Anna Hilden i haven

Langsom opladning dækker fint byboernes behov

Dansk Energi har for nylig regnet på, hvad det vil koste at udbygge ladeinfrastrukturen til elbiler frem ti 2030. De har i beregningerne forudsat, at elbilister, der bor i lejlighed uden lademulighed, vil lade 90 procent af strømmen på hurtige eller ultrahurtige ladere. FDEL er uenige. Læs hvorfor i dette debatindlæg i Altinget.

Politikere fra højre til venstre er enige om, at der skal mange hundredtusinder af elbiler ud at køre på de danske veje i løbet af det næste årti. Det kræver en udbygning af den offentlige ladeinfrastruktur.

I disse måneder vokser der lynladere frem langs motorvejsnettet fra såvel nye som etablerede udbydere. Det glæder vi os over i Elbilforeningen, da det gør rejsen meget nemmere for elbilister på langtur.

 

Behov for flere ladere i byerne

Men elbilister har også en dagligdag, der skal fungere. Det gælder også folk, der bor i lejlighed uden mulighed for egen ladeplads.

For at dække deres behov må antallet af ladestandere i byerne udbygges – populært sagt med et udtag ved hveranden lygtepæl. Parkeringsreglerne må ændres, så ladepladserne ikke optages af biler, der ikke lader. Og endelig må det gøres skattemæssigt enkelt for virksomheder at tilbyde opladning ved arbejdspladsen.

Læs hele debatindlægget på Altinget her:

Elbilforening: Langsom opladning dækker fint byboernes behov