Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Autoriserede forhan...
 
Notifications
Clear all

Autoriserede forhandlere vs. frie forhandlere

5 Indlæg
4 Users
0 Likes
1,813 Antal kig
0
Topic starter

Jeg overvejer min første elbil. Men hvor skal man købe? Elbiler virker som et meget komplekst produkt, så spørgsmålet om livet efter købet dukker op:

Er det forsvarligt at handle hos en uafhængig forhandler som f.eks. sælger nyere brugte elbiler evt. importeret fra Tyskland?

Eller bør man betale ekstra og holde sig til autoriserede mærkevareforhandlere, som tilbyder diverse services fra importør/fabrikant: garanti- og vedligeholdningsordninger, softwareopdateringer, el-abonnementer etc.

Ole Lange Topic starter 26/08/2021 9:00 pm

Tak for svar. Jeg har været rundt og prøve lidt forskelligt. Synes egentlig godt om Nissan Leaf e+, men anmelderne advarer mod chademo-laderen. Forhandleren var uforstående overfor den problemstilling. Hvad er op og ned på dét? Kan man evt få en adapter til et chademo stik, så man kan bruge ladestandere med den nye norm, eller er strømstyrken så stærk at det er umuligt/uforsvarligt.

Hans Peter Andersen 27/08/2021 9:22 am
Dette indlæg blev modereret 3 år siden 9 times af Hans Peter Andersen

På nuværende tidspunkt er det reelt kun Nissan der leverer biler i Europa med ChaDeMo hurtigladning.  EU vedtog et direktiv i 2014 om at standardisere hurtigladning på CCS standarden, så fremadrettet vil udbygning af hurtigladeinfrastruktur overvejende ske med CCS ladere, og man må forvente at ChaDeMo ladere på sigt stort set vil udgå - men der er ikke noget myndighedskrav om at nedlægge dem, ligesom der ikke er sat en slutdato for opsætning af disse ladere. 

 

Rent praktisk vil det nok betyde for Nissan Leaf bilister at man vil opleve flere hurtigladestationer blive etableret med ingen eller få ChaDeMo stik og at eksisterende ChaDeMo ladere ikke bliver erstattet af nye efterhånden som de slides op og skal udskiftes. 

I forhold til en Leaf e+ skal det også bemærkes at der etableres meget få ChaDeMo ladestationer med mere end 50 Kw ladere. Om det er afgørende er en personlig overvejelse - i praksis betyder det nok ikke så meget. 

Lige pt. er der ikke noget i vejen for at du kører en Nissan Leaf e+ til NordNorge eller Rom, og der er i  øjeblikket en rimelig dækning i det meste af Vesteuropa med ChaDeMo ladere, men det må altså forventes at ændre sig væsentligt over de næste 5-10 (?)  år.  

 

Du kan prøve at filtrere på ChaDeMo på disse ladeoversigtskort for at se den aktuelle situation : 

http://www.plugshare.com

https://elbilviden.dk/ladekort/

(Husk at du på en længere tur om muligt skal undgå at satse på ladere der placeret på en lokation med kun eet stik, for minimere risiko for kø eller fejl, og i praksis kan du normalt ikke forvente at en enkelt leverandør/ladenetværk dækker overalt) 

 

Selvom  Nissan Leaf e+ nok er den sidste seriøse bilmodel med ChaDeMo i Europa, så er det omvendt en meget gennemprøvet konstruktion  der har givet meget få problemer i de tidligere udgaver. Nogle modeller har oplevet problemer eller begrænsninger med køling af batteriet ved længere ture, men hvis du ikke køber bilen for ofte at køre langt og hurtigt gennem Europa er den stadig her i sidste aftapning en overvejelse værd, trods ChaDeMo ladning og enkeltfase type 2 ladning.   

 

Konvertering eller adapterstik fra CCS til ChaDeMo er for nuværende ikke muligt og det er højst usikkert om det kommer i almindelig handel.  

 

At forhandleren ikke kan give dig denne orientering synes jeg selvsagt ikke er tilfredsstillende.     

 

 

 

 

 

 

  

selsoe 27/08/2021 11:21 am

Jeg synes der er bedre elbiler i klassen end Nissan Leaf. Det er helt bestemt en meget pålidelig bil, som er ganske udemærket til prisen (jeg har selv kørt den som lejebil i 3 dage). Jeg vil dog også sige at ChaDeMo-laderen er et væsentligt minus ved den samt det faktum at batteriet er luftkølet, dvs. på langtur bliver ladestopppene lange fordi den ikke kan køle batteriet imens og derfor er nødt til at nedsætte ladehastigheden. 

Har du kigget på VW I.D.3 eller Renault Zoe? De virker for mig som et bedre alternativer, selvom de måske er en anelse mindre.

2 Answers
0

Hej Ole,

Det er svært at svare på, for i sidste ende handler det meget om eget temperament og behov for den tryghed, en god forhandler kan give. Jeg vil dog mene, at det vigtigste i din situation er at sætte sig godt ind i den/de biler, du overvejer at købe brugt og taler med så mange bilejere som muligt. Så du er det rigtige sted her på FDELs forum samt på FDELs åbne gruppe på Facebook samt alle de mærke-specifikke elbilsider, hvor du kan få rigtig meget information!

Jeg hentede selv min brugte elbil hos en privat i Tyskland for snart seks år og over 200.000km siden og har ikke haft noget fortrydelser ved det. Garantien er den samme i hele EU. I Norge kan den være endnu bedre ( i hvert fald på Teslaer ), og den gælder ens i alle lande, selv om du eller en forhandler har importeret bilen.

0

FDM giver her råd til hvad man skal være opmærksom på ved import af brugte elbiler:

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-08-pas-paa-importerede-brugte-elbiler

Jeg vil dog mene at det er relativt sikkert at importere en brugt elbil fra fx. Tyskland.

Del: