66 nye strømstik til busdrift i hovedstaden ser dagens lys

Transportministeren og Gladsaxes borgmester indvier søndag kl 12 i Bagsværd 33 lynladere i det nye ladehub til busdrift. Elbilforeningen glæder sig over at elektrificeringen med hastige skridt breder sig til transportsektoren.

Det store ladehub består af 33 lynladere, der hver kan levere 150 kW. Standerne, der har to udtag, kan lade to elbusser op samtidig på mellem tre og seks timer. Med den nye ladehub er der dermed sikret elektrisk busdrift til 66 busser i Storkøbenhavn – eller omkring en femtedel af Movias planlagte elbusser frem til 2022. Investeringen kommer fra selskaberne Umove, Movia, E.ON og GodEnergi og er et stort skridt på vejen til en elektrificering af busserne i Storkøbenhavn.

Med indsættelsen af Movias 66 nyindkøbte elbusser vil selskabet ved udgangen af 2022 have sat 336 elbusser i drift på hele Sjælland. Det svarer til 24 % af alle deres busser.

– Med Movias mobilitetsplan har vi sammen med kommuner og regioner på Sjælland sat et meget klart fælles mål for den grønne omstilling. Vores busser skal være CO2-neutrale i 2030, og mindst halvdelen skal køre på el. Alle vores flexbiler skal også køre på el, ligesom vores nye tog skal være eldrevne. Havnebusserne er allerede 100 % eldrevne. En vigtig forudsætning for at nå vores mål er selvsagt, at der så også er tilstrækkelig ladekapacitet, siger administrerende direktør i Movia Dorthe Nøhr Pedersen.

Det store lade-site oplader primært busser om natten

En af de vigtigste parametre for ladeanlægget er driftssikkerhed. Busserne vil typisk kunne lade om natten, men der vil også være behov for opladning i løbet af dagen for visse linjer, siger Johnny Hansen fra Umove.

Formand for Elbilforeningen, Christian Nolsøe Nielsen, glæder sig over, at elektrificeringen med hastige skridt nu også breder sig til den tunge transport. – Det er dog oplagt at se på, hvordan den nye kapacitet i Bagsværd også kan benyttes af andre end busser. For eksempel elektriske taxaer, varevogne eller andre med behov for at lade om dagen, hvor busserne er ude at køre. Det gælder for så vidt også andre eksisterende og kommende store ladehubs. Specielt hvis det over tid viser sig at være en mærkbar uudnyttet anvendelsesgrad på laderne, siger formanden.

Foto: E.ON