Fjorden Rundt i Elbil – nu tættere på naturen

Fjorden Rundt – en hyggetur i elbil rundt om Ringkøbing Fjord – er blevet en tradition i Elbilforeningen. Turen for foreningens medlemmer blev søndag den 30. maj 2021 afholdt for fjerde år i træk – også i år med corona-hensyn. Vi har talt med arrangøren af turen og tidligere forperson i foreningen Anna Hilden.

Anna, beskriv arrangementet Fjorden Rundt i korte træk?

“Turen Rundt i elbil” er en årlig tilbagevendende medlemsbegivenhed, hvor deltagerne i elbil kører rundt om Ringkøbing Fjord, en tur på godt 100 km. Det er fjerde år Elbilforeningen afholder arrangementet.

Der er indlagt forskellige aktiviteter undervejs, hvor deltagerne besøger spændende highlights i de naturskønne omgivelser.

Turen går på skift med uret og mod uret rundt om fjorden. Nogle år er der indlagt frivillige afstikkere, som gør turen væsentligt længere end de 100 km – altid med mulighed for at “skyde genvej”.

De seneste år har der været en konkurrence undervejs i form af opgaver og aktiviteter, som hvert hold skal løse på udvalgte steder på ruten. Hver bil udgør et hold i konkurrencen.

Der er mange fjorde i Danmark. Hvorfor lige Ringkøbing?

Initiativet til Fjorden Rundt kom oprindeligt fra medlem Carsten Skov og mig. Vi bor begge i Ringkøbing. Vi havde lyst til at lave et event, og så kom vi på tanken om Fjorden Rundt i elbil.

Turen rundt om Ringkøbing Fjord er populær blandt motorcyklister og veteranbiler, og en gang om året er der også et motionsløb for cykler, “Ringkøbing Fjord Rundt”. Det er en naturskøn rute, hvor man kommer forbi forskellige typer af natur; fjord og hav – en historisk by som Ringkøbing og en vild by som Hvide Sande. Det er en meget varieret rute, som vi gerne ville køre i elbil.

Det første år var turen “bare” en hyggetur uden planlagte aktiviteter – udover stop på udvalgte steder på ruten, hyggesnak elbilister imellem og isspisning. Men så fik vi idéen om at der også skulle være nogle aktiviteter i form af en konkurrence undervejs.

 

Fortæl lidt om, hvad der er særligt omkring Ringkøbing-egnen og forberedelsen til elbiler?

Ringkøbing-Skjern Kommune er Danmarks største kommune geografisk set, men rummer kun én procent af Danmarks befolkning. Kommunen er forholdsvis tyndt befolket, og mange pendler ind og ud af kommunen i det daglige. Det vil sige, at det er et område, hvor folk kører meget.

Derfor kan man spare rigtig meget ved at køre elbil.

Kommunen har satset stort på vindenergi og var nok en af de første kommuner med en energiplan. Energiplanen fra 2008 beskriver, hvordan kommunen har båret sig ad med at blive næsten selvforsynende med vedvarende energi i 2020, og hvordan den vil blive helt fossilfri i 2040.

Fra kommunens side er man interesseret i at fremme elbilisme. Udbredelsen af elbiler og nødvendig infrastruktur passer som hånd i handske med kommunens politik på energiområdet.

Indtil for få år siden var ladeinfrastrukturen sparsom i kommunen, og der var ikke så mange elbiler. De seneste år er ladeinfrastrukturen blevet meget udbygget, og antallet af elbiler er steget.

Der er dog udfordringer for kommunen, da kommuner ifølge nuværende lovgivning ikke sådan selv må sætte ladestationer op. Kommunens geografiske størrelse gør det også vanskeligt at fremme kollektiv trafik.

Men stigningen i antallet af elbiler i kommunen viser, at det sagtens kan lade sig gøre at bo i yderkommunerne og have elbil – elbilen er ikke nødvendigvis kun forbeholdt de store byer længere.

 

Hvordan går det, når man samler et stort antal elbiler med rækkevidde ned til 90 km i Vandkantsdanmark?

Det er jo egentlig gået rigtig fint.

Specielt de første år var der elbiler med på ruten, som havde en lav rækkevidde på ned til 90 til 100 kilometer pr. opladning. Det betød, at det var en udfordring for nogle af bilerne at nå hele vejen rundt om fjorden uden at lade.

Udfordringen blev dog taget med et smil og der gik lidt konkurrence i at spare på strømmen og øve økonomikørsel.

Ruten omkring fjorden

 

Har I kunnet spore en vækst i antallet af ladestandere i løbet af den årrække arrangementet har fundet sted? 

Ja, det første år var der én almindelig 50 kW-hurtiglader i Ringkøbing, og ellers var der kun få destinationsladere på udvalgte steder rundt om fjorden.

Nu er der jo foruden 50 kW-laderen i Ringkøbing en 150 kW lynlader. Der er også 75 kW-lynladere i Skjern og Tarm og langt flere destinationsladere på ruten rundt om fjorden.

Kombinationen af flere ladestandere på Ringkøbing-egnen og elbiler, som kan køre længere pr. opladning gør livet som besøgende elbilist ved Vestkysten – som jo også er et eftertragtet ferieområde –  lettere.

Situationen for turister og feriegæster er absolut blevet meget bedre de seneste år, hvor der er sket en stor udvikling. Men vi er ikke i mål, der er stadig behov for flere oplademuligheder i sommerhusområderne.

 

Har “Fjorden Rundt i elbil” været med til at sætte spot på manglen af ladestandere på Vestkysten ved at samle så mange elbiler på én gang på egnen?

Ja, det tror jeg bestemt.

I årene før corona startede vi arrangementet på Ringkøbing Torv, hvor folk kom og kiggede og fik en snak med elbilisterne. Jeg tror helt bestemt, at sådanne tiltag er med til at afmystificere begrebet elbil – også for folk, som aldrig havde tænkt, at de skulle have elbil.

Et par år havde vi også Ringkøbing-Skjerns borgmester Hans Østergaard og en anden fremtrædende byrådspolitiker med i arrangementet. Det har været med til at skabe opmærksomhed i presse og medier.

 

Samfundet er langsomt ved at genåbne. Har der været nogle udfordringer ved at planlægge og afholde Fjorden Rundt i år, situationen taget i betragtning?

Både i 2020 og 2021 har corona-situationen gjort, at vi måtte ændre lidt på konceptet i forhold til tidligere år.

De første to år startede Fjorden Rundt på torvet i Ringkøbing, hvor vi havde meget kontakt med folk, inden starten gik. For at undgå for mange berøringsflader har vi de sidste to år holdt en mere privat start på arrangementet. Vi har heller ikke afsluttet indendørs, som vi gjorde de første år.

Men helt generelt foregår det meste af arrangementet udendørs. I bilerne har deltagerne været sammen med deres nærmeste. Der har været nogle ting, som vi var nødt til at tilpasse til corona-situationen, men det har ikke været svært, synes jeg.

 

Der er altid en konkurrence på turen med opgaver og spørgsmål bestående af faktuel viden, praktiske opgaver og sjove indfald. I år kunne man udover konkurrencen også gå på opdagelse i locations fra TV-serien “Hvide Sande”. Hvor finder I inspiration til konkurrencerne?

Ha ha – det er et godt spørgsmål, jeg ved faktisk ikke rigtig, hvor den kommer fra.

Men idémanden Carsten er et meget kreativt menneske, og jeg er også et halv-kreativt menneske. Og så har jeg jo en mand, som er matematik-lærer, og som er vant til at stille spørgsmål af alle mulige slags. Så det har ikke været svært at komme på idéer, synes jeg.

 

På dette års udgave af Fjorden Rundt havde I som noget nyt inviteret en naturvejleder med. Hvorfor valgte I det i år? 

Vi valgte at invitere ham, fordi vi følte, at vi skulle ned til det meget specielle natur-område Skjern Å ved Pumpestation Nord denne gang – det har vi ikke gjort så meget ud af tidligere.

Udsigt over elbiler fra Pumpestation Nord

Der er så meget at fortælle om Skjern Å-projektet, og så syntes vi, at det var en god idé at engagere en af de kommunale naturvejledere. Han var meget inspirerende og fortalte om udretningen af Skjern Å, som skete i perioden fra 1960’erne frem til 1977, og genslyngningen, som blev gennemført omkring år 2000. Han fortalte små og store historier, som man ikke nødvendigvis kan læse sig til andre steder – om alle de ting, der er fulgt med udretningen og efterfølgende genslyngningen af åen og konsekvenserne for naturen. Det var meget spændende og en positiv oplevelse.

Vi havde i dagens anledning lejet en elbil til naturvejlederen gennem det, der hedder “Byens Bil”. Han blev udstyret med en lille Seat Mii Electric, for vi kunne jo ikke have, at han kørte rundt i en fossilbil, når han var med i et elbilevent.

Han blev så glad for at køre i den lille elektriske bil, så jeg tror næsten, at hans næste naturvejleder-bil bliver en elbil.

Der var i år deltagere med helt fra Skagen og Frederikshavn i Nordjylland og Kongens Lyngby ved København. Hvad tror du, grunden er til, at folk gerne rejser så langt for at deltage i turen rundt om Ringkøbing Fjord?

Ja, det er jo et godt spørgsmål, men jeg tror, at Vestkysten generelt set trækker.

Vi har haft meget få events i det seneste halvandet år, så jeg tror, at folk har haft behov for at deltage i events, det har jeg i hvert fald selv.

Når det er sagt, så er der jo også trofaste deltagere i Fjorden Rundt, som kommer igen år efter år. Området omkring Ringkøbing Fjord har nogle attraktioner – det er måske lidt anderledes og eksotisk, hvis man er vant til helt andre ting.

 

Bliver turen gentaget i 2022?

I 2022 vil elbileventet WestWind Challenge finde sted omkring Ringkøbing Fjord. Eventet er igangsat af Ringkøbing-Skjern Kommune efter idé af Anders Agger og Jan Gintberg. Der kommer til at være en masse aktiviteter med fokus på udnyttelse af strømmen, så vi tror og håber på, at Elbilforeningens Fjorden Rundt i 2022 vil blive et side-event til det store WestWindChallenge, som forventes at foregå den sidste weekend i maj 2022.

Det bliver ikke en traditionel “Fjorden Rundt” næste år, men sikkert en del af noget meget større og også meget sjovere.

Topfoto og øvrige fotos: Copyright Elbilforeningen. Topfoto: Formand Christian Nolsøe Nielsen deltog også på turen.