Buus Anlægsgartner går foran i den grønne omstilling

På parkeringspladsen på firmaets adresse i Brabrand lidt uden for Aarhus holder elbilerne parkeret på rad og række langs gavlen, mens de lader op til dagens arbejde. Elbilforeningen møder Michael Niemann, som er ansvarlig for bilflåden i anlægsgartnervirksomheden, til en snak om vejen til en grønnere kørsel.

Buus satser på elbilerne

Buus Anlægsgartner har eksisteret siden 1993 og har i dag afdelinger i både Aarhus og Aalborg.

I 2015 fik de tilbudt at prøve en Nissan e-NV200 med forholdsvis kort rækkevidde i en uge. De vidste dengang ikke så meget om elbiler eller hvor langt udviklingen var, men mente, at det var en god idé at prøve det af. Oplevelsen med rækkevidden var tilstrækkelig god til, at de valgte at lease fire biler af samme type, da nogle af virksomhedens dieselbiler kort tid efter stod til at skulle udskiftes.

Michael Niemann, BUUS Anlægsgartner (billede lånt fra BUUS' hjemmeside)

– Vi har en del kunder, som vi betjener inde i centrum. De første fire bilers funktion var derfor kortdistanceture mellem Aarhus midtby og Brabrand. Det behov passede elbilerne perfekt ind i siger Michael Niemann. – Erfaringen med de første elbiler gav os en grundlæggende viden om, hvilken rækkevidde vi faktisk har brug for, hvilket behov bilerne kan opfylde og hvilke de ikke kan.

Elbilflåden udvides

Virksomheden, der i dag råder over 80 biler alene i Aarhus-afdelingen, har nu 20 elbiler og 3-4 plugin-hybrider, der fungerer godt på de kortere distancer. I 2018 udvidede de elbilflåden med endnu flere og udviklingen er gået endnu stærkere de sidste år, så det er blevet mere og mere naturligt at vælge elbil. Michael fortæller:

– Det var en oplagt beslutning at købe de næste elbiler, da der pludselig kom biler på markedet, som for eksempel Citroën ë-Jumpy, der har nogen trækkapacitet, og som kunne køre noget længere på en opladning. Den ekstra rækkevidde og mulighed for anhængertræk var vigtigt for os.

– Vi skifter løbende firmabilerne ud og hvis behovet kan dækkes af en elbil, så vil vi altid vælge den. Vi må dog erkende, at elbilerne har nogle begrænsninger: Citröen ë-Jumpy må trække 1 000 kg alt inklusive. Men nogle af vores medarbejdere kører rundt med små gravemaskiner, tip-trailere og jord og så kommer vi altså let op på en samlet vægt på over 1 000 kg. De mindste af vores maskiner vejer 1 000 kg i sig selv. Når det bliver tilladt for elbilerne at trække op til 2 500 kg, som en tilsvarende dieseldrevet Citröen Jumpy må trække, så bliver det for alvor interessant.

Hvilke elbiler kan du få med krog? Læs Elbilforeningens artikel om udvalget af biler med anhængertræk

 

I Buus’ Anlægsgartner i Aalborg har de omtrent 20 biler, heraf 3 plugin-hybrider og 3 elbiler.

Elbilerne er populære

Virksomheden har for nylig anskaffet nogle udgaver af Citroën ë-Jumpy med lad på. Den er rigtig populær hos medarbejdere og kunder. Michael forklarer:

– Den elektriske ladbil bruger vi gerne om vinteren, når vi i de tidlige morgentimer kører rundt og salter hos kunder. Den er superpraktisk – og anvendelig at køre rundt med i midtbyen og så larmer og støjer den ikke. Larm og støj i de tidlige morgentimer har tidligere været en gene. Nu opdager kunderne dårligt nok, at vi har været der.

– Helt fra starten har medarbejdere og kunder faktisk været positive. Selvom det lidt føltes som at være “de første på månen” dengang. Medarbejderne kunne komme hjem og fortælle historier om, hvordan cyklister havde lavet tommel-op-tegnet, når de kørte rundt i midtbyen med e-NV’erne og servicerede beboere og kommunen. Det var meget fedt!

Hvilken ladeløsning skal vi vælge?: Læs Elbilforeningens vejledning til virksomheder om ladeinfrastruktur til elbiler

Værktøj og entreprenørmaskiner er også på el

Der, hvor det giver mening, udskifter BUUS deres maskiner til el.

Buus har enkelte benzindrevne maskiner tilbage, for ligesom med bilerne, så er der stadig nogle enkelte ting, som de eldrevne maskiner endnu ikke kan løse. Størstedelen af virksomhedens værktøj og entreprenørmaskiner er dog allerede på el.

Der er både tale om hensyn til miljøet, vores medarbejdere og kundepleje. Vi kan mærke, at vores kunder gerne vil støtte bæredygtige tiltag. Desuden tilbyder vi vores medarbejdere et bedre arbejdsklima, når vi vælger eldrevne maskiner.

Anlægsgartner Claus på arbejde i privat have. Traileren er sat på elbilen og der er gjort klar til at køre på genbrugsstationen.

Fotos: Copyright Elbilforeningen FDEL