Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Forskelle i mellem ...
 
Notifications
Clear all

Forskelle i mellem elbil mærkers opladning

6 Indlæg
4 Users
0 Likes
1,954 Antal kig
0
Topic starter

Hej El-bils eksperter.
Jeg er i gang med at læse om hvordan el-biler oplader. Her er det som standard, at man vha. Control Pilot (CP) som sidder i et type 2 kabel kommunikerer til elbilen om den må trække strøm og hvor meget effekt. I min videre undersøgelse af dette, har jeg opdaget at der er en standard LIN-CP, som elbiler endvidere kan bruge til at kommunikere ekstra information med lade standeren. Et af de muligheder det giver er fx. at man kan bestemme hvor meget strøm elbilen må trække på hver individuel fase, i stedet for den totale effekt.

Her er mit spørgsmål, er der nogle elbiler, der bruger denne standard LIN-CP eller har nogle af disse ekstra funktionaliteter ? 

Med venlig hilsen
Martin

Topic Tags
3 Answers
0

Hej Martin, tak for dit spændende spørgsmål. Her er det på tide med en Nerd-Alert, fordi det hverken er nødvendigt at forstå spørgsmålet eller svaret for at køre elbil ;o)

Men for at komme til sagen, så er LIN-CP (Local Interconnect Network on the Control Pilot) en rigere måde at kommunikere mellem lader og bil via ladekablets Pilot-ledning i forhold til det sædvanlig PWM (pulsbreddemodulerede) signal med spændingsvariation (12, 9, 6V). Jeg har ikke kendskab til elbiler, der bruger LIN-CP, men Tesla laver noget, der ligner, nemlig Single-wire CAN, men det er en anden snak, for det skete MANGE år før LIN-CP.

Min fornemmelse er, at vi ikke kommer til at få nævneværdig glæde af LIN-CP i Europa. Ret mig hvis jeg tager fejl. LIN-CP er et nødvendigt onde for at benytte tre-faset opladning i Nordamerika, hvor de kegler rundt i mange forskellige spændingsniveauer (208/120, 480/277 og 600/347 V AC), mens Europa er blevet enige om 400/230 Volt AC, som er det vi har fodret direkte ind i elbilerne i snart ti år. Alle elbiler i USA lader mig bekendt 1-faset. LIN-CP skal muliggøre 3-faset opladning primært af tunge elkøretøjer (og måske på sigt hurtigere opladning af elbiler med store batterier?).

Hvis amerikanerne kaster sig ud i LIN-CP er det ganske sandsynligt, at de kunne finde på at benytte protokollen til at regulere strømstyrken individuelt pr fase. Det er stadig Ampere, de regulerer, ikke direkte effekt. 

Her i Europa er den letteste måde at fase-balansere på formentlig at slutte 1- og 2-fasede elbiler til de mindst belastede faser, når de skal lade og så bare lade de 3-fasede trække jævnt, som de jo netop er designet til.

Hvis nogen er nået hertil uden at forstå et ord, er det helt i orden.

0

Nu vi er ved ladeprotokoller: Tillader Type2 standarden ikke at man udveksler data, f.eks. bilens VIN-nummer gennem kablet, sådan som Tesla gør i deres Superchargers? Så altså: Ville det ikke teoretisk være muligt, at jeg sendte mit VIN-nummer til Clever og Eon som knyttede det til mit kreditkort og at det derfra bare var plug/play når jeg skulle lade, fordi bilen bare kunne sende mit VIN-nummer til laderen? Hvorfor er det ikke sket for længst?

0

De fleste (AC) ladere benytter CP (Control Pilot) signalet på den simple måde - dvs en-vejs kommunikation fra laderen til bilen om, hvor mange ampere den må trække. Tesla bruger som skrevet ovenfor yderlige deres egen protokol på CP både til AC og DC.

Når man DC lader på CCS benyttes en noget kompliceret PLC (Power Line Communication) efter HomePlug Green PHY specifikationen.

Det du i virkeligheden leder efter er ISO 15118, som både vil give "The Tesla Experience" med auto car identification / authentication ("plug'n charge") samt V2G - BÅDE på AC of DC. Der er efterhånden flere ladere og elbiler, der støtter det. ISO 15118 er allerede en del af CCS, men altså kun under langsom udbredelse på AC ladning

selsoe 19/03/2021 8:30 am

Tak for svar. Det bliver en god dag når vi kan skrotte ladebrikker, apps osv.

Schuller 24/06/2021 10:43 am

Hej!

Venter stadigvæk på min første EL-bil, ID4.

Hvordan med Tesla ladestandere, kan ikke Tesla EL-biler lade på disse? Pft.

selsoe 24/06/2021 7:01 pm

Andre elbiler kan godt lade på Teslas destinations-ladere - de står rundt omkring på hoteller, restauranter osv. Men ikke på Teslas Superchargers, desværre.

Del: