Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Notifications
Clear all

Hvilket B relæ

1 Indlæg
2 Users
0 Likes
1,196 Antal kig
0
Topic starter

jeg skal have en 22kw lader sat op.

6 kvadrat kablet er trukket til carport

Men siden jeg planlagde det har jeg fundet ud af at man i dag skal have et HPFI B relæ sat op.

 

Dem får man ikke smidt i nakken til ingen penge som et A relæ (dem alle efterhånden har til huset).

B relæ koster fra 1600 til 8000 eller mere...

Mit spørgsmål er.

Hvad er forskellen på dem?

Har fundet nogen "billige" her

 

https://www.elsag.dk/type-b-og-a-fejlstroemsafbryder

1 Answer
0

Det er korrekt at ved tilslutning af forbrugsenheder hvor der er risiko for glat jævnfejlstrøm skal der installeres HPFI klasse/type B beskyttelse (klasse/type A beskytter kun mod AC og pulserende DC strømme).  Risikoen er at en fejl med glat jævnstrøm vil forhindre korrekt funktionalitet i en HPFI klasse A installation.    

Dette gælder for AC ladekontrolbokse under opladning af en elbiler, hvor der er en mulig risiko for fejljævnstrømme tilbage fra bilens indbyggede AC/DC ensretter hvis der er fejl på denne, og disse ladebokse har derfor ofte denne ekstra klasse B DC beskyttelse indbygget, men det gælder ikke for alle ladebokse - derfor kan det være nødvendig at udvide eller ændre selve husstandssinstallationen.    

Da HPFI klasse B beskyttelse kan være nødvendige ved forskellige typer af  forbrugsenheder og installationsstørrelser vil der, som med andre produkter, kunne være forskelle i specifikationer , kvalitet og priser for selve HPFI klasse B enhederne.

Rådet fra elbilforeningen vil være at lade den autoriserede elektriker vurdere hvad der er nødvendigt i det specifikke tilfælde, afhængigt af hvilken ladekontrolboks der skal opsættes (altså om den evt. allerede har klasse B DC beskyttelse indbygget eller ej) og den øvrige eksisterende installation.               

 

Dette indlæg blev modereret 3 år siden 3 times af Hans Peter Andersen
Del: