Hej Flemming,
Godt og relevant spørgsmål.
Det er jo et ret bredt spørgsmål - så hvis du lige kan opdatere med hvilken bil, om du har kørt i udlandet tidligere og om der planlægges med at køre direkte til Sydfrankrig eller via afstikkere undervejs, så kan vi evt. fylde på med lidt mere konkrete råd og vejledning.
Men kort :
- Det forudsættes at din bil kan hurtiglade med CCS og har en sommer rækkevidde på ihvertfald ca. 250 km. Andet vil stadig være muligt, men så nærmer vi os rejsekategorien for særlige entusiaster.
- så skal du have en eller flere MSP aftaler da du sandsynligvis rent praktisk og afhængigt af din rute kommer til at anvende ladestationer fra flere forskellige netværk (altså app/rfid roaming aftaler - ikke det samme som abonnement) fx Tyskland : EnBw Mobility+ eller MainGau Einfachstromladen eller lign ; Frankrig : ChargeMap og Izivia (etc).
- Andre aftaler/rfid kan være relevante eller konkurrencedygtige afhængigt hvilken bil der anvendes - fx vil du sandsynligvis kunne køre hele turen udelukkende via ladestationer fra Ionity (som det eneste netværk udover Tesla's der stort set dækker hele EU) - men hvis du ikke har en specifik aftale med Ionity vil dette være en forholdsvis dyr løsning, ihvertfald i Tyskland.
- der kan nogle steder betales direkte med kreditkort via QR kode,
- regn pt.med en kWh pris på ca. 50-60 cent i gennemsnit på adhoc hurtig- og lyn-ladning i EU
- særlig i Frankrig skal man være opmærksom på en højere andel af problematiske ladelokationer, selvom det er ved at ændre sig til det bedre, især langs de overordnede veje. Bemærk at der stadig lokalt kan findes særlige AC Type 3 stik i Frankrig, hvor vi normalt bruger Type 2 AC stik.
- Gratis strøm på hurtig ladere er nok muligt, men adgang er usikker og kan koste lang tid på en længere tur. Kan ofte findes ved butikscentre via plugshare. Generelt må det frarådes at planlægge med at komme frem via gratis ladere, men hvis man alligevel falder over en der virker og er ledig kan man da selvfølgelig godt bruge den.
- Du kan evt. finde og kontakte en fdel elbilambassadør med helt praktiske og friske erfaringer for at tage en snak om fx. kørsel og opladning i Frankrig. (idet jeg går ud fra at Tyskland efterhånden er trivielt).
Dette indlæg blev modereret 10 måneder siden 8 times af
Hans Peter Andersen