Blåvand mangler mulighed for hurtigladning

Blåvand mangler muligheder for opladning af elbil

Martin Messer er taget med familien på påskeferie i Blåvand på Jyllands vestkyst. Han skal være turist i området i en uge. Martin, der ellers bor i København, kører i en Hyundai Ioniq med en gennemsnitligt rækkevidde på 150-200 km. Området er blandt elbilister kendt for at mangle hurtigladning.

Vi har spurgt Martin om den manglende udsigt til hurtigladning betyder noget for familiens adfærdsmønster på denne ferie, og ferier i fremtiden, hvor endnu flere forventes at køre på el.

Blåvand er ligesom mange andre steder i Vandkantsdanmark et område hvor indbyggertallet mangedobles ved højtider og i ferieperioder. Her er skøn natur og mange attraktioner, der kræver bil for at kunne nå.

Opladning på turen fra København til Blåvand

Hvor mange ladestop havde I på turen fra København til Blåvand?

– Vi havde tre, men vi kunne have nøjes med to, hvis vi inden afgang have vidst, at man kunne lade ved sommerhuset. Da vi havde bilen fuld af familiemedlemmer, prioriterede vi at holde ind ved stationer med flere stik. På den måde minimerede vi risikoen for at møde kø ved laderen.
Vi kørte fra København halv tolv og var i Halsskov ved Slagelse en time senere. Her er der fire nye CCS-ladestik og et udmærket sted at købe og spise frokost. Ladning var færdig, før vi var.

Turen i detaljer

Bil: Hyundai Ioniq 28 kWh

Vejret: 7 grader

Afstand: København og Esbjerg: 298 km

Antal opladninger: 1

Opladning ved sommerhuset: 18-20 km landevejskørsel pr. time vi lader ved 2 kW (10A).

Rejsetid i benzinbil:  2 timer, 57 minutter  (kilde: Google Maps)

Ekstra rejsetid i denne elbil: + 35 minutter

Find flere eksempler her: rejsetider.fdel.dk

to sorte Ionics ved Eon i Halskov

Vi ladede endnu engang ved Fredericia, hvor der også er fire lynladere – og fire mere er på vej et stenkast derfra. Vi ladede bare en smule og købte en kop kaffe. Så fortsatte vi til Bilka i Esbjerg, hvor vi skulle handle stort til ferien. På parkeringspladsen foran Bilka er der en hurtiglader med mulighed for at hurtiglade én elbil ad gangen. Den satte vi til, mens vi handlede.

Var det flere eller længere pauser end du ville have taget, hvis du havde rejst i en fossilbil?

– Ja, den i Bilka var ekstra. Vi kunne sagtens have kørt fra Fredericia til sommerhuset i Blåvand på bilens rækkevidde, men vi vidste jo altså ikke, om vi kunne lade ved sommerhuset.

Kunne du have undersøgt, om man kunne lade ved sommerhuset, inden du tog af sted?

– Ja, men de gange, jeg har spurgt udlejningsbureauerne før i tiden, er de ikke vendt tilbage med svar. Jeg kunne se på billederne på bureauets hjemmeside, at jeg kunne parkere helt tæt på huset. Det øgede sandsynligheden for, at jeg kunne lade med mormor-laderen. Jeg havde egentlig kig på et andet hus, men der skulle man holde langt væk fra bygningen, så der kunne vi med sikkerhed ikke lade.

Hvor langt væk ligger den nærmeste hurtiglader fra Blåvand?

– Der ligger tre hurtigladere i Esbjerg, hver med ét stik. Det er ca. 35 km væk.

Er det et problem?

– Det havde det været, hvis vi ikke havde kunnet lade ved sommerhuset. Der er ikke en eneste offentlig lader i dette kæmpe sommerhusområde, der består af Henne Strand, Vejers Strand og Blåvand. Vi befinder os i Varde Kommune, der er en af Danmarks største turistkommuner.

Opladning ved sommerhuset

Hvordan lader du ved sommerhuset?

– Vi lader med ca. 2 kW i timen med mormor-laderen. For at mindske risikoen for brand, har jeg indstillet mormor-laderen til 10 A. Med det varme vejr vi har, sommerdæk, god asfalt og landevejskørsel svarer det til 18-20 km kørsel pr. time vi lader. Ioniq med 28 kWh batteri er en meget energieffektiv bil. I dette flade landskab kommer vi 9-10 km pr. kWh. Det svarer til ca. 280 km i aktionsradius.

Har det været nok til det, du gerne ville nå på én dag?

– Ja, det har været rigeligt. Nogle dage har vi været i Esbjerg for at hente eller aflevere familiemedlemmer, der rejste med toget. Det er lige omkring 80 km. Så har vi været på lidt ture om eftermiddagen. En dag tog vi til Filsø med ellipse-udsigtspunktet og spiste is på Henne Strand bagefter. Det er 80 km mere. Og så en indkøbstur ind til Blåvand by, 4 km mere. Det ligger alt sammen inden for bilens rækkevidde.

I morgen skal vi en tur til Fanø. Her er ingen offentlige ladere, men det går nok. Der er 12,6 km landevej på øen. Med et forventet forbrug sat lidt højt vil vi samlet have brug for omtrent 120 km.

Jeg har hørt, at en tur ned til grænsen for at handle toldfrit er populært på disse kanter. Vil det kunne lade sig gøre?

– Absolut. Der er ca. 110 km til Aventoft og mulighed for at hurtiglade i både Esbjerg, Ribe og Tønder, men tager man landevejen kan man gøre det helt uden at lade i den bil.

“Stortset hele Vestjylland fra Esbjerg til Hanstholm, fra kysten og ca. 50 km ind i landet er der nærmest tale om en lademæssig ørken. Alle typer ladestandere ønskes.”

Udtalelse fra en deltager i FDELs medlemsundersøgelse 2019

Ladeinfrastrukturen i provinsen

Hvordan ville du ønske ladeinfrastrukturen så ud i og omkring Blåvand?

– Jeg så helst, at der var destinationsladere på parkeringspladserne i handelscentrummet i Blåvand. Der burde allerede nu være 6-8 11 kW-ladere til rådighed.

Man kan af og til møde den holdning, at hjemmeopladning skal være rygraden i infrastrukturen. Hvilken økonomisk konsekvens ville det have for den enkelte sommerhusudlejer?

– Ja, det kunne også være fint med en korrekt installeret ladeboks i alle sommerhuse. Men det ville betyde i hvert fald 4.000 kr. til indkøb af ladeboksen og dertil et ukendt beløb til installationen. Jo længere, der skal graves fra huset til ladeboksen, jo dyrere bliver det. Den udgift er der sikkert en del sommerhusudlejere, der vil finde overvældende.

I fremtiden vil det under alle omstændigheder være en fordel for en sommerhusejer at kunne tilbyde ladning. Så vil det være netop det hus, en elbilist vil vælge.
Hermed en opfordring til, at bureauerne med fordel kan indføre en ekstra søgekategori: Opladning for elbil.

Hvor ligger ansvaret for infrastrukturen?

Vi har henvendt os til forskellige potentielle aktører i udrulningen af infrastrukturen for at høre, hvordan de ser deres egen rolle i udviklingen:

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune, har følgende kommentar:

– “Som udgangspunkt ser jeg det som en opgave, der skal løses af de private. Men i forbindelse med kommunale anlæg vil vi vurdere, om der i de enkelte tilfælde kan tænkes kommunal involvering. Vi har sat oplader op ved rådhuset.”

Er der nogle konkrete anlægsplaner?

– Der er ingen konkrete planer.

Poul Fejer Christiansen, vicedirektør i Feriehusudlejernes Brancheforening, har sendt os følgende kommentarer:

– Medlemmerne af Feriehusudlejernes Brancheforening har ikke nogen direkte rolle i udrulningen af infrastruktur til elbiler, da vi ikke er ejere af feriehusene eller øvrig fast ejendom.

Hvad er udfordringerne for jer og jeres medlemmer?

– Vi vil gerne gøre det bedst muligt for vores gæster, når de lejer et feriehus. Vi vil derfor animere husejerne til at investere i den nødvendige infrastruktur, hvorved de vil have en fordel, når ejere af elbiler vil leje et feriehus. Vi sammenligner med, da internettet begyndte. Her var der også få huse i starten med internet. I dag kan et feriehus stort set ikke udlejes uden internet.

Hvordan forholder I jer til forslaget om at indføre en ekstra søgekategori “Mulighed for opladning af elbil”?

– Vi forholder os meget positivt til dette ønske. Der arbejdes i de forskellige udlejningsvirksomheder på, at ”Mulighed for opladning af elbil” snart bliver tilføjet søgekategorierne.

Karen Marie Jensen, kommunikationsansvarlig for E.ON, der er en af de store ladeoperatører i Danmark, siger:

– Vi udbygger løbende vores infrastruktur på baggrund af efterspørgsel, men efterspørgslen skal være stor nok til også at bære investeringen. I dag er væksten og efterspørgslen størst omkring de store byer, men det vil ændre sig i fremtiden, hvor provinsområderne i højere grad bliver attraktive at investere i. Hvis de politiske vinde vender, vil denne udvikling forhåbentlig ske hurtigere end den gør i dag.

Vi leverer ladeløsninger til kommuner, virksomheder og sommerhusejere, men det er op til den enkelte kommune, virksomhed og sommerhus- eller husejer at anskaffe sig en ladestander.

Arbejder ladeoperatørerne på tværs ud fra en overordnet masterplan med hensyn til placeringerne?

– Nej, det gør vi ikke. Det ville være konkurrenceforvridende.

Hvad er det mest ønskelige scenarie for jer omkring økonomi- og ansvarsfordelingen i Danmark?

– Vi så selvfølgelig gerne, at kommunerne i højere grad selv investerede i eller medfinansierede offentlig opladning, så vi ikke stod med hele ansvaret og investeringen selv.

Hvordan bør man efter jeres mening oplade sin elbil i et sommerhusområde?

– Vi så gerne, at man brugte sikre og effektive metoder med professionelt installerede ladestandere ved sommerhusene eller på de offentlige fællesarealer.