Elbilforeningen vil have stop for tilskud til plug-in hybridbiler

Nye tal viser, at der allerede nu er solgt alle de plug-in hybridbiler, der var forudsat skulle sælges frem til 2030.

Elbilforeningen FDEL og flere andre organisationer har længe påpeget, at plug-in hybridbiler ikke er grønne biler i den forstand, de politiske partier gik ud fra, da de inkluderede disse i målsætningen om 775.000 grønne biler i 2030. Nye undersøgelser har vist, at plug-in hybridbiler gennemsnitligt udleder 2-4 gange så meget CO2 som forudsat ved den politiske aftale. 

– Vi finder det bekymrende, at plug-in hybridbiler udgør en meget stor del af salget af opladelige biler. Afgifterne bør derfor hurtigst muligt ændres, så det bliver billigere at købe en egentlig elbil, så plug-in hybridbiler ikke er markant billigere end andre biler med forbrændingsmotor, udtaler Elbilforeningens forperson, Christian Nolsøe Nielsen. 

FDEL påpeger også, at der nu er under fire år til, at plug-in hybridbiler ikke længere regnes som grønne biler af EU. Da biler (heldigvis) holder meget længere end fire år, er det vigtigt, at Danmark allerede nu stopper med at motivere danskerne til at købe plug-in hybridbiler.

Christian Nolsøe Nielsen fortsætter:

– Afgifter er et fantastisk styreredskab, men man skal hele tiden følge den udvikling, man styrer med afgifterne, hvis det ikke skal gå galt. Derfor skal Folketinget ændre afgifterne. Vi kan se, at nogle partier har indset dette, men vi mangler handling fra både regeringspartiet og flere andre partier, der gerne vil være regering! 

Den begrænsede ladeinfrastruktur, særligt i de store byer, er formentlig med til at forværre problemet med plug-in hybridbiler. En plug-in hybridbil skal næsten oplades efter hver køretur for at køre grønt. Det er i realiteten kun muligt, hvis man har sin egen parkeringsplads. Det har omkring 75 % af husstandene i Danmark, men i København og Frederiksberg er det kun omkring 20 %

– En opladelig bil er kun grøn, hvis den bliver ladet op. Det nytter ikke, at vi har en masse plug-in hybridbiler, der måske, måske ikke lades op. Derfor er vi nødt til at få vendt incitamenterne – og samtidig fortsætte udbygningen af ladeinfrastrukturen, så alle opladelige biler kan blive ladet op, slutter Christian Nolsøe Nielsen.

 

Kontaktoplysninger:

Forperson Christian Nolsøe Nielsen, cnn@fdel.dk, 20 59 83 74

Pressetalsperson Mads Aarup, mads.aarup@fdel.dk, 22 75 52 50

Pressetalsperson Rasmus Foged, rasmus.foged@fdel.dk, 23 70 18 70

—————————–

1 I Aarhus og Aalborg er det omkring 60 %, i Odense omkring 70 %.

Foto: Copyrigth Elbilforeningen FDEL