Medlemsberetning: Dette er historien om, hvordan jeg i løbet af meget kort tid ændrede holdning fra “Elbil? aldrig i livet!” til “Kommer aldrig nogensinde til at køre i andet end elbil”.

Hvad jeg vidste om elbiler

Vi har nok alle set eller hørt om den elbil, der i Forum i 1980’erne kørte ind i banden. Og Ellerten kender vi også. Hvis man ikke har prøvet en moderne elbil, så er det nok dét, som mange forbinder med elbiler. Det gjorde jeg også selv.

Jeg har noget familie, som lånte en elbil gennem deres elselskab i et halvt års tid. Selskabets idé var at få flere til at køre elbil. Det er nu omtrent seks år siden. Elbiler havde dengang så kort rækkevidde, at de ikke kunne have varme på om vinteren, for så kunne elbilisten ikke nå på arbejde og tilbage igen. Det var ikke lige den bedste reklame for elbiler, men det var, hvad vi vidste om elbiler i 2018, inden vi mødte sælger Casper Mysling hos Nissan i Svendborg. Det blev et skelsættende møde.

Vi skulle have ny bil

Vi havde netop været i Frankrig i en Skoda Superb, som vi havde lejet i Flensburg. Det er en fed bil. Vores gamle Seat Ibiza på diesel var ved at nå 200.000 km og stod for tandremsskifte og hvad der ellers er slidt efter så mange kilometer. Vi ville gerne have en ny bil, men var ikke låst på nogen bestemt.

Jeg var nysgerrig på, hvad det egentlig koster at holde bil, så da vi købte vores biler Seat Ibiza og Kia Picanto, besluttede vi at lave et regneark, hvor alle udgifter fremgik.
At få overblik over, hvad der koster at holde bil, kan være en lidt depressiv oplevelse, så pas på med det.

Vi begyndte at kigge på ny bil i august 2018 og overvejede ikke et sekund, at det kunne blive en elbil. Vi prøvede rigtig mange biler og ikke en eneste forhandler nævnte elbilen som en mulighed. Det nærmeste vi kom, var en hybridbil hos en Kia-forhandler.

Efter 12-13 prøvekørsler og kig på nok 25 forskellige bilmodeller i alt, stod valget mellem en Nissan Qashqai eller en Peugeot 3008, som var konens foretrukne.
Peugeot 3008 blev dog hurtigt valgt fra på grund af meget høje driftsomkostninger sammenlignet med Nissan Qashqai.
Herefter manglede vi kun at prøve Qashqai i dieselmodellen. Benzinudgaven var prøvet, men den blev for dyr at køre i, syntes vi, så vi kørte til Nissan i Svendborg.

Bilforhandleren har stor betydning for valg af bil

Da vi ankom til Nissan i Svendborg, så vi et par køre afsted med Qashqaien på prøvekørsel. Sælger Casper Mysling fortalte, at der ville gå cirka 30-45 minutter, inden bilen var retur igen. Fint nok – vi vælger at vente.

I ventetiden talte vi med Casper. Han spurgte ind til vores kørselsmønster, pendling, familiebesøg og så videre. På baggrund af vores snak sagde han til min store forbløffelse, at en LEAF 2.0 da lige var den perfekte bil til os. Her kommer så min udtalelse “Aldrig i livet” ind i billedet… Den grinte han lidt af, men vi snakkede videre. Vi spurgte ind til økonomien, hvordan det foregår med at lade bilen og så videre. Jeg kunne godt høre på tallene, at det var interessant.

I mellemtiden var Qashqaien kommet tilbage til butikken og vi aftalte, at vi gerne vil prøve en tur i LEAFen efter Qashqaien. Qashqaien kørte rigtig godt og vi var sikre på, at det skulle være vores næste bil.

Nu var det blevet tid til at prøve LEAFen og efter en kort instruktion kørte vi en tur. Da vi havde kørt højst tre km, kiggede vi bare på hinanden og udbrød: “Det er jo en helt fantastisk bil”. Nysgerrigheden var vækket!

Efter 12-15 km afleverede vi LEAFen igen og fik at vide, at vi kunne få lov at prøvekøre den henover weekenden, hvis vi havde lyst. Forhandleren skulle alligevel ikke bruge bilen i dét tidsrum.

Elbilen er meget billigere i drift – og helt fantastisk!

Hjemme igen fik jeg sat alle tal ind i regnearket og til min store overraskelse så jeg, at LEAFen var meget billigere end Qashqai’en. Den er også billigere i drift end vores gamle Seat, som ellers kostede det halve, da vi købte den fra ny. Min hustru kunne godt se ideen i en elbil, men var mere skeptisk end mig. Hun var ramt af et alvorligt tilfælde af rækkeviddeangst.

Alligevel var det hende, der foreslog, at vi skulle tage imod tilbuddet om at låne LEAFen i en hel weekend.

LEAFen kørte over 200 km den weekend, vi lånte den. Vi kørte både dag og nat – bare fordi vi kunne.
Da forhandleren åbnede søndag, skrev vi under på en spritny LEAF, Tekna (udstyrsmodel red.). Det var den 26. september 2018 med levering i november.

Elbilforeningen FDEL – medlemskabet følger gratis med en Nissan LEAF

Nissan har en aftale med Elbilforeningen om gratis medlemskab for nye elbilister. På den måde er man fra start knyttet til et stort fællesskab af andre elbilister. Og der er gode råd og inspiration at hente i Facebookgrupperne og på hjemmesiden.

Vi købte en elbil uden at vide særligt meget om opladning og andre særlige forhold for elbiler, men jeg blev hurtigt klogere, da jeg læste Facebook-trådene igennem.

Det eneste vi var helt sikre på var, at vi havde rækkeviddeangst! Den forsvandt heldigvis hurtigt efter vi lærte bilen godt at kende.

Alt i alt har vi en helt fantastisk bil i LEAFen og vi vil gerne bytte Kia Picantoen ud med en elbil også.

Mine argumenter for at skifte til el

1. Økonomi. Billig i drift og forudsigelig økonomi. Man kan lave mange små sjove udregninger, når man har datagrundlaget
2. Lydniveau (jeg lider af tinnitus, så det vægter jeg højt)
3. Udstyr
4. Komfort
5. Miljø. Dette punkt vejer tungere for min hustru
6. Intet problem med at finde en chauffør, når vi skal hjem fra byen efter fest. Vi vil helst begge køre bilen og lade drinksne stå

Andre gode råd og kommentarer

Der skal lyde en opfordring herfra til at lægge kabel i jorden, hvis du alligevel skal grave i din indkørsel. Så er der forberedt til fremtidens køretøj.

Jeg fandt god hjælp i en masse videoer på YouTube om Nissan LEAF.

Brug for eksempel appen A Better Route Planner (ABRP), hvis du skal planlægge længere ture. Her får du præsenteret alle ladepunkter på tværs af operatører.

Vi har været frivillige på Elbilforeningens offentlige torve-arrangementer seks gange i år. Ikke en eneste af de personer, som vi har haft med ude at køre prøvetur var negative efterfølgende. En del var skeptiske inden turen. Elbil er helt sikkert med i overvejelserne, når de skal have ny bil næste gang.

Min opfordring til alle: Prøv en elbil!
Uanset hvilken model du vælger, vil du blive glad for den.
Bare vær opmærksom på, at du kommer til at køre flere km end du er vant til. Du kan ikke lade være!

Billeder og tekst af Thomas Lund Madsen

Er elbil noget for dig?

Anna lader sin e-Golf

 

Spørg en elbilist med et kørselsbehov, der ligner dit: Elbilambassadører

Oversigt over elbiler

“Vi kommer aldrig tilbage til en fossilbil igen.
Komforten er for ringe, og vi gider ikke den larm.”

Thomas Lund Madsen, elbilist

“LEAFen bruges til daglig af min hustru. Hun kører 2×65 km med ca. 40 km motorvej hver vej.
Hun nyder den ro og afslappede måde at køre bil på.
Brokkeriet over manglende carport er stoppet, efter at vi fik elbil.
Nu står der en varm og isfri bil i indkørslen hver morgen – rigtig dejligt om vinteren!”

Thomas Lund Madsen, elbilist