Stagnerer salget af elbiler?

Elbilsalget udgjorde i juli 10% af personbilsalget, hvilket kun er 2 procentpoint mere end gennemsnittet af første halvår. Det tyder på en stagnering. Plug-in hybrid salget er med 22% fortsat meget højere end salget af hel-elektriske biler.

Elbiler og plug-in hybrider udgør 13½% hhv 37%, hvis vi inkluderer importen af nyere brugte biler under to år. Det vil sige, at Danmark fortsat får 2-3 Plug-in hybrider på vejene for hver rigtig elbil.

“Det er kritisk for den grønne omstilling, at Danmark skal øge antallet af nul-emissionsbiler og reducere antallet af lav-emissionsbiler i nybilsalget. Plug-in hybriderne, de mulige lav-emmisionsbiler, karakteriseres ikke som grønne, men som sorte fra og med 2026. Og det gælder også alle dem, der sælges i disse år”, udtaler formanden for Elbilforeningen.

Siden Vejtransportaftalen trådte i kraft ved årsskiftet, har det især gavnet salget af plug-in hybrider, så disse – i modsætning til vores nabolande – udgør langt størstedelen af “det grønne bilsalg”. I Tyskland sælges der nu flere elbiler end plug-in hybrider, mens der i Danmark fortsat sælges 2-3 plug-in hybrider for hver rigtig elbil.

Det er et problem for den grønne omstilling, både fordi det er uvist i hvilket omfang i plug-in bilens levetid, den kører på el, og fordi den allerede om fem år ikke længere tæller med som grøn bil i regnskabet.

Da plug-in hybridernes batterier er så små og ikke kan lynlades, vil de med en elektrisk rækkevidde på kun ca en tiendedel af elbilernes kræve opladning omtrent efter hver køretur, og dermed lægge uforholdsmæssigt hårdt pres på den offentlige ladeinfrastruktur. Plug-in biler stiller endnu større krav til udbygningen af den offentlige ladeinfrastruktur, hvis de skal køre grønt, og det samtidigt skal være muligt for rigtige elbiler med en vis sikkerhed at komme til en lader.

Læs også Vejtransportaftalens betydning for forbrugerens valg af drivlinje

Topfoto: Copyright Elbilforeningen