Min LEAF-Odyssé, på langtur i Nissans 40 kWh familiebil

Som relativ ny elbilist ville jeg udfordre min egen tålmodighed og ikke mindst mine evner som elbilist. Jeg købte i foråret 2018 den seneste udgave af LEAF, den med 40 kWh batteri og en reel rækkevidde på omtrent 250 km. Da vores årlige træningstur i cykelklubben (Televom) stod for døren, var tanken nær; “Jeg kører sgu’ selv derned i min nye elbil”. Turen gik i år til Witzenhausen, en distance på godt 740 km. Følgende beskriver symbiosen mellem mand og maskine 😀.

Jeg havde anskaffet mig måleudstyret LeafSpy, set youtube-videoen med James fra Lemon Tea (indlejret nederst i indlægget), lagt en plan for ladestop på ruten og pakket bilen. Inspireret af videoen ville jeg undgå at komme under 40 %, før jeg skulle lade. Tidlig onsdag morgen lagde jeg fra land og efter 20 km ramte jeg motorvejen og satte fartpiloten på 106 km/t. Første ladestop var Ejer Bavnehøj – og der var kø. Det var en skidt start, men heldigvis var den LEAF der holdt og ladede færdig efter 5 min. Så gik det ellers mod grænsen, en enkelt ladning mere i Danmark og Tyskland var nået. Tyskerne bruger et lidt andet symbol for ladestationer end vi gør i Danmark, men det lykkedes mig alligevel at finde laderen, som i øvrigt var gratis. Jeg mødte en del vejarbejde og må konstatere, at både e-Pedal og adaptiv fartpilot er en uvurderlig gave. Ingen nævneværdige problemer på turen derned. Jovist tager det tid, men min tålmodighed blev ikke udfordret.

 

Nissan LEAF 40 kWh på langtur.

 

Hjemturen udfordrede tålmodigheden lidt mere, jeg havde denne gang valgt 115 km/t på fartpiloten. Et trafikuheld lige før Elb-tunnellen og en ladestander der ikke virkede, for til sidst at ende i en kø ved Vejle trak lidt på kreditten. Ved sidste ladning ville jeg så teste nerverne. På amatørvis regnede jeg mig frem til den nødvendige SOC (State of Charge) for at nå hjem. 2 km fra HJEM tikkede batteri-måleren ned på 1%. På intet tidspunkt blev jeg svedig eller nervøs. Jeg havde valgt at stole på LeafSpy og mine egne regneevner.

Ialt måtte jeg slippe 10 euro for el på den samlede tur, 1500 km.

Ville jeg gøre det igen? Så absolut, men ikke længere end 800 km.

 

Herunder finder I et totalt skema over batteritemperaturer, ladehastigheder, SOC før og efter ladning.

Sted/

Ladepunkt

SOC ind Batteri-temperatur Ladehastighed SOC ud Batteri-temperatur Km Ude- temperatur Bemærkninger
Fartpilot 106 km/t
Skørping 100 17,8 0 13
Ejer Bavne 47 22,1 43 90 30,7 130 14
Ustrup 51 29,7 33 92 35,1 231 15
Hūttener B 47 33,7 28 75 37,7 336 20 Gratis
Aalbek 58 36,4 24 91 39,0 375 21 Gratis
Hasselhöhe 56 37,2 22 87 39,9 468 26 Gratis
Wulferod 37 37,1 22 66 40,9 598 26 5 euro pr ladning
Hotel 10 37,2 749 27 Mormorlader gratis
En del vejarbejde, hvor hastigheden var lavere. Gennemsnitlig hastighed 70 km. Og en køretid på 10 t 32 min. Forbrug 7,5 km. pr kWh. Samlet ladetid 3 timer
                   Fartpilot 115 km/t
Hotel 100 15,7 12
Wulferode 40 22,1 43 86 32,3 145 15 5 euro pr ladning
Lüneburger H 48 31,1 32 89 36,8 1,041666667 18 Gratis
Holmmoor 58 34,8 27 91 38,5 325 20 Gratis
Frøslev 29 35,7 25 84 42,1 466 22
Skærup 41 39,1 19 75 41,5 567 21
Skørping 1 38,5 746 17
Igen vejarbejde og to trafikuheld, som gav en del kø-kørsel, samlet kø/stilstand ca. 1 time. Gennemsnitsfart 75 km og en samlet køretid på 9 timer 27 minutter. Forbrug 7,4 km pr kWh. Samlet ladetid 2 timer 30 minutter. Ladestrategien med 30 min og en SOC på min 40 blev slået i stykker da laderen ved Hüttener Berge ikke virkede og jeg måtte fortsætte til Frøslev, det gav stærkt nedsat ladehastighed ved sidste ladning.