Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Mulihe udgifter ved...
 
Notifications
Clear all

Mulihe udgifter ved en Tesla

   RSS

0
Topic starter

Hej Alle 

 

Jeg går og overvejer at skifte min nuværende benzinbil ud med en Tesla model S. Vil komme til at skulle køre omkring 40.000 km om året.

Har læst mange forskellige holdninger til både Tesla og elbiler. Det jeg gerne vil blive klogere på er hvad de forskellige reservedele koster at skifte, f.eks. hvad koster et eller flere celler i bilens batteri at få skiftet? Hvad koster det at at skifte bilens skærm? Er der andre dele man skal være opmærksomme på? Nogle siger højspændingsbatteri? Hvad koster dette? 

 

Håber at der er nogen herinde der kan hjælpe 🙂

 

Mvh. Nikolai

Kære Alle 

 

Mange tak for god og brugbar feedback!

 

Mvh. Nikolai

3 Answers
0

hej Nikolai,

 

Der er mange negative holdninger og luftninger omkring Tesla. Det forekommer mig ofte at være 2. eller 3. håndsinformationer som negativiteten er baseret på.

Den anden vej har jeg mødt helt utroligt mange glade Teslaejere.

Personligt har vi en Nissan og en Tesla og de har hver deres force.

 

De første udgaver af skærmen i Tesla Model S og X havde et problem med en hukommelseschip der simpelthen var i for ringe kvalitet så den blev slidt for tidligt. Der er nævnt høje priser for udskiftning af skærm og reparationer, men Tesla har (givetvis efter pres fra forbrugerorganisationer og myndigheder) besluttet at skifte chippen gratis til en udgave i højere kvalitet og med væsentligt mere plads (8GB til 64GB). Samtidig har de igangsat et program hvor man kan få refunderet udgifter man måtte have haft tidligere til udskiftning, hos Tesla eller hos en 3. part reparatør.

Med andre ord er skærmen ikke længere en akilleshæl. Man kan endda får den opgraderet til en nyere udgave (større computer, mere kraft, flere spil og netflix mv.).

 

Der er ikke bred erfaring med reparation og opgraderinger af batterier endnu. Der findes firmaer der specialiserer sig i det og flere vil helt sikkert komme til. De fleste reparationer herhjemme har været garantisager, da de første S og X kom med 8 års garanti - og Roadsterne kører der ikke så mange af.

Som eksempel består et 85 Tesla batteri fra den store "dansker årgang" 2015, af 7104 Lithium Ion batterier af størrelsen 18650. De er placeret i 16 moduler. De enkelte moduler har hver deres styring. De problemer der har været set har været enkelte batterier eller fugtindtrængning der har beskadiget styringens printplader. De enkelte batterier koster ikke noget nævneværdigt - så det er arbejdsløn og ekspertise der bliver jokeren. Hvor hurtigt kan operationens problem identificeres og klares.

Når det så er sagt er det mit indtryk at batterierne set som hele pakken er meget stabile - og er løbende blevet bedre.

 

 

Der har også været problemer tidligere med motorer hvor et mindre leje til få dollars har givet en hyletone. Disse problemer er blevet løst ved at motoren skiftes og den gamle renoveres med nye lejer. Siden har Tesla fået lavet en holdbar løsning lejeproblematikken, så det optræder ikke længere. Selve motorskiftet er en ekstremt hurtig og simpel operation sammenlignet med en fossilmotor - groft sagt "Stik ud, skru bolte af, fjern motor, ny motor, bolte på, stik i".

Med andre ord er denne problemstilling også løst i en "revision Q" af motoren.

I "gamle dage" omkring år 2014-15 var der ikke så mange Teslaer på vejene, så man hilste alle på hinanden - en overgang blev der hilst med et antal fingere, efter hvor mange gange man havde fået skiftet motoren. Jeg har selv fået min skiftet een gang tilbage i 2016.

 

Alt i alt vil du finde mange historier om folk der har fået skiftet diverse, men du vil også opleve mange flere der intet har fået skiftet.

 

 

vh, Erik

0

Det er svært at sige noget om forventet udgiftsniveau, men det burde helt sikkert være lavere end det du har til din benzinbil. Jeg har kørt Tesla Model 3 i 2 år nu og har haft 0 kr i udgifter til service/vedligehold, bortset fra skift til sommer/vinterdæk og sprinklervæske.

0

Hej Nikolai

Jeg deler Eriks syn. Tesla Model S er velbygget bil, og Tesla har taget garantisagerne på sig, uanset om du har købt bilen som ny eller brugt af dem eller brugt af tredjepart. Omvendt er det også en luksusbil med nogle enkelte fjollede detaljer som håndtag, der (for det meste) kører ud. Jeg fik byttet motor helt uopfordret ved 70 og 140 tkm for mange år siden, men den seneste "Revision Q" fra 2016 har kørt yderligere 200tkm siden dengang og har INGEN tegn på slid. De fleste tidlige Model S får skiftet batteri - ikke fordi der er noget galt med cellerne, men fordi printpladerne og ledningsnettet og noget af den mekaniske opbygning blot er blevet bedre. Jeg kørte 240 tkm på det første, som stadig virkede fint, da Tesla bad om lov til at skifte det i 2018 til et renoveret batteri. Hvor langt det har kørt vides ikke. Jeg har kørt 100 tkm med det siden.

Du skal regne med at diverse bærearme i undervognen skal skiftes med tiden. Det er en tung bil, og de holder kun få 100 tkm. Jeg har desuden luftaffjedring, som har fungeret upåklageligt i syv, år indtil der gik et lille hul i "ballonen" / fjederen ved det enebaghul, så den snak lidt efter længere tids parkering. Den samlede regning lød på lidt over 30.000 kr og er den eneste større regning jeg har haft på 340.000 km. Der var både bærearme og andet med i den pris.

Jeg plejer at tage den til service hvert andet år / 80.000 km. Bremserne blev skiftet første gang efter 315.000 km. Bagbremserne var nede, men jeg kunne nok have kørt yderligere 200.000 km med forbremserne. Vi gjorde det selv, to kyndige gør det selv mekanikere, med originale Brembo dele for 5-6.000 kr.

Tesla S er en større og mere luksuriøs bil end fx Model 3, men den fås billigt brugt. Den kan nok være dyrere i vedligeholdelse, men den vinder på den store bagklap, det oplukkelige glas-soltag, gratis supercharging samt alu-karrosseri, der ikke burde ruste. Den taber til Model 3 på anhængertræk og batteriteknologi, herunder specielt ladehastighed og lidt på rækkevidde. Tesla 3 er simpelthen en generation nyere. Der er naturligvis mange flere forskelle.

Del: