Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Tyskland: Langt mel...
 
Notifications
Clear all

Tyskland: Langt mellem ladestanderne, men altid ledige standere

1 Indlæg
2 Users
0 Likes
1,555 Antal kig
0
Topic starter

I uge 27 kørte min kone ad ruten Flensborg -> Schweiziske grænse.

Jeg stødte til i uge 28 og efter en tur rundt i Alsace, kørte vi hjem gennem Tyskland ad en mere østlig rute (Schwarzwald -> Puttgarten) primært af mindre veje.

Vi er absolut novicer i en elbil i Tyskland, men blev meget forundrede over, at vi praktisk talt ikke så nogle el-biler med tyske nummerplader.
90 % af de biler, der brugte ladestanderne (langs motorveje, i byer, langs landeveje, på P-pladser, på hoteller, mv.) var med ikke-tyske nummerplader.
Alt i alt oplevede vi max. 5 min. ventetid ved en ladestander og mange gange var alle ladepladser helt tomme.
Se det vedhæftede foto, hvor vores e-Niro står helt alene blandt 6 stk. 250 kW ladepladser langs en tysk motorvej.
Til gengæld oplevede vi, at op til 50 % af ladestanderne var defekte.

Vi mødte langt flere elbiler på vejene, da vi kom tilbage til Danmark.
Det virker som om, Tyskland slet ikke er påbegyndt omstillingen til elbiler endnu?

1 Answer
0

Tak for beretningen, Christian

Det er altid rart at høre om langture i elbil.

Min erfaring er også, at der altid er god plads og orden i sagerne ved de tyske ladestationer.

Da tyskerne med introduktionen af BMW i3 i 2013 tog føringen sammen med Tesla Model S 2012, blev i3 helt bevidst markedsført som en MegaCityCar. Tyskernes motorvejskultur med fri hastighed og deres manglende adgang til batteriteknologi gjorde ganske enkelt, at elbiler ikke var til langture, men kun lokale småture. Derfor er VW e-Up stadig en af de mest populære elbiler.

Der var ca 589.000 opladelige biler på de tyske veje ved årsskiftet svarende til ca 1,2% af bilparken nogenlunde ligeligt fordelt mellem BEV og PHEV, men for første gang har elbilsalget (12%) overhalet plugin-salget (11%). Se salgstallene for 2021 første halvår her (på engelsk): 

https://cleantechnica.com/2021/07/05/germany-at-23-6-plugin-ev-share-in-june-tesla-model-3-bestselling-ev/

Ligesom Tesla laver den tyske bilindustri nu også både langtrækkende elbiler og hurtig ladeinfrastruktur, så de tyske elbiler skal nok snart blive mere synlige!

 

Del: