Søg
Søg
Close this search box.
Hvilken elbil skal du vælge?

Elbilerne kommer – vi bestemmer selv hvornår!

Hvornår kommer elbilerne? Hos Elbilforeningen FDEL, de danske elbilisters forbrugerorganisation, vækker det spørgsmål altid en vis undren. På den ene side er foreningens mange medlemmer nok nogle af de mest begejstrede bilister, der findes – de elsker deres elbil og siger typisk, at de aldrig kunne forestille sig at gå tilbage til en benzin- eller dieseldrevet bil. På den anden side er andelen af elbiler på vejene og i salgsstatistikkerne langt bagud i forhold til vores nabolande. Hvorfor?

Vi har spurgt foreningens formand, Anders Pihl Thorup, hvad han tænker om de spørgsmål.

Anders – fortæl lidt om, hvorfor jeres medlemmer er så begejstrede for elbilerne.

Der er flere grunde, men de ting, jeg oftest hører, er, at folk nyder stilheden, fraværet af vibration og motorstøj og den kvikke acceleration. De lave driftsomkostninger bliver også tit nævnt. For en del af vores medlemmer betyder det desuden rigtig meget, at det er en miljø- og klimavenlig måde at transportere sig på.

Hvorfor går det så så langsomt med at få udbredt elbilerne i Danmark?

Det skyldes flere ting. Den allerstørste faktor er i mine øjne, at man fra politisk hold ikke har formået at skabe ro om vilkårene for at købe og eje en elbil. Siden 2016, hvor der begyndte at komme afgifter på elbilerne, har der været sådan en stop-and-go-politik, som hverken forbrugerne eller branchen har kunnet navigere i. Det samme gælder til dels elafgifterne, hvor vi i øjeblikket har en midlertidig afgiftsnedsættelse på el brugt til opladning. Alle midlertidige ordninger giver uro om rammevilkårene og gør det uigennemskueligt at lave en budget for ejerskabet af en elbil. Dette er stærkt medvirkende til, at salget i Danmark ikke er større, end det er.

Nu ser vi ind i et efterår, hvor Folketinget skal forhandle en klimaaftale på plads. Hvad betyder det for elbilerne, tror du?

Det kan betyde rigtig meget. Elbilerne er en vigtig brik i puslespillet, der handler om, hvordan vi gør vores transportsektor grønnere og mere klimavenlig. Vi skal have så meget som muligt af transporten over på vedvarende energi og væk fra fossile brændsler.

Hvad ønsker Elbilforeningen FDEL sig af en klimaaftale?

Vi ønsker os mest af alt ro omkring afgifterne. Vi ønsker en aftale, som fastfryser registreringsafgiften på det nuværende niveau 4-5 år frem i tiden. Og vi ønsker os, at nedsættelsen af elafgifter til opladning af elbiler gøres permanent. Det vil skabe ro og tryghed omkring, om, hvad det koster at købe og eje en elbil. Her er vi som forbrugernes organisation i øvrigt helt på linie med, hvad Dansk Elbil Alliance, som er elbilbranchens organisation, ønsker sig.

Er det primært et spørgsmål om økonomi, hvornår elbilerne får deres gennembrud hos forbrugerne?

Både ja og nej. Der er også andre faktorer, som spiller en vigtig rolle for forbrugerne. Det handler primært om at lette den praktiske dagligdag for elbilisterne, for eksempel omkring opladning af bilerne.

FDEL har sammen med organisationen VedvarendeEnergi spillet ind med en række forslag til Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, som han har kvitteret for. Forslagene handler om tiltag, der kan fremme elbilisme, og som ikke vedrører afgifterne. Der er mange, men jeg kan godt nævne nogle af dem her:

Mange af elbilmodellerne er i dag ikke godkendt til at trække en anhænger. Det er et stort ønske hos mange forbrugere, at de kan køre med anhænger, og her mener vi, at Danmark uden problemer kunne anerkende de godkendelser, bilerne har i Tyskland eller et andet EU-land.

Et andet område, hvor vi i Danmark kunne gøre livet lidt lettere for elbilisterne, er ved hurtigladestationerne ved motorvejene. Ladestanderne er i dag typisk placeret i den fjerneste ende af parkeringspladserne med langt til kiosk og toiletter, og der mangler simple ting som lys og overdækning. Nogle er endda udformet, så man ikke kan komme til laderen uden at parkere ureglementeret. Her er vi nok stadig på begynderstadiet i Danmark, i hvert fald på statens veje.

Der er også nogle forhold omkring skiltning af parkerings- og ladepladser, som kunne gøres langt bedre og mindre forvirrende for alle bilister.

Der mangler også stadig viden om elbiler, både hos forbrugerne og i branchen. Her ville en pulje til oplysningsarbejde være et fornuftigt tiltag.

Sidst, men ikke mindst synes vi jo, at staten, kommunerne og regionerne skulle gå foran og og vise, at elbiler kan dække langt flere opgaver, end de gør i dag. Dette skal afspejle sig i de offentlige indkøb.

Anders – du nævner midler til oplysning. Blev der ikke netop afsat et stort beløb til dette i forbindelse med forårets energiforlig?

Jo, der blev afsat en halv million kroner til oplysning om elbiler, det er helt rigtigt. Men de penge kommer først ud at gøre gavn fra 2020, og vi skulle jo helst ikke ligge stille indtil da.

Vi oplever i FDEL ofte misforståelser og manglende kendskab til elbilerne, både hos de private købere og desværre også hos det salgspersonale, de møder hos bilforhandlerne. Med elbilen introduceres nye begreber og nye teknologier, og det kræver selvfølgelig viden på begge sider. Der mangler også viden om dagligdagen som elbilist. I FDEL laver vi rigtig meget oplysningsarbejde på frivillig basis – vi holder events for potentielle elbilister i hele landet, vi har en hjemmeside med masser af nyttig information, og vi har et par velbesøgte Facebook-grupper. Men der er behov for meget mere.

Endelig er der mange virksomheder, som gerne vil stille lademulighed til rådighed for gæster og medarbejdere, men som er i tvivl om, hvordan de griber det an. Her spiller det også ind, at det rent skattemæssigt ikke er muligt for en arbejdsgiver at stille strøm til rådighed for medarbejderne, uden at det beskattes. Dette medfører øget administrationsarbejde.

I FDEL vil vi meget gerne samarbejde med andre aktører om oplysningskampagner og lignende. Vores medlemmer har tilsammen kørt mange millioner elbilkilometer. Vi kan være med til at sikre, at den erfaring kommer til gavn, så oplysningsarbejdet bliver relevant for både elbilkøberne og andre i branchen.

 

Anders Thorup

Formand Anders Thorup (1.10.2017-10.11.2018)