligere på året testede Elbilforeningen energiforbrug og rækkevidde ved træk af forskellige størrelser trailere og campingvogne op til 1.000 kg. I denne test skruer vi op for campingvognens længde og vægt og lader mini-SUV’en EQC fra Mercedes-Benz trække hele 1.500 kg. 

Christian Nolsøe Nielsen og Martin Messer Thomsen fra Elbilforenignens testudvalg kørte i midten af april tur-retur ad den sædvanlige testrute på motorvejen mellem SuperChargerne i Køge på Sjælland og Nørre Alslev på Falster – en almindelig relativ flad distance i Danmark på 76 km.

Stort kraftoverskud på EQC

Mercedes EQC har to elmotorer på tilsammen 408 hestekræfter, så selv når den trækker en campingvogn op ad Farøbroen i modvind, har den et stort kraftoverskud. 

Under kørslen med campingvogn styrer bilen mindre præcist. Det vil sige, at den slingrer noget og chaufføren må derfor være meget opmærksom ved rattet. Det skyldes, at affjedringen er relativ blød, men ser man bort fra det, var oplevelsen meget komfortabel.

Testresultater for Mercedes EQC med 1.500 kg campingvogn

EQC’ens energiforbrug uden last målte testholdet inden de hentede campingvognen til 237 Wh/100km. Det gav en rækkevidde på 335 km. Referencetesten uden campingvogn foregik ved 110 km motorvejskørsel i let medvind. Resten af testen med campingvogn er naturligvis gennemført ved 80 km/t, som reglerne foreskriver.

Anhænger typeAnhænger vægt i kgStrækningForbrug Wh/kmRækkevidde 1)Vindretning
Knaus Südwind 540 2)1500Køge -
Nørre Alslev
382210Medvind
Knaus Südwind 5401500Nørre Alslev -
Køge
438185Modvind
Reference-test 3)-Kbh - Køge237335Medvind

1) Udregnet ud fra 80 kWh tilgængeligt på batteriet

2) Campingvognen vejede 1.500 kg incl. last, men har en totalvægt på 1.800 kg

3) Kørsel på motorvej uden anhænger med 110 km/h

Rækkevidden reduceres til 62% i 11-15 grader og medvind, men der er som man kan se en del km forskel på ud- og hjemturen. Forskellen skyldes især vinden. Denne rækkevidde gælder naturligvis kun, hvis man kører batteriet helt ned og udnytter hver en kWh. I virkeligheden vil man nok gå mere forsigtigt til værks og lade efter behov langs ruten og på destinationen.

Se videoen

I videoen fra Bilbasens Facebookside kan du få vigtig information om regler for kørekort med elbil og anhængere.

Martin Messer fra Elbilforeningen medvirker i Bilbasen indslag om campingvogne

Vejrforhold under testen

Vindstyrke3 m/s
VindretningNord - nordøst
Temperatur11 - 15 grader

Test-ruten

Test-ruten: En relativ flad strækning i Danmark. Fra Køge til Nr. Alslev og retur.

Kilde: Google Maps

Data om bilen

Model: Mercedes EQC

Batteristørrelse: 80 kWh

Rækkevidde WLTP: 411 km

Reelle rækkevidder ml 270-430 km

Data om campingvognen

Knaus Südwind 540

Mål: 7,5 m x 2,5 m

Egenvægt: 1.500 kg

Totalvægt: 1.800 kg

Læs også: Med campingvogn og trailer på krogen – hvad betyder det for elbilens rækkevidde

Vil du se, hvad en strækning i et mere bakket terræn gør ved rækkevidden, så læs artiklerne Historisk test: Nær 140 mil med tre elbiler og campingvogn og Langtest: 2.250 kilometer med elbil og campingvogn fra Norsk Elbilforening.

Lynopladning med anhænger 

At slutte bilen til en lynlader med campingvognen bagpå indgik som en del af testen. Det er ikke alle steder lige nemt. Især var testholdet udfordret på rastepladser langs motorvejene, hvor der er opsat ladere ved skråparkeringbåse. Vogntoget, der blokerede flere båse, skabte uro blandt de øvrige trafikanter og utraditionelle parkeringer blandt øvrige elbilister, der også skulle lade. 

For at kunne holde sig inden for båsens streger, kunne man have koblet campingvognen fra inden tilslutning, men i praksis er det heller ikke muligt med et godt resultat, da man skal tilbage og hente campingvognen i et område, hvor der er ensretning. 

Hvis ladepladserne ikke indrettes, så man også kan koble til med en anhænger bagpå, bliver elbiler som trækvogn formentlig ikke en folkelig succes. Det bliver for besværligt.

Se også: Video af strømtilslutning ved Karlslunde sydgående

Læs også: Audi e-tron med stor og lille campingvogn

Destinationsladning

På de fleste campingpladser kan du lade din elbil fra et blåt CEE-stik ved hjælp af din mormor-lader. Der skal dog anvendes en mindre adapter. BIlen lader i praksis med 2 kW. Dvs. at det vil tage en bil som EQC 40 timer at lade helt op.

Man kan normalt ikke destinationslade med anhængere bagpå i det offentlige rum.

Læs også: Elbiler med anhængertræk: Hvilke muligheder har du i 2021?

CCS-stik til hurtigladere i Danmark. For at mindske besværet ville det hjælpe, hvis man i diverse apps og kort kunne filtrere på anhængervenlige ladepladser. Det kan man ikke i øjeblikket.                                                              

Kilde: PlugShare

 

Fotos: Copyright Elbilforeningen FDEL

Testcampingvognen var udlånt af Østsjællands Camping Center i Solrød.

Testbilen var udlånt af Mercedes-Benz-importøren.

Alle udgifter i forbindelse med testen er afholdt af Elbilforeningen.