VW ID.3 ligner en helt almindelig bil

Elbilforeningen var taget til vinterkolde Malmø for at opleve den nye elbil fra VW-koncernen indefra. Vi måtte både se, røre, åbne, lukke og trykke alt det vi ville. Prøvekørsler måtte det interesserede publikum dog vente med lidt endnu. 

ID.3 elbilen menes at blive en milepæl og et vendepunkt for VW og er i disse dage på præsentationsturné som pop-up events i Sverige. 

ID.3 er en bil, der er grund til at lægge mærke til, fordi det er VWs første rigtige elbil bygget helt fra grunden. Den forventes at blive produceret i store mængder, som vi kender det fra andre af koncernens modeller. 

Eksteriør

Det fysiske møde med bilen adskiller sig for de udsendte væsentligt fra de billeder, der er offentliggjort. Den korte front ser lidt brat afsluttet ud på fotos, men i virkeligheden opleves den noget mere harmonisk. Og ellers må man sige, at den bare ligner en bil, hvilket er en stort kompliment. Genkendeligheden vil glæde mange Golf-fans.

Læs også: Mercedes EQC 400 – en helt elektrisk tvilling

Interiør

Også instrumenteringen ser mindre plastikagtig ud i virkeligheden end på fotos. Det er en fin lille detalje, at instrumenterne er samlet i et panel, der er fastgjort på selve ratstammen, Rykker du rattet, følger instrumenterne med, så du bevarer synligheden.

Der er rigtig god komfort i både for- og bagsæder. Særligt lagde vi mærke til, at bagsædet har støtte til lårene. Det er meget få elbiler man kan opleve det i.

Kabinen opleves som rummelig. Der er god plads til to fuldvoksne mænd på bagsædet både i højden og i drøjden.

I den udstillede version var der panoramatag. Det giver et godt lys i kabinen og et fantastisk udsyn fra bagsædet.

Bagagerummet har samme gode størrelse som i en Golf, og så har de videreført en praktisk detalje fra e-Golf: Det midterste rygparti ind til bagagerummet kan lukkes op, så selv med en lukket bagklap vil man kunne transportere for eksempel ski eller andre lange genstande midt i bilen.

Læs også: Biltest: VW e-Golf

Køreegenskaber, energiforbrug og lyd

Som noget nyt for VWs elbiler får ID.3 baghjulstræk. Vi glæder os til at teste, hvad det betyder for dens køreegenskaber og vendediameter.

ID3 bliver ved introduktionen desværre ikke typegodkendt til anhængertræk, kun cykelkrog.

Det var ikke muligt at få en prøvetur i bilen ved denne lejlighed. Vi har derfor stadig til gode at opleve bilens køreegenskaber og instrumenteringen i praksis. Vi ville for eksempel gerne have hørt den lovpligtige kunstige lyd, der ifølge personalet ved pop-up eventet ikke kan slås fra. Støjen fra de store hjul, baghjulstrækket på glat underlag og bilens reelle energiforbrug ved forskellige hastigheder er andre væsentlige detaljer, vi gerne ville have undersøgt.

Vil du selv opleve VW ID.3?

Bor du eller har du ærinde i Københavnsområdet, kan du opleve bilen på strøget fra d. 12. januar kl 12 og 10 dage frem.

Se Facebook-opslaget: https://www.facebook.com/events/2191650157807377/

Medlemmer af Elbilforeningen får mulighed for at deltage i en sær-arrangement. Hold øje med meddelelser i Facebookgruppen Elbilforeningen FDEL – kun for medlemmer og nyhedsbrevet i din mailboks.

Prisen på ID.3 1st er kr 334.990 (dec. 2019) oplyst af VW.

Priser ID.3 fra: kr 279.990

Læs også Bilbasens anmeldelse: ID.3: Rækkevidde og danske priser på spritny elbil

Fakta om VW ID.3

Batteristørrelse, tre valgmuligheder: 45, 58 og 77 kWh

Ladehastighed: 7,2/50, 11/100, 11/125 kW AC/DC

Rækkevidde: 330, 420 og 550 km for de tre batterier (WLTP)

NB: Da vi ikke kender bilens energiforbrug, kan vi ikke sige noget om dens reelle rækkevidde.

Forlænges din rejse i elbil?

Find ud af det her: Rejsetid mellem storbyer i Danmark

Passer elbil til mig?

Kontakt en elbilambassadør, der har et kørselsbehov, der ligner dit: Elbilambassadører

Hvor mange kilometer kommer jeg på 5 minutters opladning?

Læs også: Hvor lang tid tager det at oplade en elbil?