Tag bare bybilen når du skal langt!

Tag bare bybilen når du skal langt!

Elbilforeningen tog den lille FIAT 500e på langtur mellem København og Nordjylland i vinterkulden.

Den lille Fiat 500e’s batteri indeholder 42 kilowatttimer svarende til 320 kilometers rækkevidde ifølge den standardiserede målemetode WLTP. I koldt vejr og med høj hastighed på motorvejen kan man som en grov tommelfingerregel reelt kun regne med halvdelen. Men det er ikke nødvendigvis dårligt, når bare bilen kan lade hurtigt.

Strækningen i den lille bybil gik fra København til Blokhus via Storebæltsbroen på udrejsen, i alt 455 kilometer. Temperaturen var lige over frysepunktet og der blæste en frisk vind fra syd. Vi startede med fuldt opladet batteri og fulgte hastighedsgrænserne på mellem 110-130 km/t.

Første stop gjorde vi på IONITYs lynladere i Nyborg med en kort kombineret tisse-, kaffe- og ladepause. Der var 24% på batteriet ved ankomst. Vi valgte at køre efter lynladere, da opladningen går hurtigere end på hurtigladerne. Lynladere står også ofte samlet i klynger, så risikoen for kø er mindre. 

Den model vi havde med på denne tur kan lade med op til 85 kilowatt i timen, så der en god del tid at vinde ved at vælge lynladere frem for hurtigladere. 

Vi havde planlagt med at skulle holde tre lynladepauser á 20-25 minutters varighed, men da vi nærmede os frokosttid tæt på Vejle og ikke havde en bagkant, lagde vi impulsivt vejen forbi panorama-restauranten på Hotel Munkebjerg. På parkeringspladsen foran hotellet var vi heldige at flere normalladere var ledige. 500e kan lade med 11 kW på normalladere, og da vi alligevel nød vores frokost i en god times tid, så gav det et fornuftigt bidrag til rækkevidden. 

Næste stop blev Spertos lader ved Sdr. Borup-afkørslen syd for Randers. Laderen har et fint ophæng til kablerne, som gør, at kablerne ikke er tunge og beskidte. Også her benyttede vi stoppet til en kaffeoptankning og toiletpause.

Fra Randers kunne vi godt have nået målet Strandhotellet i Blokhus, men uden flere ladepauser ville vi ankomme med meget lidt strøm på bilen. Vi vidste ikke forudgående, om Strandhotellet tilbød gæsterne opladning. Vi besluttede derfor at tage et kort ladestop mere i Haverslev, hvor der er mange opladningsmuligheder med både IONITY, Clever og E.ON. Vi ankom til Blokhus Strandhotel med 49% på batteriet og satte bilen til at lade på hotellets ladere. Man kan starte hotellets lader med sin Clever ladebrik, hvis man har sådan en, eller man kan købe adgang af hotellet for en fast pris på 50 kroner. Lader man natten over, har man rigeligt til småture rundt i det skønne nordjyske naturområde.

Sådan gjorde vi:

  • Billeje via ShareNow kr 1.600 (Pakke med 5 dage inkl 1000 km kørsel) Det er en nem og billig måde at forsøge sig med at køre elektrisk, hvis man går med de overvejelser.
  • Bro enkelt vej ca kr 245
  • Færge enkelt vej ca kr 600
  • Opladning ca kr 850

Fiat 500e lader relativt hurtigt med op til 85 kW på lynladere og 11 kW på destinationsladere, hvilket betyder, at pauserne under lynladning ikke bliver så lange.

  • Samlet lynladetid på udrejsen via Fyn ca. 75 minutter
  • Ladetid på normallader ved Munkebjerg på udrejsen ca. 90 minutter
  • Samlet ladetid på hjemrejsen via Molslinjen ca. 25 minutter

På hjemturen valgte vi at benytte færgen mellem Aarhus og Odden, for at se, om vi kunne nøjes med en enkelt ladepause. Det gik fint, men vi måtte dog sænke farten på Sjællandssiden til 100-110 km/t for at være sikre på at kunne nå tilbage til København uden yderligere opladninger.

Hvis man er indstillet på at acceptere afbrud på rejsen til kortvarig opladning, når man alligevel har behov for mad, drikke, toiletbesøg eller strække-ben-pause, så kan man sagtens køre på en tur som denne i en Fiat 500e. Om sommeren vil der endda være brug for en del færre opladninger undervejs, da rækkevidden er markant længere i varmere vejr.