Steffen Nederby Hoj i den overkårne LEAF

Premiere på ny LEAF 2 – en elbil med V2G-teknologi

Elbilforeningen har mødt Steffen Nederby Høj, Marketing Manager hos Japanske Nissan, på årets folkemøde. Nissan har været blandt de første til at producere elbiler og udforske mulighederne i forhold til intelligent interaktion med elnettet. De er nu klar med en forbedret udgave af den populære LEAF 2 og en tilhørende V2G-lader. 

På folkemødet har I medbragt en LEAF skåret igennem på langs. Hvad er formålet med at vise den frem?

– Vi oplever stadig, at folk finder elbilerne fremmede. Med den overskårne elbil kan man se hele opbygningen af bilen, bl.a. med batterierne placeret lavt og centreret mellem akslerne for optimal vægtfordeling og lavt tyngdepunkt (gode køreegenskaber). Samtidig står bilen her faktisk koblet op til en V2G lader, som vi også gerne vil tale om.

Ja, for vi mødte dig blandt andet til en debat om V2G. Kan du kort forklare udenforstående hvad V2G går ud på?

– V2G står for ”Vehicle-to-Grid” og dækker over konceptet, at elbilen er aktivt koblet op til elnettet, når den holder parkeret. Det gør de fleste biler 23 ud af døgnets 24 timer. Med V2G kan bilen både lade og aflade og på den måde interagere mere hensigtsmæssigt med elnettet end ved almindelig opladning. 

Det er en teknologi, som vi mener vil være en helt central del af løsningen på fremtidens grønne elnet, som netop står overfor den udfordring, at produktionen af vedvarende energi ikke altid er sammenfaldende med forbruget. De huller, der skabes, skal dækkes ind, og her kan elbiler med V2G gøre en afgørende forskel. 

Det kan gøres uden gener for elbilejeren. For eksempel vælger man selv, hvornår bilen skal være fuldt opladt. Nissan står inde for batterigarantien – og man kan tilmed tjene gode penge på det. Vi har allerede haft det kørende på pilot-basis flere steder i Danmark siden 2016 og ved derfor nu alt om, hvorledes det fungerer i hverdagen for almindelige kunder. Sammen med E.On er vi klar til at udrulle til alle kunder i Danmark (startende øst for Storebælt) i løbet af 2019.

Læs også: Overvejer du elbil?

Debatten tog udgangspunkt i en case fra Frederiksberg kommune. Hvad går den ud på? Hvilken rolle har Nissan og andre spillet i projektet?

Frederiksberg Forsyning var de første ”helt almindelige kunder”, som havde elbiler med V2G. Tidligere havde V2G kun være teknisk afprøvet i laboratorier, f.eks. hos DTU Elektro i Nicola projektet. Hos Frederiksberg Forsyning gik projektet ud på at undersøge, hvorledes det fungerer i en hverdag hos en kunde, for hvem bilerne er arbejdsredskaber (det må IKKE gå galt). Senere er flere kommet til, bl.a. Bornholms Regionskommune og AFA JCDecaux. Det har fungeret over al forventning, hvorfor vi nu er klar til at tilbyde det til alle i løbet af 2019.

Hvordan og hvornår kan projektet komme vores medlemmer – den almindelige forbruger – til gavn?

Tilbuddet, som vi sætter i søen senere på året, vil gælde alle Nissan elbilsejere – både nye og gamle. Til at starte med vil V2G kun kunne lade sig gøre for Nissan-ejere, der er på DK2 elnettet, dvs. øst for Storebælt, men resten af Danmark vil nok komme til senere. Alle Nissan elbiler produceret siden 2014 kan levere V2G, så det er lige så relevant for nye som gamle Nissan-kunder. P.t. er det kun Nissan elbiler, der kan levere V2G, og så Mitsubishi Outlander PHEV, men mon ikke flere kommer til, måske en gang, når CCS standarden efter planen vil understøtte V2G i 2025*. Indtil da er det kun ChaDeMo-standarden, som understøtter V2G, og kun Nissan elbiler, der er forberedt til det fra fabrikken.

*https://insideevs.com/news/342354/charin-ccs-combo-standard-to-offer-v2g-by-2025/

 

Overskåret LEAF Folkemødet 2019

Overskåret LEAF Folkemødet 2019

Steffen, kan du fortælle lidt om den nye LEAF? 

LEAF MY19 er en LEAF 2 med nogle små forbedringer ift. MY18, som vi kalder første version af LEAF 2. Disse småforbedringer er for eksempel på navigationsanlægget, der er nyt, inklusive app og styring af denne, antispinregulering, opdateringer af ProPilot-systemet, der er første skridt mod selvkørende teknologi, og andre småting såsom nye farvekombinationer. Dertil er der kommet muligheden for et 62 kWh batteri, som giver en WLTP-rækkevidde ved blandet kørsel på 385 km.

Hvor og hvornår kan forbrugeren møde den nye LEAF?

Vi har netop fået de første til Danmark, den første blev registreret tirsdag – to dage før folkemødet startede – og jeg er faktisk kørt hertil i den. Vi har p.t. leveringstid på ca 6 måneder, og forhandlerne har ikke fået 62 kWh demo-biler endnu. MY19 med 40 kWh batteri findes dog allerede i vores butikker og på lager til omgående levering.

Hvad kommer den til at koste? Forskellige udstyrsniveauer?

Fra 259.990 i Acenta-variant, dvs. temmelig veludstyret med blandt andet varmepumpe, varme i alle sæder og rat, navigation, klimaanlæg, adaptiv fartpilot osv.

Hvornår kan man købe den og få den leveret?

Nu og nu! 😉 Og vil man ikke købe, har vi faktisk nylig lanceret et superstærkt leasingtilbud; 4.995 i udbetaling og 3.895 om måneden. Efter 12 måneder er man fri til at vælge en anden bil, nu hvor markedet udvikler sig så hurtigt.

Er der planer om nye elbilmodeller hos Nissan inden for det næste år?

Ja, vi har planer om at lancere en ny elbilmodel i slutningen af næste år. Mere kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt.