Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Kia Xceed vs Hyunda...
 
Notifications
Clear all

Kia Xceed vs Hyundai Tucson

7 Indlæg
3 Users
0 Likes
1,413 Antal kig
(@lucasfuglsang)
New Member
Meldt ind: 3 år siden
Indlæg: 4
Topic starter  

Hej alle

Jeg står i en situation hvor jeg overvejer en Kia Xceed og en Hyundai Tucson plug-in hybrid.

Lige i øjeblikket er der gode rabatter på Kia’en mens den nye Tucson er meget attraktiv også. Dog ~90k dyre med det udstyr jeg ønsker. 

Nogen der har erfaring med disse biler eller gode overvejelsespunkter jeg bør have med?

Mvh.

Lucas


   
En pris
(@hans-peter-andersen)
Eminent Member Admin
Meldt ind: 4 år siden
Indlæg: 38
 

Generelt har Elbilforeningens medlemmer rigtig gode erfaringer med de rene elbiler fra  Kia og Hyundai. Og der er ikke noget der indikerer at plug-in hybridbilerne fra disse mærker skulle skuffe rent teknisk, udover den begrænsede elektriske rækkevidde og ladehastighed.

Men et valg mellem disse biler må være en helt subjektiv vurdering i forhold til hvilket kørselsmønster der skal dækkes.        


   
SvarEn pris
(@selsoe)
Trusted Member
Meldt ind: 4 år siden
Indlæg: 65
 

Nu du er på et elbilforum, må jeg lige udfordre dig lidt på beslutningen om en Plug-in Hybrid. 😉 

Hvorfor tænker du at en plug-in er mere idéel til dine behov end en ren elbil?

Du skal være opmærksom på følgende ved plug-in hybrider:

- Dyrere i service grundet kompliceret teknik end nogen anden biltype (FDM har regnet på dette)

- Stor slitage på batteriet der aflades hele tiden hvis den bruges korrekt og lades op tit.

- Stor slitage på (en underdimensioneret) motor, som skal træde ind med potentielt høje omdrejninger i koldt vejr.

- Når batteriet er tomt, er det reelt bare dødvægt som bilen trækker rundt med, hvilket giver et højt brændstofforbrug.

- Potentielt stort værditab når de fra 2026 ikke længere klassificeres som "grønne" af EU. Bliver de simpelthen decideret uattraktive om få år?


   
SvarEn pris
(@lucasfuglsang)
New Member
Meldt ind: 3 år siden
Indlæg: 4
Topic starter  

@hans-peter-andersen Tak for svar Hans Peter.


   
SvarEn pris
(@lucasfuglsang)
New Member
Meldt ind: 3 år siden
Indlæg: 4
Topic starter  

@selsoe Tak for svar.

Jeg skrev herinde da jeg kunne se at der var et dedikeret punkt for PHEV 😉 

Jeg er meget opmærksom på dine punkter, og jeg takker for uddybelsen heraf.

Grunden til at jeg ser en PHEV som idéel, er at vi har en campingvogn som vi benytter os af om sommeren.
Derfor er jeg lidt bange for at, de ture med vognen vil blive "op af bakke" med en el-bil og de potentielle mange lade-stunder vi skal have.

Jeg har også haft min opmærksomhed på den nye Kia EV6 og Ionic 5 som må trække godt, jeg er bare bekymret for rækkevidden.
På den anden side lader de så hurtigt, at det måske ikke behøver at være så meget op af bakke i realiteten... Hmm.. Det må overvejes en ekstra gang 🙂


   
SvarEn pris
(@selsoe)
Trusted Member
Meldt ind: 4 år siden
Indlæg: 65
 

Det skal du selvfølgelig også være så velkommen til. Jeg synes bare at casen for plug-in'er bliver mindre og mindre og at ulemperne er til at tage at føle på, og så kunne jeg ikke lade være med at blande mig. 😉 

Både FDEL og den norske elbilforening har foretaget flere tests af elbiler med campingvogne på - hvad koster det på rækkevidden og hvor bøvlet er det i det hele taget. Her er et par links du evt kan studere:

Vi tester elbil og campingvogn på ferie - del 1/6

Vi tester elbil og campingvogn igjen! (del 1 af 3)

https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/

https://elbil.no/langtest-2-250-kilometer-med-elbil-og-campingvogn/

https://fdel.dk/med-campingvogn-og-trailer-paa-krogen-hvad-betyder-det-for-elbilens-raekkevidde/

https://fdel.dk/test-mercedes-eqc-med-1-500-kg-campingvogn-paa-krogen/


   
SvarEn pris
(@lucasfuglsang)
New Member
Meldt ind: 3 år siden
Indlæg: 4
Topic starter  

@selsoe Fornemt, mange tak, vil jeg helt sikkert tage et godt kig på 🙂


   
SvarEn pris
Del: