VW e-Up! ved siden af en isbus fra Enø

e-Up! – tryg og billig måde at skifte benzin ud med el på

Anmeldelse: VW e-Up! er en god bil at starte i, hvis man skal købe elbil for første gang i sit liv. Brændstofversionen var den mest solgte bil i Danmark mellem 2009 og 2019.

e-Up! minder så meget om sin benzindrevne søster, at det nærmest kun er lyden og rystelserne fra forbrændingsmotoren, der mangler. VW har for eksempel valgt at beholde den traditionelle startnøgle i ratstammen! Det er mange andre elbilmærker gået væk fra, da det ikke funktionelt er nødvendigt i en elbil. Instrumentbrættet ligner også sig selv med de sædvanlige knapper og instrumenter. På alle måder en god bil at starte i, hvis man er helt ny elbilist og vant til Up!’ens indretning.

Vi ville egentlig have prøvet familietrillingen Skoda CITIGOe iV, men forhandleren meddelte, at den er udgået, endnu før salget rigtigt var kommet i gang. – Det samme gælder den anden trilling fra samme producent, SEAT Mii Electric. VW-koncernen koncentrerer al produktion af markedets billigste elbiler om e-Up!’en, fortæller marketingschef for Skoda Danmark, Niels Pilgaard Hansen

Energiforbruget

Vi kørte motorvejskørsel mellem København og Korsør med 110 km/t. Her var energiforbruget 16 kWh / 100 km. Det er overraskende effektivt for en bil, der ikke ligefrem er dråbeformet. Klimaanlægget stod på 22 grader.

Mellem Korsør og Farø kørte vi landevejskørsel. Her var forbruget 12,7 kWh / 100 km. Vi vurderer, at bilen vil have et spænd i rækkevidden ved udendørstemperaturer på 7-9 grader på mellem 260 km og 150 km. 260 km hvis man kun kører bykørsel – og 150 km hvis man kun kører på motorvej ved høj hastighed og endnu kortere rækkevidde ved kørsel i meget koldt vejr.

Funktioner

Man finder ikke en centerskærm i e-Up! som i andre elbiler. I stedet har producenten fastmonteret en fleksibel smartphone-holder centralt og inden for en fornuftig betjeningsrækkevidde. Fra chaufførens private smartphone kan man så betjene en række apps, der passer til bilmodellen. 

Smart er det for eksempel med appen Maps + More. Man kobler blot sin smartphone til bilen via bluetooth-systemet, og så er man klar til at navigere via kortet eller tale i telefon via bilens højtalersystem. Denne app kræver ikke, at man er kunde. Det vil sige, at gæste-chauffører også kan betjene disse funktioner fra deres egen smartphone, hvis appen er installeret. 

Appen We Connect kræver et ID, som følger med, når man har købt bilen. Med denne app kan man fjernstarte kabinevarmen inde fra huset, mens ladestikket stadig sidder i bilen.

I bak-funktion tænder en meget lille skærm langt nede i centerkonsollen. Det afslører meget lidt, og man må derfor bruge spejle og vinduer lige så meget, som hvis man ikke havde kameraet.

e-Up! har ikke varmepumpe. Det kan man komme til at mærke markant på rækkevidden på en kold vinterdag, hvis man gerne vil køre med kabinevarmen tændt. 

Læs også artiklen: Vær særligt opmærksom på elbiler uden varmepumpe

e-Up! har vognbaneassistent, men ikke adaptiv fartpilot. Det er et afsavn, hvis man er vant til det og glad for at køre med det.

Fordoblingen af batterikapaciteten fra 16 kWh i modellens første version har øget vægten betragteligt. Vores oplevelse var, at den nye e-Up! alligevel ligger godt og stabilt på vejen. Accelerationen er ikke så god som den første version, men alligevel frisk.

Når batteristanden når ned til en resterende rækkevidde på 50 km, går kørselsindstillingen automatisk i ECO-mode. Det betyder, at varmen reduceres markant. Man kan manuelt sætte den tilbage i normal-mode, for at få varmen tilbage, hvis det ønskes. Ved endnu lavere batteri-stand går den i ECO+-mode, og her er det ikke muligt at slå varmen til igen, så man må leve med en køligere kabine de sidste ca. 20 km.

Opladning

e-Up! kommer med det europæiske standard Type2-stik til AC-opladning. Det vil sige, at den som udgangspunkt kun kan lade langsomt ved private og offentlige destinationsladere. Da målgruppen i mange tilfælde sandsynligvis kun kommer til at bruge bilen til bykørsel, pendling og kortere ture, er det en fin prioritering med en effekt på op til 7,4 kW. Hører du til dem, der bruger din elbil til alle ture – også lange ferieture – så vil vi anbefale at købe bilen med CCS-stik, så den også kan hurtiglades. CCS-stikket er ekstraudstyr og koster ca. kr 4.000. Hvis du køber en bil uden CCS-stik, er der risiko for, at brugtbilprisen falder hurtigere på grund af bilens mindre anvendelighed!

e-Up!s 7,4 kW AC-ladning sker på to faser. Det er efter vores mening en bedre løsning i et koldt klima som det danske end forgængerens, der havde 3,7 kW. Når den kan lade med 7,4 kW fordelt på to faser, betyder det nemlig, at den kan lade ved fuld effekt både ude på offentlige destinationsladere og hjemme.

Vi prøvekørte en model med CCS-stik. Hurtigladningen foregår med en effekt på maksimalt 40 kW i e-Up! Kører du efter CCS-ladning langs motorvejene, får du altså heller ikke mere end 40 kW på lynladestationerne (75-350 kW). Du kan i stedet med fordel benytte de mange hurtigladere (op til 50 kW).

Første hurtigladning tog 36 minutter fra 10 til 63 procent. Det er en gennemsnitsladehastighed på 30 kW. Anden hurtigladning tog 38 minutter og havde en gennemsnitsladehastighed på 29 kW. Jo varmere batteriet bliver, jo længere tid vil det tage at genoplade. Det vil give nogle meget lange pauser, og vi kan derfor ikke anbefale at bruge bilen til lange ferieture.

Sikkerhed 

Bilen scorer tre ud af fem stjerner i Euro NCAP

Priser

Fra kr 184.000 inklusiv mulighed for Clever Unlimited i 6 måneder.

Fotos: Martin Messer

Bil

VW e-Up!

Batteri: 32 kWh

Reel rækkevidde: 150 – 260 km 

WLTP: 260 km

Udendørstemperatur under testen: 7- 9 grader.

Fordele

  • Relativt lavt energiforbrug
  • 7,4 kW AC-ladning, to faser
  • God rækkevidde
  • Billig pendlerbil

Ulemper

  • Adaptiv cruise control mangler
  • Kun tre stjerner i EURO N-CAP
  • CCS-stik er ikke standard – 
  • Mangler varmepumpe

Testbilen var venligst udlånt af Volkswagen Gladsaxe.