Hej herinde
Vi overvejer at købe en Hyundai Kona med batteri på 64 kWh, og jeg er ved at se på vores budget og forskellige ladeløsninger. Derfor tænkte jeg, at I måtte være eksperterne, når jeg skal have bekræftet, om jeg udregner prisen korrekt. Bær over med mig, hvis det, jeg skriver, er håbløst idiotisk.
Vi har taget udgangspunkt i vores kørselsmønster i vores nuværende bil. Her har vi kørt 155.000 km på 105 måneder. Det bliver lige under 1500 km pr. måned.
En Hyunadai Kona har WLTP på 484 km på en fuld ladning. Det afhænger selvfølgelig af kørsel, og så vidt jeg har læst, så kan man komme længere end 484 ved udelukkende bykørsel. Vi kører lidt blandet, og hvis jeg runder ned så regner vi med omkring 450 km på 64 kWh. Det svarer til 3.2 fulde opladninger af batteriet i snit pr. måned.
Vi har EWII som el-selskab, og her koster en kWh cirka 2 kr. Hvis jeg oplader 64 kWh 3.2 gange, bliver det knap 205 kWh. Gange 2 = 410 kr.
Kan jeg regne det sådan ud? At prisen for mine opladninger derhjemme på EWIIs elnet bliver 410 kr.
Hvis jeg så bruger Home Charge, som koster 100 i måneder, men giver 1.1 kr. retur på kWh, så bliver det:
410 + 100 = 510 kr.
Refusion 205 * 1,1 = 225.5 kr.
I alt : 510 minus 225.5 kr: = 284.50 kr. i samlet udgift for selve opladningen.
Jeg er med på at det her er i den perfekte verden, hvor jeg ikke beregner svind og alt muligt andet.
Har jeg glemt noget?
Igen på forhånd vil jeg gerne sige undskyld, hvis jeg er helt tosset. 🙂
Tak for hjælpen til en forhåbentligt kommende elbil-ejer.
Mvh Andreas