Elbil på glatis – køreteknisk kursus specielt tilrettelagt for elbiler

16 elbiler på Jyllandsringen – en sjov, lærerig og lidt grænseoverskridende oplevelse. På denne efterårsdag mødtes 16 elbiler på Jyllandsringen. Vi skulle på køreteknisk kursus for at teste elbilens egenskaber på såvel almindelig asfalt som på glatbane. Elbilforeningen havde inviteret os på køreteknisk kursus specielt tilrettelagt for elbiler.

Dagen startede med morgenmad i FDM’s lokaler med udsigt til én af øvebanerne, som blev flittigt benyttet af fossile sportsvogne. Ferrarier og lamborghinier i mange forskellige farver fræsede rundt på banen i høj fart. Lydniveauet steg voldsomt, når én af dem fór forbi. Morgenmaden blev indtaget ved runde borde, som gav fin mulighed for at hilse på de andre deltagere og få en lille sludder før dagens udfoldelser. Efter morgenkaffen blev vi budt velkommen af to af FDM’s instruktører, som præsenterede banen og gennemgik dagens øvelser og aktiviteter. Herefter var der et indlæg fra Mads Aarup, medlem af FDEL’s bestyrelse, med specifikt fokus på elbilen. Mads’ oplæg omhandlede prioriteter i trafikken – og hvordan man som elbilist skaber det bedste samspil mellem sikkerhed, afvikling af trafikken og økonomisk kørsel. Der var stor diskussionslyst og mange spørgsmål fra de deltagende elbilister, så oplægget blev længere end oprindeligt planlagt, og vi indtog frokosten, inden vi satte os i bilerne for at gennemføre dagens praktiske øvelser.

 

Køreteknisk kursus kun for elbiler.

 

I samlet flok ledte FDM-instruktøren os herefter ad en grusvej ud på øvebanen som den forreste og eneste fossilbil i en ellers lang kolonne af elbiler. Blandt deltagerne var både chauffører og passagerer i Tesla Model S, Nissan Leaf – både gammel og ny model, e-Golf, Renault Fluence og en enkelt orange Tesla Roadster. Vi blev inddelt i to hold af hver 8 biler. Holdene skulle på skift udfordres i forskellige øvelser på henholdsvis almindelig asfalt og glatbane. På glatbanen lagde vi blødt ud med bremseøvelser ved 30 km/t for at få en fornemmelse af bilens udskridning på glatis. For hver bane, der blev kørt, blev hastigheden sat lidt op. Efter bremseøvelserne skulle vi igennem undvigemanøvrer til højre og venstre, som i praksis foregik ved, at der meget pludseligt kom vertikale gule pinde op fra vejen, som vi skulle prøve at undvige.

Vi kom også igennem kombinerede undvige- og bremseøvelser på glatbanen samt kurvekørsel. På almindelig asfalt testede vi ligeledes bilernes bremseevne af ved både lavere og høj fart, vi undveg forhindringer og gennemførte kombinerede undvige- og bremseøvelser. Instruktørerne præsenterede os også for slalomkørsel. For hver øvelse på såvel glatbane som almindelig asfalt gjaldt det, at hastigheden blev sat en smule op for hver runde vi gennemførte. Normalt ville 16 biler, som gennemfører øvelser på det køretekniske anlæg, skabe en masse motorstøj, men stilheden var slående, mens vi kørte rundt på banen og pressede bilerne til deres yderste. Udover lejlighedsvise hvine-lyde fra bremserne og den svage motorstøj fra fossilbilerne i baggrunden, var der ikke en lyd at høre. Det er tydeligt, at Jyllandsringen ikke får besøg af en hel flok elbiler hver dag, for instruktørerne bemærkede, at det sjældent havde været så tyst, når så mange biler kører på banen på én gang.

 

Høje hastigheder uden motorstøj. Så tyst, så tyst.

 

Det var spændende at opleve, hvordan elbilen reagerer i forskellige nødsituationer. Nogle af os kom lidt uden for vores komfortzone, når vi på kort tid skulle speede op og pludselig blev mødt af en forhindring, som gjorde, at vi måtte stå på bremsen for at få bilen til at holde stille inden forhindringen – hvilket overraskende ofte, men ikke altid, lykkedes. Slalomkørslen var også noget af en udfordring, når vi med høj fart snoede os uden om keglerne og mærkede, hvordan vi voldsomt blev kastet fra side til side i bilen. Elbilen udmærker sig ved en fantastisk accelerationsevne, så instruktørernes bemærkninger om, hvad vi skulle foretage os, hvis ikke vi nåede en passende hastighed i tide inden forhindringen startede, gik hurtigt i glemmebogen.

På denne dag fik vi afprøvet elbilernes køreegenskaber, accelerationsevne og bremseeffekt. Ikke kun bilerne, men også chaufførerne fik testet deres grænser. Vi fik mulighed for at opleve, hvordan bilen reagerer i ekstremsituationer og kom nok lidt uden for vores komfortzone. I sidste ende blev det til en utrolig lærerig og hyggelig dag sammen med andre elbilsentusiaster som sammen med et veltilrettelagt arrangement satte prikket over i’et. Deltagelse i et fremtidigt, tilsvarende arrangement kan helt klart anbefales. Der går rygter om, at foreningen planlægger opfølgende kurser, både i Jylland og på Sjælland.