Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Næsten ingen ledige...
 
Notifications
Clear all

Næsten ingen ledige ladepladser UDEN samtidig betaling for parkering i Aarhus C

5 Indlæg
4 Users
0 Likes
1,404 Antal kig
0
Topic starter

Hej
Jeg overvejer stærkt om min næste bil skal være en elbil.
Derfor har jeg i en periode researchet hvilke oplademuligheder der er i mit nærområde (Aarhus C i lejlighed uden egen parkering) samt de steder jeg har besøgt. Jeg ser et kæmpeproblem i at der er næsten ingen opladepladser der er reserverede til elbiler og derfor optaget af fossil-biler. Ganske tæt på min adresse er der en enkelt plads der er øremærket til opladning, men der er ingen tidsbegrænsning, så pladsen er næsten altid optaget af den samme hybrid-bil. Ejeren af denne, anser åbenbart pladsen, som sin egen private parkeringsplads. Denne plads er den eneste ikke-betalings p-plads i nærheden, de resterende pladser er betalingsparkerings-pladser. Dvs. at en opladning på 8-9 timer koster oveni opladningen ca. 200,- for at holde på pladsen.
På en tur til Frederiksberg undersøgte jeg også oplademulighederne i nærområdet. Der var ikke mindre end 14 ladepladser, men ALLE var optaget af fossil-biler, så hvis jeg havde erhvervet en elbil på nuværende tidspunkt, kunne jeg ikke oplade inden hjemturen. Heldigvis kunne jeg tanke diesel da jeg skulle mod jylland igen.
Disse forhold gør at jeg lige nu er meget usikker på om tør tage springet til elbil.

Hvad gør kommunerne for at øge mulighederne for at oplade elbil?

4 Answers
0

Hej Finn

FDEL er i tæt kontakt med Aarhus kommune om dette problem. Kommunen er opmærksom på problemet, men jeg har desværre ikke en tidshorisont på det. 

Kommunen øsnker at opsætte flere stationer med Lynladere ud over flere almindelige lader i byen, men det kommer til at tage tid.

Har du mulighed for at lade på dit arbejde?

Finn Falkner Topic starter 05/12/2020 5:29 pm

@messer

Jeg har læst at Aarhus kommune vil lave en midlertidig ordning med at plug-in og elbiler må parkere 4 timer gratis, startende engang i 2021. Jeg ved ikke om det gælder generelt eller om det kun er på ladepladser.

At de ikke skelner mellem plugin og elbiler er ubegribeligt. En plugin kan vel lade op på 2-2 1/2 timer og elbiler med 70-90 kvh. batteri bruger vel omkring 8-10 timer på at lade op, så der burde være forskel på reglerne for hvor længe de må holde på opladepladsen. Dvs. at en plugin kan oplade ca. to gange på den tilladte tid og en elbil kan kun lade halvt op.

jeg arbejder på Dokk1. Der har Clever opsat stander med to ladepladser. Disse er offentlig tilgængelige og der er 4-timers fri parkering på stedet, så der kan en elbil også kun lade halvt op. Pladserne er meget populære og jeg tænker at der er basis for flere ladepladser på Dokk1. Men igen bør der være mulighed for at lade elbilen helt op (min. 8-timer)

Der er både clever standere ved Aros og Musikhuset, men begge steder er der 24-timers betalingsparkering, så opladning vil være en dyr omgang.

Alle eon standere i Aarhus er på betalingsparkeringspladser.

/Finn

 

0

4 timer jo bedre end ingenting, men det kan være en udfordring, at skulle flytte bilen i løbet af dagen. Det har jeg selv prøvet på Frederiksberg i København.

0

Hvis du kører på arbejde hver dag, vil du vel sjældent komme frem med tomt batteri. I stedet lader du lidt hver dag og vil derfor kun have brug for at lade i meget kort tid ad gangen. I øvrigt er der lige åbnet en lynlader på Århus havn:

https://www.plugshare.com/location/281438

0

Hej Finn

Der er en rigtig god grund til, at Aarhus  Kommune indfører en tidsbegrænsning på kun 4 timer. Det skyldes, at de har stor erfaring med, at længere tidsbegrænsning ikke virker, for det får i høj grad folk til at stille på p-skiven i stedet for at flytte bilen. Der bliver ikke tidsbegrænsning om aftenen og natten, så beboere vil kunne parkere bilen om eftermiddagen og lade natten over. FDEL har været i grundigt inddraget i sagen.

Hvad angår Dokk1, så er det et privat parkeringsareal, hvor jeg ikke tror, at kommunen har indflydelse. 

Jeg tror, at du vil kunne bruge den kommende gratis parkering på offentlige arealer, for eksempel ved Eons ladere i telefonsmøgen eller på Kalkværksvej. Jeg vil også tro, at du kommer til at kunne parkere gratis i Navitas, da det er et kommunalt p-anlæg. 

Venlig hilsen 

Lotte Mygind 

Del: