Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Notifications
Clear all

Spm om opladning  

   RSS

0

I vores boligforening vil vi gerne sætte ladestandere op. For at forstå hvordan elbiler lader vil jeg gerne spørge hvordan det er at fordelingen af faser typisk fungerer for elbiler.

Jeg har læst jeres glimerende artikel https://fdel.dk/hjemmeopladning-af-elbil/men jeg synes det er lidt svært at gennemskue hvilke muligheder elbilerne kan anvende i praksis. F. eks. er jeg i tvivl om hvorvidt at der er nogen biler der kan lade med 400V eller 400V bare er alias for 3 fasede stik.

1 fase 16A = 16A x 230 V = 3.68 KW (her er jeg med)

Hvis en bil kan lade med 7.4 KW er det så:

1 fase 32A = 1 x 32A x 230 = 7.36 KW? og / eller

2 faser 16A = 2 x 16A x 230 = 7.36 KW?

En Nissan leaf kan lade med 3.7 KW altså 1 fase x 16A x 230 V 

og 6.6 kW. Er det mellem 2 faser. Altså 400V: 400 x 16  = 6.4 kW? Så mangler der lidt.

 

Eller bruger man altid kun 1 fase eller alle 3 faser med 16A eller 32A?

Jeg ser her bort fra "mormor lader" muligheden.

Jeg vil blive meget glad for at få mere klarhed over dette ladespørgsmål.

 

Hilsen janenergi

 

 

Topic Tags
3 Answers
0

400V  vekselstrøm er en slags alias 3 for faset strøm. 

 

Nissan Leaf lader altid kun på en fase (ladeboksen kan så i nogle tilfælde bruge 2 faser for at opnå 32A, men det kan bilen ikke se). 

eGolf kan lade på en eller to faser.  

Biler der annonceres med mulighed for 11 eller 22 Kw AC ladning, anvender altid 3 faser.

 

Dette indlæg blev modereret 2 uger siden 3 times af Hans Peter Andersen
0

Hej Hans Peter

Tusind tak for klart svar.

Undrer mig dog stadig hvordan regnestykket ser ud for Leaf som lader med 6.6 kW. Men det er måske en begrænsning i bilens onboard lader (?)

janenergi

 

 

0

hej Jan,

 

der går ~10% tabt i laderen når den ensretter strømmen fra AC (stikkontaktstrøm) til DC (batteri +/- strøm).

Så havner du på de 6,6 eller 3,3kW. En LEAF med 6,6 er 32A på een fase, hvilket ikke er lovligt i Danmark i henhold til fællesregulativet - du skal fordele dit energiforbrug over mere end en fase hvis du har brug for mere end 3,7kW (hvilket vil sige mere end en fase 16A).

 

vh, Erik

Del: