Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

nettomåler ordning ...
 
Notifications
Clear all

nettomåler ordning solceller og evt. refusion ved ekstra hovedmåler med seperat aftagernummer?

5 Indlæg
4 Users
0 Likes
9,627 Antal kig
0
Topic starter

hej 

 

jeg har nettomåler ordning solceller produktion 2100 kwh og forbrug ca. 5000 kwh. Jeg har nu fået en del modstridende oplysninger ved selskaber ang. om det er muligt at få refusion ved opsætning af ekstra hovedmåler med seperat aftagernummer?

Kan I hjælpe herinde ang. denne mulighed?

 

og kan man evt. i stedet sætte flere solceller på huset, så produktion og forbrug matcher hinanden hvis ikke man kan få refusion?

 

på forhånd mange tak.

 

Mvh Sune

3 Answers
0

Hej Sune!

Du kan ikke få refusion efter processtrømsordningen på et målepunkt, der også har solceller. Man må nemlig ikke fradrage en elafgift, hvis der blot er en teoretisk mulighed for, at elafgiften ikke er betalt for den strøm, der søges refusion for. Der er f.x ikke elafgift på din solcellestrøm. Dette gælder uanset, hvilken solcelle-ordning man er på. Du kan evt se flg afgørelse for SKAT, hvis du er interesseret i detaljerne: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2272853

Hvis du får sat et ekstra målepunkt op, så er der grønt lys. Solcellerne og din nettomålerordning skal være bag den oprindelige måler, og elbilladeren efter den nye måler. Så er der nemlig garanti for, at der er betalt elafgift af den strøm, som elafgiften søges refunderet for.

Man kan heller ikke få elafgiften retur, hvis man har elvarme/varmepumpe med reduceret elvarmeafgift af samme grund. Det gør til gengæld ikke noget, da afgiften alligevel er tæt på nul...

Bemærk at CLEVER måske vil give dig refusion af elprisen uanset solceller og reduceret elvarmeafgift, men det gør de i så fald for egen regning. De kan ikke få elafgiften retur fra SKAT i den anden ende.

PS: Hvis du er på nettomålerordningen fra 2012 (eller tidligere), må du endelig ikke lave om på dit solcelleanlæg! Du risikerer at miste nettomålerordningen med tilbagevirkende kraft. Det ville både være dyrt og ærgerligt.

Mvh Mads

0
Topic starter

Hej Mads

 

tak for lynhurtigt svar!   jeg synes dog at når jeg læser det link du har skrevet- at jeg Ikke kan få refusion selv ved ekstra bimåler/hovedmåler som adskiller el-bilstrøm fra hus og solcellestrøm??? og jeg hører to forskellige ting fra firmaer som lejer bokse ud- at det ikke kan lade sig gøre selv med ekstra aftagernummer- og så enkelte der siger at det godt kan lade sig gøre??

Så det er jeg sørme lidt i tvivl om?

 

mvh sune

 

Hej igen

Hvis du har solceller bag en hovedmåler, så kan du ikke få refusion. Hverken med eller uden bimålere, for der kan jo løbe afgiftsfri el fra solcellerne gennem bimåleren. Så det er altid no go!
Hvis du sætter endnu en hovedmåler på (dvs i parallel til din eksisterende hovedmåler), så der kun er solceller bag din gamle måler, og al den strøm, den nye hovedmåler tæller er direkte fra nettet og dermed afgiftsbelagt, uanset hvor meget solen skinner og vinden blæser.

Derfor kan du godt få refusion bag en hovedmåler uden solceller.

Den gamle hovedmåler med solcellerne forsyner huset og alt andet end elbilladeren og giver dig afgiftsfritaget solcellestrøm.

Eneste anden undtagelse er, at du ikke kan få refusion, hvis du allerede har reduceret elvarmeafgift. Så er afgiften nemlig allerede tæt på nul for al den strøm, der forbruges over 4000 kWh pr år. Her i 2021 er elvarmeafgiften + moms kun 1 øre pr kWh, altså en besparelse på ca 1,10 kr pr kWh ift almindelig elpris.

ErikFleron 23/01/2022 4:50 pm

SÅ er spørgsmålet jo bare hvad det koster at få opsat et nyt målepunkt?

Hvis man skal have lavet en ny lader til El-bil, så skal der jo alligevel en installatør ud og lave tilslutningen - den kan vel så ligeså godt laves før den nuværende måler - er der nogen der ved hvad det koster ekstra? 

0

Hej Sune - og andre. 

Findes der et svar fra Skat eller andre myndigheder, hvor det her er beskrevet ? Jeg har fået samme mundtlige svar fra Radius, men savner at det er mejslet i beton. Det undrer mig samtidigt, at f.eks. elselskaberne / ladestander selskaberne ikke har beskevet det på deres websites. 

Hvis du sætter endnu en hovedmåler på (dvs i parallel til din eksisterende hovedmåler), så der kun er solceller bag din gamle måler, og al den strøm, den nye hovedmåler tæller er direkte fra nettet og dermed afgiftsbelagt, uanset hvor meget solen skinner og vinden blæser.

Derfor kan du godt få refusion bag en hovedmåler uden solceller.

Del: