Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Opladning med flere...
 
Notifications
Clear all

Opladning med flere forskellige hastigheder?

2 Indlæg
2 Users
0 Likes
1,671 Antal kig
0
Topic starter

Jeg har kig på en Peugeot e-208, når den engang kommer. 
Den kan lades med 3x16A, men jeg kan kun tilbyde den 3x13A eller evt. 3x10A. Min plan er at anskaffe en NRGkick ladeenhed, der kan indstilles til rigtig mange forskellige opladningstilstande, og mit spørgsmål er nu om bilen - og generelt alle biler til hjemmeladning, kan modtage koder, der beder dem om at lade med lavere effekt, end den maksimalt opgive? Eller kan de KUN de få, der opgives? Altså fuld skrald, eller mormorladning? 

2 Answers
0

@mbuttrup  det korte svar er at bilen kan lades med en en vilkårlig ladeeffekt indenfor hvad din installation kan håndtere. 

    

Din hjemme opladningsenhed vil altid kommunikere til bilen hvad der er den maksimalt mulige opladningseffekt, hvorefter bilen tilpasser sig til dette. I nogle biler er det muligt at indstille den ønskede ladeeffekt i bilen, og for andre vil bilen altid starte med at bede om den maksimalt mulige og derefter justere ned til hvad opladningsenheden tilbyder.  Så i dit tilfælde vil det være vigtigt at din opladningsenhed maksimalt er indstillet på hvad effekt din elinstallation må og kan håndtere. Bemærk at mange såkaldte mormor ladere er opladningsenheder der ikke kan justeres men er fast instillet på en lav effekt (typisk 6A til 8A) til brug for lejlighedsvis nødladning.     

Hvis opladningsenheden er indstillet til højere effekt end installtionen kan håndtere er der risiko for sprængte sikringer, smeltede installationer og ultimativt brand.  Korrekt installeret og indstillet vil din opladningsenhed (kendt som ladeboks, EVSE, mormorlader etc) forhindre  dette på sikker vis. 

Det må anbefales at din hjemmeladeboks tilsluttes sin egen dedikerede sikringsgruppe med korrekt fejlstrømssikring. Hvis sikringsgruppen skal deles med andet elforbrug skal der udvises stor forsigtighed for ikke at overskride den mulige samlede strømstyrke for både sikringsgruppen og elinstallationens samlede forsikring (eg. "gadesikringen").                 

0
Topic starter

Mange tak for et yderst kompetent og fyldestgørende svar.
Jeg mener bestem at have ret godt tjek på “det der med strøm” og min svigersøn er elektriker, så vi skal nok få rigget hjemmeinstallationen forskriftsmæssigt til med egen kombi-sikringsgruppe på kablet ud til garagen, der ligger et stykke væk fra huset. Desværre lagde jeg kun et 5x1,5 kvadrat kabel i sin tid (for vel en 35 år siden) så jeg kan højst trække de nævnte 3x13A. Til gengæld kan jeg lave en installation ved vores sommerhus, hvor kun “gadesikringen” (eller “mastesikringen” som det tidligere hed) sætter grænsen.
Jeg vil naturligvis ikke investere i en dyr ladeenhed både hjemme og i sommerhuset, så derfor finder jeg at en transportabel løsning som NRGkick’en er ideel for mig. Så vil svigersønnen også kunne låne bilen (med lader) og lade i sin kolonihave med en korrekt installation her. Osv.
Har du indtryk af at andre el-bilejere benytter sig af transportable ladere? Og er der nogen med erfaringer fra netop NRGkick. Jeg kender den kun fra firmaets egen hjemmeside.
Mvh
Marcel

Del: