FDEL roser regeringens udspil om ladeparker

Elbilforeningens kommentarer til regeringens udspil om 500 millioner kroner til lynladere langs de danske statsveje.

Mange nye lynladere står højt på ønskelisten hos alle eksisterende elbilister og letter en væsentlig barriere for mange kommende bilkøbere, som egentlig gerne vil vælge elbilen, men er usikre på ladeinfrastrukturen. 

Det gør det let og trygt at tage på langtur i elbilen uden at skulle forberede ruten eller frygte kødannelse og ventetid på ruten.

Der er først og fremmest brug for flere lynladere på de allerede eksisterende lokationer, hvor der ofte er kø ved de alt for få ladepladser. Dernæst er der brug for flere lokationer, hver med adskillige lynladere, for at gøre lynlade-netværket mere finmasket og undgå køer.

Formanden for Elbilforeningen FDEL, Christian Nolsøe Nielsen, siger: ”Med 50 ladeparker og ca. 630 lynladepladser langs det danske statsvejnet, tager vi endnu et skridt i den rigtige retning. Det er positivt, at regeringen, og et forhåbentligt rigtig stort flertal i folketinget, nu sparker endnu mere gang i udvidelsen af ladeinfrastrukturen i Danmark”.

630 lynladere på 50 lokationer er en mangedobling af det nuværende antal lynladere i Danmark og en tiltrængt opgradering af mulighederne, hvor Tesla traditionelt har været førende på både antallet og placeringen af deres Superchargere, som dog er forbeholdt Teslas egne elbiler.

Elbilforeningen FDEL anbefaler, at der i udspillet lægges særlig vægt på opførselstidspunkt og ladepriser for at lynladerne får maksimal effekt i forholdet til at nå 1 million elbiler i 2030.

Ladeinfrastrukturen skal udvikles på forkant af det stigende elbilsalg, og behovet er allerede presserende. Mange lynladere fik tildelt støtte fra den forrige puljerunde i 2020, men er endnu ikke opført. Jo tidligere laderne opføres, jo hurtigere mødes elbilisternes behov og trygheden opbygges og baner vej for de mange nye førstegangskøbere af elbiler.

Det bør yderligere være et ufravigeligt krav for opnåelse af statsstøttemidler, at alle elbilister kan benytte laderne til ladepriser, som gør det mere attraktivt at køre elbil end dieselbil, uden at have særlige abonnementer. FDEL lægger således mere vægt på fair ad-hoc ladepriser end tvungen roaming, som blot betyder, at A-abonnenter kan lade på B-lynladere. Fair ad-hoc opladning tvinger ingen til at have særlige abonnementer og kan derfor benyttes af alle danskere såvel som udlændinge.

FDEL har en forventning om på lige fod med FDM og Dansk Elbil Alliance om, at der skal bygges endnu mere ladeinfrastruktur de kommende år. Det gælder endnu flere lynladere specielt der, hvor de endnu ikke kan opføres og drives på markedsvilkår, for eksempel i det danske ferielandskab, hvor elbilturister primært har behovet om sommeren. Destinationsopladning – dvs almindelig opladning, der hvor elbilen oftest er parkeret – er den mest hensigtsmæssige måde at oplade på både for elbilisten og elnettet, og her er særligt behov for politisk opmærksomhed og støtteordninger for at sikre de nødvendige opladningsmuligheder i forbindelse med boligforeninger, arbejdspladser, indkøb og fritidsaktiviteter foruden kantstensladere i byerne.

 

FDEL i Medierne

Vejledning til kommuner vedrørende opladning til elbiler

Vejledning til boligorganisationer vedrørende opladning til elbiler

Vejledning til virksomheder om ladeinfrastruktur til elbiler

Foto: Ladepark. Copyright Elbilforeningen FDEL