Henrik Laursen, Vejle

Henrik bor i lejlighed og lader blot én gang om ugen

Omtrent 10% af danskerne parkerer deres bil ved kantstenen. Mens stadig flere vænner sig til tanken om at den elektriske version bliver deres næste bil, så møder foreningen fortsat skepsis fra interesserede, der bor i etagebyggeri uden tilhørende p-plads. Beboere i lejligheder bekymrer sig generelt om, hvor de kan lade, når de ikke har mulighed for at plugge ind ved hjemmet i løbet af natten. Vi har i denne interview-serie sat os for blandt vores egne medlemmer at undersøge, hvordan beboere i etageejendomme håndterer det, der udefra kan se ud som en stor udfordring.

Henrik Laursen bor i lejlighed i Vejle med en hjemmeboende teenagedatter. Han har ikke adgang til at lade i nærheden af lejligheden og alligevel har han kørt i elbiler siden foråret 2018.

Fortæl os først lidt om, hvordan elbilen kom ind i dit liv.

– Det startede da Renault Zoe kom til Danmark i 2013. Inden da havde jeg prøvet Renault Fluence og syntes ret godt om den, men Zoe havde en god størrelse for mig. Jeg er ikke til store biler. På det tidspunkt leasede jeg en Volkswagen. Leasingperioden var ved at udløbe, så jeg skulle finde et alternativ.

Jeg har ikke særlig langt til arbejde: 8 km til og fra arbejde. Jeg kører fra den nordvestlige del af Vejle til den sydøstlige del, Vinding. Det er gennem byen i dalen og på begge sider er der ret bakket landskab.

For mig er interessen for elbiler kommet stille og roligt over lang tid. Jeg oplevede, at det var en lækker følelse at køre uden motorstøj og elbilen er meget bekvem. Jeg reflekterer da noget over klimaet, men i første omgang var det nok bekvemmeligheden i det daglige, der vægtede mest. Jeg er lidt teknik-interesseret og har på hobbyplan arbejdet med computere. Jeg syntes, at elbiler var spændende, nyt og anderledes. Pioner er man jo, når man starter ud med sådan noget. Og det har jeg ikke noget problem med.

Læs også om elbilisten Peter, der bor i lejlighed i Aarhus.

Henriks kørselsbehov

Årlige kørte km: 14.000 km

Pendling:16 km i dagligdagen

Længere ture: 5-6 om året

Find en elbilist med et kørselsbehov, der ligner dit: elbilambassadør.fdel.dk

Vi møder ofte udsagnet, at det skulle være besværligt at lade. Hvordan er infrastrukturen i og omkring Vejle?

– Til mit behov er det fint, men der skal ikke ret mange flere elbiler heromkring, før det kan gå hen at blive problematisk. Inden for bygrænsen har vi faktisk kun tre hurtigladere og et par ladetårne med 11-22 kW (red.: langsom-ladning).

Var det noget, du overvejede, inden du skrev under på købsaftalen?

– Ja, det var i mine tanker og i en længere periode efter at jeg havde skrevet under på slutsedlen på Ioniqen, kørte jeg og holdt øje med, om ladestanderne var ledige på de tidspunkter, hvor jeg havde brug for dem: På vej til og fra arbejde i dagtimerne, ved møder og familiebesøg om aftenen. Det virkede ikke som om, at det kunne blive et problem for mig. Og det mener jeg stadig ikke, at det er.

Hvordan fandt du ud af, hvor ladestanderne står?

– Ja, de er måske ikke videre synlige. Men jeg er nok så speciel, så jeg har gjort mit forarbejde og fundet ud af, hvem der er spillere på markedet. I begyndelsen var det bare Clever og E.ON. Nu er der flere. Med en lille indsats, er det ikke noget problem at finde ud af. Den ene af de tre ladere i Vejle er synlig fra vejen, hvor jeg kører, så den vidste jeg var der. De to andre står ved Føtex og Bilka, hvor jeg handler.

Ladestationer i Vejle

Ladestationer i Vejle

Hvordan vil du beskrive dit kørselsbehov?

– Til daglig er det til og fra arbejde – 16 km, og så er det altid lidt usikkert, hvor meget min datter skal køres. Eleverne på hendes gymnasium er spredt ud over et relativt stort geografisk område. Jeg kan godt lide at være på forkant med den situation, at hun skal ud til en fest eller noget andet. Det er nu mest i weekenderne. Så længe jeg har det in mente, prøver jeg at tilrettelægge ladning, så jeg altid har nok støm på bilen.

En hurtig udregning afslører, at du ville skulle lade hver 33. dag, for at kommet til og fra arbejde. Hvor ofte lader du faktisk?

– én gang om ugen.

Oplever du ladningen som besværlig?

– Nej, egentlig ikke. Jeg har ikke startet elbilen op ekstraordinært for at køre ud for at lade nogensinde.

– Jeg lader, når lejligheden byder sig. Hvis jeg alligevel skal handle eller andet, vælger jeg at handle der, hvor jeg samtidig har mulighed for at sætte bilen til opladning. Jeg sjat-lader på den måde en del – typisk på hurtigladere.

Hvor tit sker det, at du tager på en længere tur? Dvs. en tur, der er længere en bilens rækkevidde.

– Det sker ikke så tit. Sidste år kørte jeg Vejle – København tre-fire gange. Og så har jeg krydset grænsen et par gange, som vi jo gør herovre i Jylland.

Hvor typisk en elbilist vil du sige, at du er?

– Ret atypisk fordi jeg vælger at købe en relativt dyr bil i forhold til min indkomst. Jeg kan ikke lade hjemme og samtidig har jeg et ret lavt kørselsbehov, der ville kunne klares med en elcykel de fleste dage. Elbilen har været en prioritet fra min side og jeg er ret vild med den åbenhed der er blandt elbilister.

Se her om din rejse vil tage længere tid i en elbil.

Gennemsnitlig rækkevidde: ca. 200 km.

lynladning: fra lav batteristand til ca. 160 km rækkevidde (80%) på 15-20 minutter.

Pris: ca. kr. 255.000 i den billigste version. (april 2019)

Hvis du skulle komme med en anbefaling til en der bor i lejlighed og overvejer at skifte bilen ud med en elbil, hvad skulle det så være?

– Jeg synes, der er mange ting man kan overveje, men i grunden handler det vel om det kørselsmønster man har:

– kører du jævnligt de samme veje/ruter?

– Hvor lang er afstanden til dit mål?

– Kører du primært i byen, på hovedvej eller motorvej?

– Ligger der en ladestation på din rute eller i umiddelbar nærhed af dine destinationer?

– Kan du tilpasse en lade-pause med f.eks. indkøb eller en anden aktivitet (gåtur/arbejde)?

Der er rigtig mange spørgsmål, man skal tage stilling til, men der er heldigvis altid hjælp at hente hos andre elbilister og gennem foreningens fora på Facebook (red: Elbilforeningen FDEL). Lad dig ikke skræmme af teknologien. Når du først har lært bilen at kende, tænker du ikke så meget over, om den løber tør for strøm lige om lidt.

Personligt prøver jeg, at “være foran” hele tiden, så jeg ikke skal starte med at lade, når jeg (måske) skal køre datteren et sted hen i morgen eller (måske) hente hende i aften. Men det bliver lynhurtigt rutine.

Hvor der er vilje – er der en vej!

Henrik udgiver sine egne videoer på YouTube om livet som elbilist. Kanalen hedder ELioniqDK.

Læs også CPH Electrics katalog over erfaringer med elbil