Det lysner over lademarkedet

Clever sænker priserne på ladestrøm i løssalg. Og roaming med E.ONs brik er blevet nemmere. Det er glædeligt for alle, der kører elbil i Danmark. Men vi er ikke i mål endnu, skriver FDELs formand, Anna Hilden

Landets største operatør, Clever, sænker pr. 1. oktober prisen for opladning uden kontrakt fra 6 kr/kWh til til 3,50 kr/kWh på ladere op til 100 kW og 5 kr/kWh på lynladere. Samtidig bliver det muligt at betale for opladning via Clevers app, både for Clevers faste kunder og for kunder, der vil købe strømmen i løssalg. 

Konkret betyder det, at Clevers ladestationer nu bliver lettere tilgængelige for elbilister, der ikke har et Clever-abonnement. Det gælder både prismæssigt og praktisk. Det er alt sammen med til at gøre det mere attraktivt at køre elbil i Danmark.

I Elbilforeningen FDEL glæder vi os over, at Clever nu har lyttet til os og andre, der længe har arbejdet for billigere løssalgspriser, enklere adgang til opladning og mere konkurrence på lademarkedet.

Tilbage i juli åbnede E.ON for udadgående roaming. Det betyder, at man nu kan lade med E.ONs brik også på andre operatørers ladenetværk (til en pris, som den fremmede operatør bestemmer). Og ladning med E.ONs app kræver ikke registrering med mailadresse, med mindre du ønsker en kvittering tilsendt. Begge dele gør det lidt lettere at være elbilist.

Vi er ikke i mål endnu

Er vi så i mål nu?

Ikke helt. Det er stadig hos flere operatører, bl.a. E.ON og den europæiske operatør Ionity, meget dyrt at lade uden kontrakt. Lynladning hos Clever er også stadig for dyrt. Vil man elbilerne i Danmark, skal det aldrig være dyrere at køre på el end på benzin og diesel. Ved 3,50 kr/kWh er vi ved at være der, men 5 kr eller mere er stadig for meget.

Og så skal det være enklere at lade uden kontrakt. Helst direkte på standeren ved at swipe eller indsætte sit almindelige betalingskort. Med Clevers nye app skal man stadig registrere sig, bekræfte email osv. – alt sammen noget, der ikke er morsomt at stå og fumle med en kold regnvejrsdag. Hvis du ikke forstår dansk, er du også udfordret. 

Bedre roaming, som E.ON har givet mulighed for, gør ladning enklere. Men der er ingen garanti for, at du ikke kommer til at betale en høj overpris, og det kræver stadig et abonnement, dvs. en binding eller som minimum en registrering af brugeren. 

I Elbilforeningen vil vi fortsat arbejde for, at de gode intentioner i EU-lovgivningen (AFI-direktivet) bliver til virkelighed: Adgang til ladning uden kontrakt ved alle offentligt tilgængelige ladere – og til rimelige, let og klart sammenlignelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende priser. Så fungerer e-mobiliteten i Danmark – og Europa.