Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Hvilke elbiler kan ...
 
Notifications
Clear all

Hvilke elbiler kan indstilles til AC opladning med begrænset effekt?

6 Indlæg
4 Users
0 Likes
3,447 Antal kig
0
Topic starter

Hej!

Bor I rækkehus hvor der er et max antal ampere [A] der deles mellem husene. Derfor er det, indtil vi på lang sigt får udvidet vores max A, interessant hvilke elbiler der tilbyder justerbar AC opladning? Det er ikke et indgreb i bilens teknik jeg taler om, men blot et valg man fx tager via bilens touchskærm/knapper.

Jeg kører selv Tesla Model 3 hvor man trinløst fra 5 til 16A kan justere AC opladningen. Med 5A kan jeg snildt oplade hverdagens kørsel på et par timer om natten. Naboerne skulle helst ikke føle sig tvunget til at valget var Tesla eller benzinbil.

Har fx prøvet at ringe til Hyundai men de melder indtil videre pas. Her kan der kun oplades på AC med de fulde 16A.

Det kunne være fedt med en oversigt over elbiler med denne funktion. Jeg antager at ingen opladningshybrid (PHEV) har denne mulighed?

 

PS: Jeg er i gang med at melde mig ind 🙂

 

This topic was modified 3 år siden by HrMogensen
4 Answers
0

Hej

Jeg kender ikke det fuldstændige svar, men jeg har selv haft en Hyundai Ioniq, og i den var det muligt. Derudover vil man ofte kunne indstille det på ladeboksen. Enten kan I have flere bokse med lastbalancering mellem boksene eller en max grænse på hver boks.

Vh Lotte 

0
Topic starter

Mange tak for svar 🙂

Det lader til at Hyundai i Taastrup ikke helt havde styr på det?

I forhold til lastbalancering m.v. så er det helt klart den allerbedste løsning. Indtil videre har foreningen dog en meget stor kommende udgift til bl.a. ny fjernvarmetilslutning. Samtidig er tilslutningen til "jeg vil have elbil nu" ikke stor nok til at, at kunne få stemt ja til en større fælles investering i opladere - herunder opgradering af alle huses elforsyning. 

Den midlertidige løsning bliver at dem der er frontløbere må tage hensyn.

0

Jeg har en go-e ladeboks, som kan indstilles individuelt til strømstyrke og/eller "tale" med andre bokse om deling af en given tilslutningseffekt.
Og i min Tesla Model 3 kan jeg også indstille det på skærmen. Tidligere havde jeg en Renault ZOE, som ikke kunne indstilles direkte (men så havde jeg jo min justerbar ladeboks).
Justerbar ladeboks kan jo også kombineres med aktuel ydelse fra solceller, hvis man nu lige akkurat vil bruge sin egen strøm.
Mvh Andreas

- Ellert/CityEL siden 2006
- 6 kWp Solar siden sept. 2012
- Nissan eNV200 Evalia, 2016
- Renault ZOE Q210 (Bj 2013), 2017-2019
- Tesla Model 3 LR RWD siden juni 2019
- go-eCharger ladeboks

0

KIA e-niro årgang 2020 kan indstilles til "maksimum", "reduceret" og "minimum" under AC-ladning, hvis det har interesse vil jeg gerne undersøge hvad det svarer til i kW eller %.

HrMogensen Topic starter 30/05/2021 6:37 pm

Hej Henrik N

Det der har jeg hørt om ja...

Det kunne være rigtigt fedt hvis du kunne hitte ud af det. Alternativt må jeg have fat i Hyunday/Kia - de må kunne svare på det.

Henrik N 02/06/2021 6:03 pm

Hej igen: Minimum svarer til 59% - reduceret svarer til 90% og maksimum er 100% og 100% på min Clever ladeboks er 10,6 kW

Del: