Tilbageblik på en weekend på Energimuseet, Tange (Bjerringbro)

Efter et par dage til at puste lidt ud efter et succesfuldt event er det nu tid til at kigge tilbage.
Torsdag eftermiddag gik turen til Viborg efter den første forhandlerbil (Nissan Leaf). Kursen blev sat mod Tange med konen bagefter i egen elbil og så var den første bil var på plads i udstillingen på museet. Fredag blev til endnu en tur til Viborg efter nøgler til den næste forhandlerbil, en Renault Zoe. Lørdagen startede klokken 7.00 i regnvejr men heldigvis klarede vejret op jo tættere jeg kom på Tange. Ind mod Viborg efter morgenbrød og så afsted. Klokken 8.00 dukkede medlemmerne Thomas Uhrskov og Hans Hansen op og blev sendt videre til Viborg efter Zoe’en.
Hans Hansen medbragte en Nissan Evalia til prøveture som var venligst udlånt af ejeren som lige havde købt den. På Energimusseet’s P-plads stod en KIA Soul EV og ventede på at blive kørt på plads ved garageanlægget. De fleste af tingene blev sat op og var klar til tiden trods et mylder af kanofolk som skulle ud på Gudenåen fra isætningsstedet på Energimuseet. FDEL medlemmerne mødte op med deres egne elbiler og blev linet op til udstillingen. Klokken 10.00 åbnede eventet officelt og med det samme kom der mange nysgerrige forbi. Der blev talt meget om elbilernes fordele og udfordringer; ladeløsninger/muligheder, rækkevidde o.s.v.
Forhandlerbilerne begyndte så småt at køre ture med interesserede. Klokken ca.11.00 dukkede medlemmerne Camilla Thomsen og Martin Messer op med den sidste forhandlerbil, en BMW i3. De havde taget turen fra København i deres Nissan Evalia ombygget til sovevogn og hentet BMWen i Århus.
Der var flere som havde ventet for at komme ud at prøve netop den så den stod ikke stille ret længe. Resten af dagen gik med seriøs snak og prøveture og klokken 16.00 sluttede dagen.
Der blev pakket sammen og forhandlerbilerne blev kørt i garagen, som vi havde lånt til formålet.
Søndagen startede også med regnvejr men omkring middag klarede det op og blev en helt fin dag. FDEL medlemmerne mødte op og bilerne blev stillet klar og så var det tid til morgenmad og kaffe. Klokken 10.00 startede eventet men denne gang noget roligere. Der gik næsten en lille time før de første kiggede forbi men så gik det også slag i slag. Prøveture og snak med interesserede, så jeg tror alle hyggede sig. Lige over middag kiggede turistchefen fra Silkeborg og BMW-entusiast Jørgen Grønkær forbi.
Da klokken blev 16.00 lukkede vi eventet ned og begyndte at pakke sammen. Medlem Andreas Aupke blev sendt mod Århus med I3’eren som han kunne aflevere på vejen hjem. UJS biler fra Viborg kom selv og hentede deres KIA Soul og vi fik en god snak. Der var stor beundring for det kæmpe arbejde alle i FDEL gør for at udbredde kendskabet til elbiler.
Der skal lyde en kæmpestor ros til de mange medlemmer som blev og hjalp til med at pakke sammen så vi alle kunne komme hjem i ordentlig tid.
Mandag morgen blev jeg sat af i Tange for at få de sidste 2 forhandlerbiler afleveret igen. Jeg snakkede med Tina De Linde, Energimuseet, som var supertilfreds med eventet.
Hun luftede tanken om at det muligvis kunne blive et 4 dages event næste år som så kunne kobles sammen med, at skoler f.eks. tog bærebygtighed op i deres emneuge og afsluttede dette på Energimuseet, hvor det kunne være FDEL-medlemmer der kunne svare på spørgsmål fra eleverne.

Lidt tal fra eventet

Der blev udleveret 23 spisebiletter (og maden var god)
Der blev kørt i alt 54 prøveture.
20 i Nissan Leaf
12 i BMW i3
10 i KIA Soul EV
8 i Renault Zoe
4 i Nissan Evalia
Ca. 200-250 besøgende Lørdag
Ca. 100-150 besøgende Søndag
Lidt malurt i bægeret skulle nok være at til trods for at man skulle medbringe sin mormorlader dukkede der en del andre ladere op og dette gjorde at vi muligvis har overbelastet elsystemet i garageanlægget. Summa sumarum: forhandlerbilerne var ikke ladet op til om søndagen og to af elportene virkede ikke.
En ting vi ikke fik ros for. Der dukkede endda en transportabel CCS lader op med et kabel så tykt at det fik 63A stikkets ledning til at ligne en almindelig husholdningsledning.
Vil gerne henstille til at man lader alternativer blive hjemme da det giver foreningen et dårligt ry.
6 timer på en mormorlader giver ca. 12 kw og det burde kunne klare opgaven det for de fleste elbiler. Ellers kunne vi nok finde en alternativ ladeløsning.
FDELs Tange-arrangør
Johnny Larsen, Møldrup