Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Notifications
Clear all

Opladning i Europa

   RSS

0
Topic starter

Hej

 

Vi planlægger en tur til sydfrankrig i løbet af september i vores elbil. Vi har læst en del om emnet man mangler svar på om man skal søge efter at abonnere på een eller flere ladefirmaer eller om det er bedre/billigere blot at betale for hver opladning. Kwh - prisen synes høj, når man blot kikker i de mest gænse apps - men det er måske alligevel bedre end abonnement.

 

Og, nogle tips till hvordan man finder gratis elladning?

1 Answer
0

Hej Flemming, 

Godt og relevant spørgsmål.  

Det er jo et ret bredt spørgsmål - så hvis du lige kan opdatere med hvilken bil, om du har kørt i udlandet tidligere og om der planlægges med at køre direkte til Sydfrankrig eller via afstikkere undervejs, så kan vi evt. fylde på med lidt mere konkrete råd og vejledning. 

 

Men kort :

- Det forudsættes at din bil kan hurtiglade med CCS  og har en sommer rækkevidde på ihvertfald ca. 250 km.  Andet vil stadig være muligt, men så nærmer vi os rejsekategorien for særlige entusiaster. 

- så  skal du have en eller flere MSP aftaler da du sandsynligvis rent praktisk og afhængigt af din rute kommer til at anvende ladestationer fra flere forskellige netværk (altså app/rfid roaming aftaler - ikke det samme som abonnement) fx Tyskland  : EnBw Mobility+ eller MainGau Einfachstromladen  eller lign ; Frankrig : ChargeMap og Izivia (etc).

- Andre aftaler/rfid kan være relevante eller konkurrencedygtige afhængigt hvilken bil der anvendes - fx vil du sandsynligvis kunne køre hele turen udelukkende via ladestationer fra Ionity (som det eneste netværk udover Tesla's der stort set dækker hele EU) - men hvis du ikke har en specifik aftale med Ionity vil dette være en forholdsvis dyr løsning, ihvertfald i Tyskland. 

- der kan nogle steder betales direkte med kreditkort via QR kode,

- regn pt.med en kWh pris på ca. 50-60 cent i gennemsnit på adhoc hurtig- og lyn-ladning i EU 

- særlig i Frankrig skal man være opmærksom på en højere andel af  problematiske ladelokationer, selvom det er ved at ændre sig til det bedre, især langs de overordnede veje. Bemærk at der stadig lokalt kan findes særlige AC Type 3 stik i Frankrig, hvor vi normalt bruger Type 2 AC stik.   

- Gratis strøm på hurtig ladere er nok muligt, men adgang er usikker og kan koste lang tid på en længere tur. Kan ofte findes ved butikscentre via plugshare. Generelt må det frarådes at planlægge med at komme frem via gratis ladere, men hvis man alligevel falder over en der virker og er ledig kan man da selvfølgelig godt bruge den.     

- Du kan evt. finde og kontakte en fdel elbilambassadør med helt praktiske og friske erfaringer for at tage en snak om fx. kørsel og opladning i Frankrig.   (idet jeg går ud fra at Tyskland efterhånden er trivielt). 

 

    

Dette indlæg blev modereret 2 måneder siden 8 times af Hans Peter Andersen

Hej Hans Peter. Tak for dit fyldige svar. Hvis jeg skal være mere konkret, så kører vi i Jaguar I Pace fra 2019/20. Vi vil gerne til Frankrig så hurtig som muligt, og vi planlægger at tage vores mobile Home Charger med til Frankrig til installation i vores garage. Så vi får kun lidt brug fra ekstern ladning i Frankrig. Hvis jeg skal være mere konkret i mine spørgsmål, så 1: findes der mulighed for en abonnementsordning, der gør prisen på strøm billigere end ved brug af de forskellige apps. 2: Er det smartere at køre gennem Schweiz og Italien (korteste vej) eller gennem Frankrig? På forhånd tak.

 

Svaret bliver jo lidt subjektivt da der ikke findes et enkelt og et  helt rigtigt og fuldt dækkende svar. Og måske er der ikke noget rigtig nyt for dig her. 

 

De korte svar : 

Nej der findes ikke (længere) et særligt fordelsabonnement der dækker DC ladning i Vesteuropa for en I-Pace (såvidt vi er orienteret).  

For enkelheds skyld vil jeg foreslå at bruge så få apps som muligt:     

 

- pt. ENBW Mobility+ (Vesteuropa)  og Chargemap  (især til Frankrig).  Filtrer ladestation visning til 100 kw og prioriter ladestationer med flere stik. 
- Jeg går ud fra at du har helt styr på ruten fra DK til omkring Hamburg. 

 

Umiddelbart ville jeg nok vælge at køre gennem gennem CH / Italien, men det afhænger jo selvfølgelig af hvor i Sydfrankrig destinationen ligger og om der er præferancer for alligevel at vælge en fransk rute (jeg kunne da godt finde på nogle gode grunde).      

 

Det lange svar :

Jaguar Public Charging  (App / rfid) havde tidligere forskellige muligheder for fordelsabonnementer til DC ladning i Vesteuropa, lidt på linie med andre bilmærker, men siden ultimo 2020 er denne service reelt en helt almindelig Plugsurfing konto og fungerer trods alt fint som et sådant, men uden særlige fordele. 

 

Nogle MSP udbydere (mobility service provider) har muligheder for abonnementer, fremfor blot adhoc køb af opladning, særligt tyske.  

fx er der hos ENBW mulighed for oprette et månedsbaseret abonnement med lidt lavere priser end ladning via den simple ad-hoc konto:   

https://www.enbw.com/elektromobilitaet/unterwegs-laden&source=gmail&ust=1631088124442000&usg=AFQjCNFW56yvofUA72-qQ57-CIIR2kDuy w"> https://www.enbw.com/elektromobilitaet/unterwegs-laden

 

Andre MSP udbydere som MainGau og Plugsurfing har lignende modeller. 

Hvis man kun kører langt et par gange om året er det et rent praktisk spørgsmål om det er besværet værd, ikke blot at anvende de simple ad-hoc konto modeller. 

 

Et lidt andet  tysk alternativ, hvis man kører meget i tyskland kan være https://www.elvah.de/

 

Priser hos forskellige MSP udbydere kan undersøges via http://chargeprice.app som tilsyneladende er rimeligt opdateret, men skifter ofte blandt de mindre regionale udbydere. Det må være en overvejelse om hvorvidt det er indsatsen værd at jonglere med alt for mange apps og rfids med et forholdsvist lille prisspænd.    

 

Umiddelbart vil jeg på nuværende tidspunkt foreslå følgende : 

 

Must-have : 

Udgangspunktet må være at reducere antallet af apps/rfid og værktøjer. Pt. kan ENBW mobility+  bruges alene sammen  Chargemap som backup/tillæg for Frankrig.

 

Enbw mobility+ app med Standard-Tarif og evt. bestille en rfid . Filtrer ladestationvisning på 100 kW.  Pt. standard Kwh pris på 55 cent, og Ionity med særlig højere pris . I Frankrig er mange ladere også tidsbaserede. 

 

ChargeMap app og evt. bestilling af rfid. 

  • Dækker fint Frankrig !!
  • Filtrer ladestationvisning med 100kW (og 50 kW hvis man skulle være i et område uden lynladere). 
  • I Frankrig  betales en del ladere i Kwh / tidspris.  Så der kan det være relevant for både Ac og DC ladere at være opmærksom på ikke at efterlade en bil ved en lader, uden at kende prismodellen.
  • Ladestation oversigten kan filtere på frie/gratis DC chargers og give en oversigt over muligheder. Fx i Tyskland : Aldi SUD, LIDL (kræver egen LIDL app), IKEA  - og andre rundt om.  Og med forbehold omkring tilgængelighed og ladehastighed .

 

Nice-to-have :

Ionity app som backup  - umiddelbart kan ladning hos Ionity være dyrt og faktisk mange steder ikke så nødvendigt som tidligere år, men kan  stadig være en god mulighed og man behøver jo ikke lade fuldt op hvis det ikke er det der brug for.  Men tænk også over hvad et par timers undgået bøvl, en eventuel omvej og sjælefred er værd – i marginal omkostning for hele turen.   

 

Fastned app. - fine  og stabile ladestationer i Holland, Tyskland og CH. Kan iøvrigt også bruges via ENBW mobility+.  Har iøvrigt den lille særlige facilitet at en I-PACE kan tilmeldes til Autocharge, så der lades og betales direkte ved tilslutning af CCS kablet.

 

Plugshare (app) kan stadig være relevant til at checke og se seneste status på en lokal ladestander eller ladestation (i det omfang nogen opdaterer ) – men tag altid informationen med forbehold da kvaliteten/opdatering er meget svingende.  

 

Et alternativ til plugshare kan være http://www.going-electric.de&source=gmail&ust=1631088124437000&usg=AFQjCNGqncUuMyoRxSixDMyP_JgxZANKC w">www.going-electric.de -  data er ofte bedre opdateret, især for Tyskland, men den kan være lidt uoverskuelig at navigere i.

 

Maingau app/rfid og Plugsurfing app/rfid (evt. i form af Jaguar Public Charging ), ENEL-X JuicePass app (til Italien) er egentligt 'blot' alternativer til ENBW mobility+ med lignende dækning og lidt andre prismodeller.     

 

Evt Shell Recharge app  og Allego (app Smoov), Chargepoint app.  egentligt ikke nødvendige og det er efterhånden overflødigt at have en større samling af MSP apps/konti. Men hvis de nu alligevel er installeret  skader de nok ikke, sålænge man kan huske kodeordet til dem. 

 

Evt Clever til syd for Hamburg, hvis man har tid og kommer den vej forbi.

 

Abetterrouteplanner (ABRP) til oversigt eller forslag til lade waypoints. Meget fint rute/lade planlægningsværktøj de første gange man kører langt - eller til hurtigt at kontrollere en rute i et ikke tidligere besøgt område. Denne app kan planlægge din tur hele vejen og det fungerer som regel fint og lidt konservativt med standard parametrene, men det kan jo være du i nogle tilfælde egentligt vil en lidt anden vej, køre lidt længere, eller synes du kender din bils egenskaber godt. 

 

Chargefinder (app) er et mere simpelt alternativ til ABRP  til en lynhurtig oversigt over kendte ladestationer på din rute.  

 

IZIVIA  (app EDF) , en omfattende og lidt uoverskuelig oversigt over ladepunkter i Frankrig. Bemærk at især gamle Corri-door 50kw DC motorvejsladere tidligere har haft ry for en forholdsvis lav tilgængelighed (eg. mange defekte og inaktive ladere), og at Total nu endelig er begyndt at udbygge med lynlade stationer.  Pt. er Ionity tilsyneladende stadig bedste sammenhængende og rimelígt stabile lynladenetværk i Frankrig, men der er en hurtig udvikling igang.    

 

Iøvrigt :

 

Og endelig kan man prøve at bruge ladestation søgningen i bilens navigationsanlæg når man har fået lidt overskud - ofte fungerer det faktisk.  Indstil navigationen til ikke dynamisk at ændre rute når den mener man har ladebehov og filtrer på DC ladere.

Desværre har jeg oplevet at den ellers udemærkde facilitet med kun at vise specifikt angivne ladenetværk ikke rigitg fungerer eller er låst  (fx ville det i mit tilfælde være praktisk at filtrere på Clever, MER, BKK, Ionity, ARAL Plus, ENBW, FASTNED – faciliteten er der, men det er de nødvendige data fra Here.com tilsyneladende ikke).

 

Forvent at hvert ben på turen ligger på ca. 250-325km (ved motorvejskørsel med gennemsnitshastigheder på 100 - 130 km/t) med ladestop til ca 70-90% SOC. 

 

En tilsyneladende velopdateret men uofficiel oversigt over lynladestationer med flere ladere kan ses på https://schnellladepark.app

 

Bilens navigation udmærker sig ved at kunne vise estimerede rest-soc ved multiple waypoints - med en rimelig præcision.  Det kan evt. bruges til løbende at holde sig orienteret over ladestatus undervejs på turen og om det aktuelle ben forløber som forventet, altså om hastigheden eller evt. planlagt ladestop destintion aktuelt skal tilpasses.

 

Hotels.com / booking.com har EV lader som en facilitet der medtages i søgningen.  Husk for en god ordens skyld direkte kontakt til hotellet ved reservation, da reel tilgængelighed til hotelladere svinger meget. Da der ofte lades forholdsvis lidt på en AC destinationslader pr. time kan det være en overvejelse værd at prøve holde indsats rimelig i forhold til besværet.  Alternativt kan man prøve at DC lade til fx 80 procent SOC før ankomst om aftenen, så bilen kan køres varm næste dag inden første DC opladning/pause.

 

Husk at formålet med disse værktøjer er undgå at det hele ender i en tur der drejer sig om at køre fra ladepunkt til ladepunkt – der er rigeligt overskud i en I-pace til at køre nogenlunde frit omkring – så længe man har en ide om hvordan DC ladelandskabet ser ud de næste 3-500 km.

 

Rigtig god tur

Hej Hans Peter

 

Lige kommet hjem fra en lille tur til det sydsjællandske og læser dine anbefalinger, som er helt super og som jeg virkelig er meget taknemlig for at du har givet dig tid til at skrive til mig.

Jeg glæder mig til at forberede mig til turen.

Tusind tak

 

Flemming Lademann

Del: