e-2008: Fed bil, men bliver det mon for bøvlet med opladning, når man bor i byen?

Lotte fra Amager er tilfreds ejer af en Peugeot 2008 fra 2017. I anledningen af, at den nu er kommet i en elektrisk udgave, og flere i Lottes omgangskreds har skiftet til el, har vi i Elbilforeningen taget hende med ud på en prøvetur i den elektriske version af en bilmodel, hun kender godt. Hør hvordan hun oplevede sin første tur som chauffør i e-2008.

Familien bor i lejlighed på indre Amagerbro og bruger faktisk kun bilen, når de skal langt. Lotte har familie i Jylland og sommerhus på Bornholm, og kan ikke rigtig undvære den til det, synes hun. Transporten til og fra arbejde, 17 km hver vej gennem København centrum, foregår i de varme måneder på cykel. Om vinteren tager hun omfartsvejen i bil, der er en god del længere – ca 25 km – men går væsentligt hurtigere. De daglige indkøb klares på gåben. Er der meget, der skal handles, går hun hellere end gerne to gange. 

Butikkerne ligger jo tæt herinde i byen og jeg gider ikke køre rundt for at lede efter en parkeringsplads for at handle.

Peugeot e-2008

Rækkevidde (WLTP) 250 km

Reel rækkevidde ved blandet kørsel i koldt og varmt vejr: 175 – 375 km 

Hurtigladning (DC): 100 kW (330 km/t)

Destinationsladning (Langsom opladning): 7,4-11 kW (35 km/t)

Batteristørrelse: 50 kWh

Før Peugeot 2008 kørte familien, der tæller to voksne og et par hunde, den lille VW Up i 5-6 år. Da de skulle skifte bil, lagde de vægt på et stort bagagerum med god plads til hundene. I forbindelse med introduktionen af et facelift på 2008eren gav Peugeot i 2017 et godt tilbud på en højt udstyret ældre model for at få dem solgt. Udstyret i Lottes 2017-model inkluderer derfor blandt andet hundegitter, glastag og bakkamera. Det passede familien, som heller ikke normalt køber skrabede modeller, godt.

Lottes første tur i e-2008

I udstillingsmodellen, som prøvekørslen skal foregå i, får man nødopbremsning for bløde trafikanter, adaptiv fartpilot, afstand til forankørende og parkeringssensor foran. Der er også et nyt stort betjeningsdisplay med EV-menu til at holde øje med for eksempel batteristand og regenerering (Regenerering: en del af forbruget kan ved opbremsning genvindes i elbiler). Sikkerhedssystemer og en forbedring af køreoplevelsen er de vigtigste funktioner i elbilen. Der følger ikke varme med i rat og bagsæde. Som det er standard i elbiler, er e-2008 med automatgear.

– Vildt underligt at den ikke siger noget, siger Lotte, da hun trykker på startknappen i bilen. Og hun kan da også godt mærke, at accelerationen er betydeligt bedre end i hendes benzindrevne 2008 med manuelt gear. 

Rækkevidde afhænger også af kørestil

For Lotte er der ikke meget genkendeligt i betjeningspanelet fra hendes egen 2008.

– Det skulle da lige være stangen ved rattet til vinduesviskeren i bagruden, siger hun.

Lotte opdager Mode-knappen under kørslen. Den kan indstilles i tre trin: Øko, normal og sport.

– Den er rigtig fed i sportsmode, det kan jeg godt lide!, udbryder hun spontant. 

Kort fortalt gør indstillingen på mode-knappen noget ved hvor friskt bilen reagerer på tryk på speeder og bremse. Derudover bestemmer indstillingen også, hvor meget bilen skal regenerere ved opbremsning. Hvis optimering af rækkevidden er vigtig for dig, eller hvis du er meget sparsommelig, er det mest fornuftigt at vælge den energiøkonomiske indstilling – øko-mode. 

I e-2008 kan man i EV-menuen se en estimering af den resterende rækkevidde. Der er også en rækkeviddemåler i Lottes benzin-model. Rækkevidden kalkuleres ud fra en vis tilbagelagt strækning og giver chaufføren en umiddelbar tryghed. – Men man kan lynhurtigt se forandringer i rækkevidden, hvis man ændrer kørestilen, beretter Lotte. – For eksempel er det tydeligt på min egen, at jeg vinder rækkevidde, hvis jeg sætter bilen på cruise control på motorvejen i stedet for bare at følge trafikken. Så udover temperatur-, vejr- og vindforhold afhænger rækkevidden også af kørestilen. 

Rækkevidden på Lottes benzin-model er 680 km. En langtursdistance hun dog aldrig har haft behov for at køre, da bilferier ikke er noget familien har praktiseret i mange år. WLTP-normen for e-2008 er 250 km.

Du får meget bil for pengene ved at vælge elbil

I 2017 gav familien kr 260.000 for Peugeot 2008. Prisen på e-2008 står til kr 280.000 i dag. For Lotte, der betaler ca. kr 2.000 af på billånet om måneden, lyder det meget dyrt. Men for de ekstra 20.000 kr får man meget mere bil for pengene i form af et højere udstyrsniveau og færre udgifter til reparationer over tid. Med Vejtransportaftalen fra december sikres elbilerne en særlig gunstig afgiftsreduktion og mange banker har skabt låneprodukter specifikt til elbiler. Det er ikke usædvanligt at se lån til 0% eller en meget lav rente på billån til elbiler. Se [indsæt link til Elbilforeningens medlemsfordele].

Læs også: Vejtransportens betydning for forbrugernes valg af drivlinje

Læs også: Registreringsafgiftsloven mm: FDEL afgiver høringssvar

Opladningsmulighederne på indre Amagerbro

Ladestandere på Indre Amagerbro. Det meste er lagsomme destinationsladere. På Vermlandsgade, 2 km fra Rådhuspladsen, nordligst i billedet, opfører Circle K to lynladere, der på sigt vil kunne aflevere i omegnen af 300 kW. I skrivende stund er de ikke taget i brug. I Amagercentret i midten af billedet kan man lade med en effekt på 24 kW, hvilket vil være fint under en indkøbstur.

e-2008 kan modtage en effekt på 100 kW på DC.

Find opladning ved hjælp af apps – lidt bøvlet

EV-menuen eller navigationssystemet i bilen kan i øjeblikket ikke fortælle, hvor man kan finde opladning, så vi introducerer Lotte for de mange apps til smartphones, som man kan benytte for at finde dem. Det lyder umiddelbart lidt bøvlet, synes hun. På arbejdet har hun muligvis adgang til kollektiv destinationsladning. I nærheden af hjemmet er der flere lokationer med en stribe destinationsladere, men det er svært at finde plads der, da der allerede er et ret stort pres på dem og ikke alle er reserveret til elbiler under opladning. Så det mest sandsynlige scenarie for regelmæssig opladning for Lotte ville nok være at lade bilen op på vej hjem fra arbejde en gang i ugen, hvor batteriet er varmt og bedst egnet til DC-opladning, for eksempel ved den lynlader, som tankstationskæden Circle K snart åbner i Vermlandsgade, eller ved semihurtigladeren, der står under Amagercentret.

Elbil kræver, at man tænker “tankning” helt anderledes

Lotte var begejstret for at prøvekøre e-2008, men sikkerhedsudstyret og bekvemmeligheden opvejer ikke omkostningerne ved et bilskifte og udsigten til besværet med opladningen, når man bor i lejlighed inde i byen.

– Det kræver jo at man tænker helt anderledes, men det skulle jeg nok kunne vænne mig til, afslutter hun.

Er du klar til elbil? Se testholdets anmeldelser

Spørgsmål til elbiler og opladning? Spørg en elbilist.