Hvor modne er forholdene for elbiler på New Zealand? Hvad koster det at købe og køre en elbil der? Hvor mange elbiler er der i landet? Kan man som turist leje en elbil? Og hvor nem adgang har forbrugeren til offentlig opladning? Disse spørgsmål og flere kan du få svar på i denne artikel skrevet af danske expat, Mette Hoé, der selv er erfaren elbilist.

Nyd New Zealands skønne natur i en elektrisk Camper Van

Sommeren er slut i Danmark for denne gang, men den er på vej her i New Zealand på den anden side af kloden. Nogle steder i landet minder det om dansk sommervejr, selvom det blot er forår. Det lidt lunere klima strækker sig ind i marts og april, så der er gode muligheder for at cruise rundt i en elbil i New Zealands skønne natur og på samme tid slippe for den danske vinter for en stund. Med det sagt betyder det, at du selvfølgelig kan leje elbil her. Du kan sågar leje en el-camper!

Denne Camper Van er til 2 personer og passer fint til de mange mindre veje her i NZ – Foto fra: https://www.jucy.co.nz/useful-stuff/jucy-ev/

New Zealand i tal

New Zealand har lagt sig i slipstrømmen af Norge og Costa Rica, som de ofte sammenligner sig med. De er ikke på helt på deres niveau endnu.

Egentligt ligner New Zealand Norge meget: Samme antal indbyggere, meget aflangt land med utrolig flot natur. Olie og gas er en væsentlig del af deres økonomi, selvom hydro-, vind- og geotermisk energi udgør 80% af landets egen energiproduktion. Landet har heller ikke egen bil-produktion. Men i modsætning til Norge er New Zealand ikke noget rigt land og så har det et af de højeste antal bilejere i verden. For en bil er relativt billig her i New Zealand og infrastrukturen understøtter bilkulturen. Når jeg cykler rundt i Wellington, ser jeg lige så mange – hvis ikke flere – elbiler, som jeg ser cykler!

New Zealand har lige knap 20.000 elbiler ud af en samlet bilbestand på over 4 mio. stk – heraf 3,3 mio. personbiler. Det er i et land med en samlet befolkning på kun 4,8 mio mennesker. Størstedelen af elbilerne ses i byerne og er domineret af Nissan LEAF med knap 15.000 stk. i alt. De er stort set alle sammen importeret brugt fra Japan. En kæmpe andel af bilerne generelt her i landet er importeret fra Japan. Det skyldes primært to forhold: I Japan kører de også i venstre side og så har de et skattesystem, der giver økonomiske ulemper efter 3-5 års ejerskab af en bil. Plug-in hybrider og til dels hybrider er også meget udbredt i New Zealand. Jeg vil i denne artikel koncentrere mig om de rene elbiler.

Prisforskellen mellem el – og benzin udlignes over tid

Prisstrukturen på biler i New Zealand er meget lig med den vi har i Danmark: Differencen i prisen mellem benzinbil og elbil er tilsvarende stor. En elbil er ofte dyrere i køb end en tilsvarende benzinbil. Men da omkostningerne er billigere, tjenes det beløb ind over tid. Faktisk er drivmiddel-andelen af omkostningerne markant. En liter benzin koster cirka 10 kr mens en mængde strøm, der kan kører dig et tilsvarende antal km, kun koster 1,4 kr. Desuden kan en elbilejer lade billigere om natten hjemme, da det er uden for spidsbelastningstiden. I New Zealand kan forbrugeren også frit vælge energiselskab og der er rigtig mange at vælge imellem.

National pulje hjælper udviklingen på vej

Brugtbilsmarkedet, first movers og til dels ladeoperatørene har sammen drevet markedet frem til der, hvor det er i dag. Gennem knap tre år har der været en national pulje administreret af Energistyrelsen i New Zealand, hvor offentlige organisationer og private virksomheder har kunnet søge projektmidler til fremme af elbiler og ladeinfrastruktur. Det har haft en positiv indflydelse på udviklingen, ligesom vi kender det fra Danmark. I Danmark havde Energistyrelsen i en periode en tilsvarende pulje. Det er blandt andet gennem denne pulje, at muligheden for at leje en elektrisk Camper Van er opstået. MEVO er et andet eksempel. Det er et el-delebil-system inspireret af Green Mobility i Danmark.

Men ikke mindst roaming-platformen EVRoam er blevet til via Energistyrelsens projektmidler. Da New Zealand er en ø, er der ikke udfordring med roaming over landegrænser. Men landet kunne jo godt have haft udfordringer med roaming internt med mange ladeoperatører i markedet. Dette er dog ikke tilfældet. Med ladeoperatørernes forståelse for forbrugervinklen kombineret med et veludviklet ladenet, vil jeg våge at påstå, at New Zealand har en af de bedste ladeinfrastrukturer i verden. Også selvom de selv synes, at de er langt bagud i forhold til Europa.

Plan for ladenet og roaming var klar fra begyndelsen

EVRoam er en live database, der dækker hele New Zealands ladningsinfrastruktur for elbiler. Den indsamler information i realtid fra alle sikre og overvågede offentlige opladningspunkter i New Zealand og distribuerer dem frit. EVRoam er verdens første samarbejde mellem regeringen, energisektoren og ladeoperatører i fuld national skala.

Udsnit af ladenettet i New Zealand – Det større udækkede område på Sydøen er en kæmpe nationalpark uden veje.

 

New Zealands landsdækkende net af offentlige ladere er intelligent og plug-type standardiseret. Det fjernovervåges af ladeoperatører og energileverandører med henblik på elasticitet. EVRoam ledes af New Zealands Transport Agency. Som i Danmark lader størstedelen af newzealænderne det meste hjemme. Men siden 2017 har regeringen alligevel haft et mål om at statsvejene skal have et veludbygget hurtigladenet. Det betyder, at der skal opsættes DC-ladere til alle stiktyper, CHA-de-MO, CCS og Type 2, med maksimalt 75 kilometers afstand. New Zealand er godt på vej mod målet. I skrivende stund (november 2019) er der i alt 140 ladepunkter og 50 mere under opførelse.

Fra first mover til new normal

New Zealand står, ligesom Danmark og andre europæiske lande, over for udfordringen at gå fra first movers-marked til new normal. Der er områder af landet, der er nået meget længere end andre. Det er typisk drevet frem af lokale ildsjæle. Waiheke Island går efter at have 100 % elbiler i 2030. De går efter at blive den første Ø i verden, der opnår dette. Jeg mener nu, at de har hånd konkurrence fra både Bornholm og Samsø.

På skiferie i juli, hvor der var 2 ladere helt oppe ved skiliften, Tongariro National Park.

Enighed om ambitiøs målsætning

Den eksisterende regering består af partierne Labour Party, Green Party og New Zealand First med den ikoniske Premierminister Jacinda Ardern fra Labour Party. Det seneste forslag regeringen har stillet om biler, er at indføre differentierede afgifter på biler ud fra deres brændstof. Hensigten er at gøre elbilen billige for den almindelige forbruger i konkurrencen med benzin- og dieseldrevne biler. Desuden drøftes om andre tiltag skal indføres for at fremme elbilen i landet.

New Zealand har et mål om 64.000 elbiler på vejene ved udgangen af 2021. De har også fokus på den tunge transport. Landet er meget klar til at teste nye teknologier. De er nok udfordret af, at de ikke lige ligger på radaren for mange udviklere. Det er og bliver en udfordring for landet, at de er så langt væk fra alting, at de ligefrem glemmes på nogle verdenskort. Senest blev de glemt af IKEA, som måtte komme med en officiel undskyldning og fjerne produktet Verdenskort fra hylderne i deres butikker over hele verden. Ved samme lejlighed lovede de, at de snart vil åbne et varehus i New Zealand.

New Zealand kan selv

New Zealands position som fjerntliggende er også charmen ved landet. Her er en særlig stolthed, når noget lykkes. Det newzealandske folk står sammen, trods – eller måske netop fordi – det er en lille befolkning bestående af mange forskellige nationaliteter. Her er en vilje til selv at udvikle og skabe lokale arbejdspladser. Så det er helt sikkert spændende, at være en del af denne udvikling for tiden og en fornøjelse af bruge min erfaring fra Danmark og andre europæiske lande. Og så er det et bonus med noget er verdens smukkeste natur i min baghave.

Links til leje af elbiler

https://bluecars.nz/rentals/

https://www.europcar.co.nz/electric-vehicles

https://www.jucy.co.nz/useful-stuff/jucy-ev/ (Campervan)

Af Mette Hoé – HOE360 Consulting

Mette Hoé har været glad Nissan LEAF-bruger i Danmark i knap tre år. Hun har tidligere arbejdet med elbiler for CPH-Electric, Region Hovedstaden, og er nu selvstændig elbilkonsulent i både Danmark og i New Zealand. Hun bor pt. i Wellington med sin familie. Topbilledet: Grønne og fine Wellington set fra Mt. Victoria.

Brug elbilambassadørerne

Passer en elbil til dit kørselsbehov? Hvor er ladestanderne?

Find en erfaren elbilist i dit lokalområde. elbilambassadør.fdel.dk

Annette Elbilambassadør i FDEL

Læs om roaming-situationen i Danmark

FDEL tager temperaturen på den frie bevægelighed

Læs andre artikler om at køre elbil i udlandet

Ferietur til Østrig i elbil – 2018

Med elbil til Tyskland

Elbiltur til Dolomitterne sommer 2019

En smuttur til Holland – 600 km hver vej

Ole tog med familien til Sydfrankrig i deres første elbil

Gratis strøm og bedste parkering, mens vi vandrer i bjergene ved Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, Grossglockner, Østrig