Afgift på elbiler. Finanslov

Afgiftssituationen for elbiler i 2020

En god finanslov gør det ikke dyrere at være elbilist i 2020. Nu venter vi på klimalov og -handlingsplan med bindende mål for den danske transport. Og på, at bilbeskatning bliver endnu grønnere. Læs her, hvad finansloven kommer til at betyde for dig som forbruger.

Nuværende registreringsafgift på elbiler og plug-in hybrider bevares i 2020

Indfasningsreglerne for registreringsafgiften fra 2019 fastholdes i 2020, indtil kommissionen for grøn omstilling af personbiler, også kaldet Eldrup-kommissionen eller Bilkommissionen, er klar med anbefalinger til en helt ny struktur for bilafgifter.

Det betyder, at registreringsafgiften i 2020 fortsat vil være 20% af fuld afgift og et bundfradrag på kr 40.000 for opladelige biler.

Registreringsafgiften skulle efter gældende indfasning være steget til 40% af fuld afgift og bundfradraget hævet til kr 77.500 i 2020, men 40%-trinstigningen i indfasningen bortfalder. 

Hvis ikke Bilkommissionens arbejde medfører en helt ny afgiftsstruktur fra 2021 og fremadrettet, fortsætter trinmodellen i 2021 og frem. Det vil betyde en stigning til 65% i 2021, 90% i 2022 og 100% i 2023.

Faktaark om lempeligere indfasning af elbiler

 

Lav elafgift på strøm til elbilerne bevares i 2020 og 2021

Har du valgt abonnements- eller flat-rate-aftaler hos en af de store ladeoperatører, eller lejer du ladeboksen gennem en anden aktør, så har du haft gavn af processtrømsaftalen – 

særordningen for erhvervsmæssig opladning. Det betyder, at du kun har betalt 0,4 øre pr kWh i afgift. Den almindelige takst for elafgift er 88,4 øre pr kWh. Aftalen forlænges til og med 2021 og afventer også Bilkommissionens anbefalinger.

Faktaark om forlængelse af lav elafgift til opladning af biler 

Firmabilsbeskatningen

Fra 1. aril – 31. december indføres et fradrag i beskatningsgrundlaget på kr 40.000 for grønne firmabiler. Grønne firmabiler betyder både elbiler og plug-in hybrider. Firmabiler kører typisk 2-3 år inden de udskiftes og videresælges på brugtmarkedet. De kører også typisk flere kilometer end privatbiler, så klimagevinsten for firmabiler har et stort potentiale.

Faktaark om grønne firmabiler

Foreningens kommentarer

Elbilforeningen FDEL er positive overfor, at regeringen fastholder registreringsafgiften på el- og plug-in hybridbiler på nuværende niveau næste år. Der skal ro på markedet for at bakke op om den samme sunde udvikling i elbilsalget, som vi ser i landene omkring os. FDEL beklager dog, at annullering af 40%-trinnet i 2020 blot gør problemet i 2021 endnu større, når afgifterne står for at springe fra 20% til 65%.

Elbilforeningen mener, at niveauet for både registreringsafgiften og elafgiften skal fastholdes på nuværende niveau, indtil vi forhåbentlig som resultat af Bilkommissionens arbejde får et teknisk baseret beskatningssystem, som beskatter biler efter deres miljø- og klimabelastning snarere end deres pris.

Elbilforeningen minder om, at den sene behandling af elbilers registreringsafgift og det evigt tilbagevendende spørgsmål om processtrømsordningen sidst på året fastholder en usikkerhed om elbiler, som ikke alene smitter af på bilkøberne, men også påvirker forhandlernes forventninger og bestillinger til det kommende år til skade for elbilsalget.

Elbilforeningen mener, at det er skidt for klima og miljø, at plug-in hybridbiler som firmabil opnår samme fradrag i beskatningsgrundlaget som elbiler. Vi forudser, at firmabilsbrugere nu vil vælge plug-in hybrider i stedet for elbiler, da de er billigere i pris. 

Vi forudser også, at en masse firmabilsbrugere vil vælge plug-in hybrider i stedet for diesel- eller benzinbiler for at spare over 20.000 i skat om året. 

Erfaringer fra udlandet har vist, at de nye plug-in firmabiler for manges vedkommende antagelig vil blive kørt og tanket som benzinbiler, da brugerne ikke har incitament til at køre på strøm: Man beskattes nemlig af en hjemmelader. 

Der findes ganske få plug-in hybridbiler med dieselmotor. Dieselmotoren forbrænder mere effektivt og udleder sammenlignet med benzinmotoren mindre CO2. Dermed vil mange af de nye såkaldt grønne firmabiler udlede endnu mere CO2 end de biler, de fortrænger. 

En ny benzin- eller dieselbil lever i mere end 10 år. Derfor bør så mange som muligt af de nye biler, der kommer på markedet, være elbiler. Det gælder også firmabilerne.

FDEL beklager, at vi ikke allerede i finansloven for 2020 ser afsat en pulje til hurtigladere i de områder, hvor det ikke i dag er økonomisk rentabelt at drive laderne.

Det er tidligere set i forbindelse med “bredbåndspuljen”, som man oprettede for at sikre udbredelsen af hurtigt internet til hele landet.

Se i øvrigt FDEL mener…