Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Elbil til 2 pension...
 
Notifications
Clear all

Elbil til 2 pensionister

4 Indlæg
5 Users
0 Likes
2,478 Antal kig
0
Topic starter

Først lidt om os:
Vi er hhv 76 og 74 år og bor i Blovstrød. Kører pt i en 11 år gammel Citroen C3 Picasso. Vi er meget glade for den, og den kører udmærket, men den begynder at få nogle småskavanker, og det bliver jo ikke bedre med tiden. Så vi overvejer stærkt om vores sidste bil (snøft) skal være en elbil. Vi kører ca 10.000km om året og holder os stort set inden for landets grænser, dog med enkelte ture til Sydsverige og Nordtyskland. Kører primært i nærområdet, men med ca 4 ture årligt til vores sommerhus ved Ebeltoft. Tager normalt med Molslinien (hvor der jo også er mulighed for opladning undervejs). Afstand til sommerhus: via Odden ca. 189km - via Storebælt ca. 370km).

Hvilken elbil synes I vi skal vælge?

Krav:
1. Max pris: kr 250.000
2. Rækkevidde: mindst 250km.
3. Høj indstigning.                                                                                                                                                                                                            I vores nuværende Citroen Picasso "går man næsten direkte ind på forsædet". Det er meget bekvemt, og giver også et rigtig godt udsyn. Vi er rimeligt adrætte, og har p.t. ingen legemlige skavanker, men man bliver jo ikke yngre med tiden, så vi vil gerne fortsætte med den lette indstigning, hvis der findes en elbil med den facilitet. Vi er ikke til at sidde nede på gadeniveau og køre.

Opladning.                                                                                                                                                                                                                 Vi vil gerne kunne oplade hjemme. Troede oprindelig, at vi bare kunne sætte opladekablet til en udvendig stikkontakt på huset, og så skete opladning over de næste 10-15timer. Billig el og ingen dyr installation af oplader. Men så enkelt er det vist ikke? Opladning via det såkaldte Mormor-kabel, må vist kun ske i nødstilfælde og i max 2 timer for ikke at beskadige husets elektriske installationer. Hvilken opladningsmodel vil I foreslå? Som I kan læse, er vi ikke så afhængig af en hurtig opladning. Kunne man af sikkerhedsmæssige grunde forestille sig installation af et nyt kabel fra El-tavlen direkte til en ny kontakt uden på huset, eller skal man have fat i en ladeboks? En el-installatør kan vel give et overslag på hvad en installation kan løbe op i, men er der nogen af Jer, der har en ide om, hvad det kan koste? Abnnement på ladeboks er vist en dårlig økonomisk løsning med vores begrænsede kørselsbehov?

På forhånd tak for svarene.

Med venlig hilsen                                                                                                                                                                                                   Jørgen

 

4 Answers
0

Hej Jørgen 

Der er flere muligheder for at lade på jeres rute til Ebeltoft. Når I ikke kører langt så tit, behøver I måske ikke være så bekymrede fpr rækkevidde. 

Nogle bud på biler kunne være Hyundai Ioniq, Hyundai Kona (lidt højere indstigning) og Renault Zoe. Husk at overveje bilernes ladehastighed ved hurtigladning - en lidt overset parameter for nye elbilister. EU standarden hedder CCS, og er et tilkøb i Renault Zoe og er ellers inkluderet i alle nye elbiler med Nissan som eneste undtagelse. 

Prisen for installation af en ladeboks afhænger meget af afstanden til jeres eltavle, men ligger nok på cirka 10000 kr. I kan godt lave en særlig installation til mormorladning, men det koster jo også - og en ladeboks er mere praktisk. Den ladeboks I skal have er en boks med type2 kabel. En effekt på 3,7 kW er sikkert nok til jer, men 11 kW er fremtidssikret. I behøver ikke leje ladeboksen - de kan købes på nettet.

Venlig hilsen 

Lotte Mygind  

0

@joergen

Jeg har lige købt en ny VW E-up, og den medfølgende mormorlader er fabriksindstillet til at nøjes med 6 ampere. Det er der ingen problemer i at trække kontinuerligt på en 10 A installation. Ifølge stærkstrømsreglementet skal den anvendte stikkontakt (eller ladestation) have sin egen gruppeafbryder og sit eget HFI-relæ. Hvis laderen ikke har indbygget DC-fejlstrømssikring, skal HPFI-relæet være af type B, som i hvert fald koster spidsen af et propelfly. Mormorladeren kan dog (som navnet antyder) bruges i enhver installation, men stikkontakten SKAL være med jord (3 ben)! (laderen har selv indbygget politi!)  Det tager så knap halvandet døgn fra helt tomt til helt fuldt batteri, men der er ingen problemer i at afbryde opladningen, og genoptage den næste gang bilen kommer hjem. Vær opmærksom på, at kabinevarmen ikke er spildvarme (som på en fossilbil), men ren medbragt energi (som reducerer rækkevidden ved vinterkørsel).

mvh. Hans

0

Hej Jørgen.

Mht biler, så kig evn på Hyundai Kona eller MG ZS EV ( https://mgmotors.dk). Jeg vil anbefale at I får en decideret ladeboks installeret (Clever eller Eon kan dog ikke betale sig med jeres kørselsbehov). Det er sikrere og hurtigere at lade bilen op på den måde end med et almindeligt 240v kabel. Man kan lade over længere tid med et 240v-kabel, men ikke med mere end 6 ampere og det giver nemt en ladetid på flere døgn. Evt kan I også få sat et blåt 16A stik op. Det er billigere end en decideret ladeboks (installationen skal dog stadig være godkendt til opladning af elbil). Til gengæld skal i investere et det rigtige kabel, hvis ikke det følger med den bil I vælger. Så kan I lade med 3,7 kW hvilket nok vil være fint med jeres behov.

Tænk også over om I har brug for at lade op i jeres sommerhus. I vil nok ikke være afhængige af at skulle kunne lade ved færgen hvis I er i huset i længere tid, men kan I lade andre steder i nærheden af sommerhuset eller skal I have en installation der også?

0

Hvor er det med brugt Renault Zoe, fra Byggår 2017 med 41 kWh Batterie.Brugt hvordi ikke så fordyrt og Garantie har man 8 År eller 160000 Km på Körbatterie.Raekkevide passer også.Med Mormorlader behöver man 11 Timer til fullad.MvH Sporvagn (Erik)

 

Del: