Sono Sion: Billig, rummelig og praktisk

Det idealistiske, crowdfundede lille tyske firma Sono Motors har i flere år arbejdet hen mod at kunne præsentere en billig, rummelig og praktisk elektrisk ’folkevogn’, der har fået navnet Sion. Blandt dens mange finurlige egenskaber må nævnes de solceller, der om sommeren (i München) skal kunne give op til 34 kilometers kørsel uden ekstern opladning.

I 2018 nåede man så langt, at interesserede kunne få lov at testkøre en prototype forskellige steder i Tyskland. Firmaet har længe søgt efter et sted at masseproducere bilen, og nu er det lykkedes. Som det fremgår af dette link https://mailchi.mp/sonomotors/nevs_de-434061?e=7a48d41934, vil den fra efteråret 2020 blive bygget på de gamle Saab-fabrikker i Trollhättan, som nu ejes af det kinesiske elbilfirma NEVS.

Som en markering af denne milepæl har Sono Motors her i april-maj 2019 organiseret en ’turné’ i Sverige, hvor jeg havde tilmeldt mig en prøvetur på den lukkede bane Trosta Park nord for Stockholm d. 30. april.

Her kommer mine indtryk af bilen og hele projektet, baseret på den korte prøvekørsel og min efterfølgende samtale med en af de seks Sono-ansatte, der var rejst til Sverige med to Sion-biler, som blev trukket på anhængere bag to Tesla Model X’er.

Først til efteråret vil Sono bygge en eller flere forbedrede prototyper der ligner denne ’fantombil’, som pryder Sonos hjemmeside (https://sonomotors.com/en/sion/):

Sono endelig version

Den testede version i forhold til produktionsmodellen

Modsat den ’endelige’ model på billedet ovenfor har prototypen – som det ses af billedet nedenfor, hvor jeg taler med en fra Sono-holdet – alufælge og ikke stålfælge, men den savner til gengæld den store tredje siderude, som er et krav fra Sonos mange ’støttemedlemmer’.

Den testede prototype er også lidt kortere end 2020-modellen ovenfor, men den har tre separate stole bagi med indstillelig ryglænshældning. Ligesom de dyre fælge bliver også dette sparet væk i produktions­modellen, der får et ordinært 60/40-deleligt bagsæde.

Allervigtigst: Prototypen er bygget over en BMW i3, hvis hækmotor og en del bærende dele, den har lånt. På produktionsmodellen, fik jeg at vide, har Sono-folkene derimod valgt at lægge (el)motoren foran. Kombineret med forhjulstræk vil dette ændre køreoplevelsen – samt give et dybere bagagerum på ikke mindre end 650 liter.

 

Bilen kan lade via et almindeligt (SchuKo) elstik, med et Type 2-stik og med CCS (op til 50 kW).

 

Muligheden for at bruge bilen som strømkilde (jf. strømudtaget på billedet nedenfor) vil heldigvis blive fastholdt på produktionsmodellen, lover Sono-folkene.

Køreindtrykket

Som prototype er bilen selvfølgelig noget rå og ufærdig at se på; for eksempel er solcellerne bare klistret uden på bilen, alle tolerancer er store, og indvendigt møder man store klodsede plastelementer i dørsider og på instrumentbrættet. Men den er – som alle elbiler – letkørt, og man har et fint udsyn hele vejen rundt. Køn er den dog ikke, men funktionel må den siges at være.

Under acceleration lyder prototypen som en gammel sporvogn (eller en sløj kinesisk el-taxi). Da jeg nævnte dette, fortalte Sono-medarbejderen at det skyldtes den endnu manglende lydisolering. Det håber jeg er rigtigt.

Hvad der glædede mig mest, var at den fra fabrikken vil komme med anhængertræk, at den vil have et kæmpe bagagerum (under sædehøjde, lovede hun) på de nævnte 650 liter, og at solcellerne vil blive usynligt indlejret i karosseriet.

 

Pris, levering, garanti, sikkerhedsudstyr

Sion fås (af sparehensyn) kun i én udgave: 5 døre, 35kWh-batteri (i bunden af bilen) og en rækkevidde på 250 km. Desværre vil denne rækkevidde, der var tilfredsstillende, da projektet blev undfanget i 2016, være utidssvarende i 2021, når bilen kommer på gaden – medmindre man altså betragter Sion som en bybil/pendlerbil. Ærgerligt er det også, at den kun kommer med det lovpligtige sikkerhedsudstyr – og altså hverken med nødbremse, adaptiv fartpilot eller andre af de ting som konkurrenterne allerede nu byder på.

Til gengæld er prisen lav. Sono Motors havde sat den til 16.000 euro plus anslået 4.000 euro for batteriet – der alternativt vil kunne lejes. Men nu vurderer fimaet, at batteriet vil koste 9.500 euro, hvilket svarer til en prisstigning på over 100%. Jeg stillede mig skeptisk over for denne prisstigning, men Sono-medarbejderen her på Trosta Park formåede ikke at komme med en overbevisende argumentation. Men stadigvæk er 25.500 euro en rimelig pris for en familievenlig elbil a la Citroën Berlingo. Jeg har sjusset mig til, at bilen i Danmark (indregistreret, uden afgift) vil koste ca. 210.000 kr., når den tyske moms er erstattet af den højere danske.

Men der er tre misteltene, som man skal tage i ed:

1) Bilen leveres enten i Bremerhaven eller i Trollhättan. Det kan give bøvl med transport, nummerplader, osv.

2) Sono Motors har intet forhandlernet og heller ikke værksteder. De lægger instruktionsbogen ud på nettet, så ’alle’ kan foretage (mindre?) reparationer og vedligehold. Større indgreb skal dog foretages af hvad Sono på hjemmesiden kalder ”a well-known european service provider”. Det kunne være Bosch.

3) De giver kun lovens korteste garanti på batteriet: 2 år. Andre elbiler fås med op til 8 års batteri-garanti.

 

Plusser

  • En fascinerende, praktisk og rummelig bil i et prisleje, hvor kun VW e-up! befinder sig i dag
  • Et uhyre sympatisk crowdfunding-firma med entusiastiske medarbejdere
  • Enestående mulighed for at køre (korte ture) på ren solenergi
  • Trefaset opladning hjemme eller på destinationsladere samt strømudtag til powertools m.m.
  • Anhængertræk (op til 750 kg)

Minusser

  • Beskeden rækkevidde (i forhold til konkurrenterne i 2020/21)
  • Ultrakort garanti på batteriet
  • Hverken forhandlere eller værkstedsnet i Danmark
  • Utidssvarende sikkerhedsudstyr

 

Konklusion

En bil for idealister og gør det selv-nørder med pladskrævende familie eller fritidsinteresser – på mange måder et gensyn med stemningen omkring de allerførste elbiler.

Man kan tilmelde sig Sono Motors’ nyhedsbrev her: https://sonomotors.com/en/updates/