Elbiltur til Dolomitterne sommer 2019

En lille beretning om en skøn og vellykket sommertur til Dolomitterne i en 36 kWh e-Golf – langsomt og ad mindre veje

Min mand og jeg er sådan set slet ikke til bilferie. Til gengæld elsker vi udfordringer. Så da ideen om at realisere en gammel drøm om en vandreferie i Dolomitterne dukkede op, blev vi enige om at udfordre os selv, hinanden og vores 36 kWh e-Golf og se, om de skønne bjerge lod sig nå med elbilens hjælp. Det gik over al forventning, og vi kan kun anbefale andre at gøre det samme.

 

Konceptet

Vi havde ca. tre uger til rådighed og ville gerne have mindst 10 dage i bjergene. Vi havde en liste over ting, vi gerne ville opleve og steder, vi gerne ville besøge på vejen frem og tilbage. Det blev til fem overnatninger på vejen ned, 11 overnatninger i Dolomitterne og syv overnatninger på hjemvejen.

Vi fik 10 skønne vandredage i de smukkeste bjerge, jeg har set i mit liv. På turen ned blev det blandt andet til besøg i Köln med den berømte domkirke, rådyrryg med Spätburgunder på et absolut skønt sted ved den tyske Weinstrasse i Pfalz og gourmetmiddag med alpeudsigt i Liechtenstein. På hjemturen to nætter i Salzburg med Mahlers 9. med Wienerfilharmonikerne, besøg i Halberstadt med det vildt nørdede orgelprojekt www.aslsp.org, et kig på den stadig camouflerede ID3 i Wolfsburg og skønne dage i de historiske byer Quedlinburg, Goslar og Schwerin.

Medlemmer kan finde hele rejseplanen med tips til planlægning og overnatning m.m. på medlemsportalen.

 

Feriebil og -mand i bjergene

Ruten

Vi kørte i alt knap 3500 km. Længste dagsetape var på 431 km. Mange dage kørte vi slet ikke.

Ruten var primært lagt efter, at der skulle være noget pænt at se på undervejs. Motorveje undgik vi så vidt muligt. Vi nød at høre om køer ved Elbtunnel uden selv at skulle frygte dem.

Vi slap dog ikke helt for ventetid. Blandt andet i en lille by i Sydtyrol, hvor en lastbil var kommet i slinger og var væltet ind mod et hus, så den ene kørebane var helt spærret af bilen og dens last af grønne æbler!

I nogle områder var der mange steder meget dårlig mobildatadækning. Det gjaldt især i de tyske delstater Bayern, Thüringen og Sachsen-Anhalt. Her var vi glade for at have planer, hoteloplysninger m.v. på papir, i Dropbox og i booking.coms huskende app. Dermed var vi ikke så afhængige af at søge oplysninger undervejs.

 

Ruten med overnatningssteder

Opladning

Vi havde så vidt muligt valgt hoteller med opladningsmulighed, så bilen var fuldt opladet om morgenen. Til ladning undervejs havde vi medbragt kort og brikker fra Maingau (Einfachstromladen), Newmotion og Plugsurfing.

Hans Henrik, min mand, havde på forhånd lagt en detaljeret rute- og ladeplan, bl.a.ved brug af abetterrouteplanner.com. Planen var lagt ret konservativt og indeholdt så vidt muligt alternative lademuligheder, så vi var dækket ind, hvis der skulle opståproblemer.

Vi brugte planen, men fulgte den ikke til punkt og prikke. Undervejs brugte vi apps fra Maingau, Plugshare, Chargemap og Newmotion til at finde ladere og tjekke status og betalingsmåder. Et par gange ladede vi gratis, typisk ved supermarkeder, ellers brugte vi primært kortet fra Maingau. Et par steder duede Maingau-kortet ikke, men det gjorde Newmotion så. I Davos kunne vi lade med kreditkort.

En enkelt lader, som vi havde tænkt at benytte, viste sig at være helt ny og ikke idriftsat. En anden kunne vi ikke aktivere. Ellers gik ladning generelt helt problemfrit i både Tyskland, Schweiz, Østrig og  Norditalien.

Vi ladede mellem 0 og 2 gange undervejs pr. dag. Flere gange viste det sig, at vi havde kunnet springe en ladning over – landevejskørsel i sommertemperaturer giver et dejlig lavt forbrug. Alle gange pånær én ladede bilen ved normal effekt, hvilket for e-Golf 300 på CCS er beskedne 38 kW.

 

Gratis solskin hos Aldi

Hotellerne

Alle hoteller (eller næsten alle, se videre i den detaljerede oversigt!) var booket på forhånd, og der var aftalt adgang til ladeplads, hvor det var muligt. Hotellerne havde vi for det meste fundet ved hjælp af Chargemap, Plugshare og booking.com.

På de fleste af hotellerne var ladning gratis, mens vi skulle betale for parkering (10-15 EUR pr. nat). Et par hoteller beregnede sig 10 EUR for en nats opladning uanset strømforbrug. Vores højtprofilerede hotel i Cortina d’Ampezzo krævede 25 EUR pr. nat i P-kælderen plus 20 EUR for opladning for hver af de to nætter, hvor vi benyttede laderen.

 

Hotelopladning kan være mange ting – her en stribe røde CEE-stik. Kun for hotelgæster over 180 cm:-)

 

Bjergene

Fremme i Dolomitterne kørte vi ikke meget, men vi var over en del høje pas på vej til og fra vores overnatningssteder. Det var skønt at køre i elbil op og ned ad de snoede veje – helt lydløst.

Elbiler er supervelegnede i bjergene, da størstedelen af den energi, du bruger til at komme op i højderne, kommer igen i form af regenerering på vejen ned.

En aften udførte vi et eksperiment, som bestod i at køre op til det nærmeste pas (10 km og 561 højdemeter) og ned igen. Vi regnede ud, at vi i alt havde brugt meget tæt på samme mængde energi, som hvis vi havde kørt 20 km på flad vej med samme fart.

 

Forfatteren nyder udsigten oven for Selva di Val Gardena. I baggrunden det omtalte pas

Statistikkerne

Vi kørte i alt 3470 km (regnet fra Flensborg på udrejsen og indtil vi var hjemme igen). Samlet forbrug var 412,5 kWh. Det giver et gennemsnitsforbrug på 11,9 kWh/100 km, hvilket er absolut acceptabelt. Gennemsnitshastigheden lå da også de fleste dage under 60 km i timen.

I alt har vi betalt ca. 60 EUR for opladning på hoteller og under 40 EUR for opladning undervejs. Samlet er det under 22 øre pr. km.

 

Herligt lavt forbrug på mindre landeveje i Bayern og Thüringen

Næste gang

Næste gang vil vi absolut vove at tage afsted med lidt mindre forhåndsplanlægning. De få gange, vores planlægning ikke virkede (bl.a. et B&B, der brændte os af, og et sted, fru Hilden (det er mig☹) mente at have booket hotel, men ikke havde det!), løste alt sig på bedste måde.

En specifik ting, vi vil gøre mere af en anden gang, er at holde en god, lang middagspause et spændende sted og lade bilen ved destinationslader imens. Vi gjorde det en enkelt gang, og det var bare en anderledes god fornemmelse, at bilen stod og mæskede sig langsomt, mens vi kunne gøre det samme. En sandwich i Kauflands cafeteria er altså bare ikke det samme som en rolig frokost i en Biergarten med udsigt over Donau.

Hvis du er medlem af FDEL, kan du læse mere om turen og få detaljerede tips til overnatning m.m. på medlemsportalen: https://medlem.fdel.dk/. Du finder artiklen under fanebladet filliste og kategorien Artikler kun for medlemmer.