Dobbelttest: IONIQ electric 38 og ZOE 52

Elbilforeningen havde lånt de seneste udgaver af Hyundais IONIQ electric og Renaults ZOE henover en regnvåd weekend i januar. Begge modeller er kommet med batteripakker, der er en lille smule større end deres forgængere.

Begge biler kørte samme strækning på samme tid: Fra København til Silkeborg og tilbage til København dagen efter. På vej til Silkeborg stoppede vi fire steder for at vise bilerne frem, og på vej hjem kørte vi så hurtigt som muligt med ét enkelt ladestop.

Temperatur: 5-8 grader på hele turen. 

Samme energiforbrug i begge biler

Vi kørte fra København til Silkeborg lørdag morgen, hvor vi havde let modvind til Ringsted. Begge biler havde en batteristand på 100% fra start og de havde begge 73% ved ankomst til Ringsted. Det kan man undre sig over, da ZOE har et noget større batteri på 52 kWh i forhold til IONIQ på 38 kWh. Årsagen skal findes i energiforbruget; IONIQ electric havde brugt 17,2 kW/100 km og ZOE 21.6 kW/100 km på den samme distance. Vi kørte med en fart på 110 km/t.

På resten af turen havde de to biler også næsten samme procentuelle strømforbrug, dog brugte ZOE nogle få procent mere, da vi kørte over Storbæltsbroen i stærk modvind. Vi formoder, at Renault opgiver den fulde batteristørrelse, og ikke hvor stor en del af batteriet, der reelt er tilgængeligt ved af- og opladning.

På vej hjem kørte vi fra Silkeborg med 100% strøm på batteriet på begge biler og ankom efter 175 km til Powered by E.ON drive and Clevers lynlader ved Knudshoved i Nyborg med 23% på ZOE og 24% på IONIQ. Vi havde en del medvind, men kraftig regn.

Begge biler blev sat til at oplade på 175 kW-laderne samtidigt, mens vi tog en pause fra den regnfyldte motorvej. De var begge på 77% efter 43 minutters ladetid, lige nok til at nå fra Nyborg til vores mål i København. Ladehastigheden var altså gennemsnitligt på ca. 32 kW. Det er egentlig ikke særligt imponerende, målt i forhold til andre elbiler på markedet. Nye elbiler i den størrelse bør kunne lade med en effekt på mindst 100 kW. Det ser vi hos flere af konkurrenterne i samme kategori. En kort ladetid betyder en del, hvis elbilerne skal nå en bredere appel. ZOE har den store fordel, at den kan lade på 22 kW på en AC-lader (dvs. semihurtigt på en langsomlader) og dermed være fuldt opladet på knap 3 timer. IONIQ kan AC-lade med 3,7 kW og er fuldt opladet efter lige godt 12 timer. Det er muligt at forhøje ladeeffekten til 7,4 kW, hvis man tilkøber en ekstra boks. Dermed kan man skære halvdelen af ladetiden.

 

Kabinerne har fået et løft

Kabinen i IONIQ electric er et stort kvalitetsløft i forhold til dens forgænger med et lidt mindre batteri (28 kWh), særligt betjeningen og den flotte centerskærm er en stor forbedring. Samtidig er den også blevet mere støjsvag. Den er helt ideel som pendlerbil, men til ture over 500 km på en dag, kræver IONIQ stor tålmodighed. Det tager 54 min at oplade batteriet til 80% på en hurtiglader og den starter med at lade meget langsomt, hvis batteriet er koldt. Ladeudtaget er stadig placeret i venstre sides bagende. Det gør det udfordrende at lade på en skråparkering på rastepladserne langs motorvejene.

ZOEs kabine har også fået et tiltrængt kvalitetsløft og er også blevet mere støjsvag. Desværre overskygges dette af, at nogle af de funktioner, der fungerede godt i den første udgave, er ændret. Man kan ikke længere lukke ladedækslet op ved hjælp af en knap på bilnøglen. Nu skal man åbne døren og trykke på en knap inde i bilen. Bilen kan heller ikke længere forvarmes ved hjælp af en knap på bilnøglen. Vi håber, at den nye tilhørende SmartPhone-App erstatter funktionen fjernbetjent kabineopvarmning. Vi håber ligeledes, at app’en kan rapportere batteristanden live under opladning. Det har man brug for, når ladetiden er så relativt lang. Konsekvensen er nemlig stor, hvis man efter tre kvarter opdager, at ladningen er stoppet utilsigtet undervejs. Vi havde desværre ikke mulighed for at teste app’en i låneperioden. 

Bilen har fået en stor flot centerskærm, men softwaren havde en del fejl. Blandt andet frøs begge skærme, så kun speedometer og radio virkede i længere tid. På hjemturen i regnvejr duggede kabinen pludseligt kraftigt til flere gange, så det var meget svært at se ud af forruden.

IONIQ:

Fordele:

Stor forbedring af kabinen

Støjsvag

Kører som en luksusbil

Ulemper:

For langsom ladehastighed både på AC og DC

Ingen adgang til app

Ladeudtaget placeret i venstre sides bagende. 

ZOE:

Fordele:

Stor forbedring af kabinen

Mere støjsvag under kørsel

Stor flot centerskærm

Adgang til app

Ulemper:

Ingen Adaptive Cruise Control 

CCS-udtaget skal tilkøbes (Europæisk standardstiktype til hurtig- og lynladning)

Støj fra blæser, blinklys og visker, når bilen holder stille og kører langsomt.

Software har en del fejl

Fotos: M. Thomsen