Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Pris på ladninger
 
Notifications
Clear all

Pris på ladninger

4 Indlæg
5 Users
0 Likes
2,438 Antal kig
0
Topic starter

Hej herinde

Vi overvejer at købe en Hyundai Kona med batteri på 64 kWh, og jeg er ved at se på vores budget og forskellige ladeløsninger. Derfor tænkte jeg, at I måtte være eksperterne, når jeg skal have bekræftet, om jeg udregner prisen korrekt. Bær over med mig, hvis det, jeg skriver, er håbløst idiotisk.

Vi har taget udgangspunkt i vores kørselsmønster i vores nuværende bil. Her har vi kørt 155.000 km på 105 måneder. Det bliver lige under 1500 km pr. måned.

En Hyunadai Kona har WLTP på 484 km på en fuld ladning. Det afhænger selvfølgelig af kørsel, og så vidt jeg har læst, så kan man komme længere end 484 ved udelukkende bykørsel. Vi kører lidt blandet, og hvis jeg runder ned så regner vi med omkring 450 km på 64 kWh. Det svarer til 3.2 fulde opladninger af batteriet i snit pr. måned.

Vi har EWII som el-selskab, og her koster en kWh cirka 2 kr. Hvis jeg oplader 64 kWh 3.2 gange, bliver det knap 205 kWh. Gange 2 = 410 kr.

Kan jeg regne det sådan ud? At prisen for mine opladninger derhjemme på EWIIs elnet bliver 410 kr.

Hvis jeg så bruger Home Charge, som koster 100 i måneder, men giver 1.1 kr. retur på kWh, så bliver det:

410 + 100 = 510 kr.

Refusion 205 * 1,1 = 225.5 kr.

I alt : 510 minus 225.5 kr: = 284.50 kr. i samlet udgift for selve opladningen.

Jeg er med på at det her er i den perfekte verden, hvor jeg ikke beregner svind og alt muligt andet.

Har jeg glemt noget?

Igen på forhånd vil jeg gerne sige undskyld, hvis jeg er helt tosset. 🙂

Tak for hjælpen til en forhåbentligt kommende elbil-ejer.

Mvh Andreas

 

4 Answers
0

Prøv denne side, den brugte jeg til at finde ud af hvad det ca. kommer til at koste for mig 🙂

https://baltzer.eu/ladepriser/

0

Hej Andreas. Ja, det ser ikke helt skørt ud. Som du selv er inde på, er det et regnestykke hvor man må gøre sig nogle antagelser. Bykørsel om sommeren er langt mere energieffektivt en motorvej om vinteren fx. Dertil kommer ladetab m.m. Men om ikke andet giver det en god indikation på økonomien. Her kan du læse mere om bilens forventede forbrug ved forskellige forhold (kig under "Real Energy Consumption"):

https://ev-database.org/car/1204/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

Den ladeløsning du nævner lyder derfor som et udmærket bud til dit behov. Der hvor du selv kan påvirke prisen, ud over din kørestil, er at kigge på den elpris du betaler. 2 kr/kWh lyder lidt højt. Jeg har selv elleverandør der afregner efter hvornår strømmen bruges (prisen skifter time for time). Det kan godt betale sig når man har elbil, da bilen så kan programmeres til at lade om natten hvor strømmen oftest er billigst. Kig fx. på http://getbarry.co som tilbyder denne form for afregning. Hvis du melder dig til, kan du bruge min vennekode og få 200kr til strøm (det samme gør jeg). Koden er: #MIKKEL481

Ellers tag et kig på elpriser.dk, der er også gode tilbud at hente.

0

Din beregning er rigtig, men aligevel forkert. Du skal overveje dit kørselsmønster FØR du kan lave en beregning.

I vores grundejerforening har jeg opstillet fire: langt til arbejde, "normalt til arbejde", begrænset kørsel, kun hjemmeladning.
Din beregning svarer til "kun hjemmeladning" - og det kan være dit kørselsmønster. For de tre andre kan det sagtens være, at dagligdagen klares med "hjemmeladning", men HVIS der også er ture til familien i Jylland, så skal det regnes med, og det kan gøres på forskellige måder.

Min model er for i gennemsnit 3.000 km/år til ture, måske to ture een måned, ingen næste måned, eller lang tur een måned, ingen næste måned.

- bilen hjemmelades til de første 300 km
- bilen udelades til 400 km, hvoraf de sidste 100 km er "kom godt hjem" (men man kan også "skære skiven tyndt" .....).

Så måske lader du 12 x 400 km/md = 4.800 km/år "på farten" i gennemsnit hver måned (find selv dine tal).
I dit regnestykke skal du altså trække 4.800 km fra dine 18.000 km/år OG finde ud af økonomien for de 4.800 km = 960 kWh (gennemsnitstal) på farten.

Det falder så uden for dette forum at pege på løsninger og priser. Min erfaring er, at det er svært at komme til bunds med.
Tillægget til din beregning er ikke triviel i kroner.

0

Hvis man lader hjemme kan det måske være en god ide at skæve lidt til elprisen, som svinger en del. Ja ind imellem er den sågar negativ.

På denne side: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table

kan man se priserne time for time.

Del: