Elbilens værste fjender; design vejr og batteri

Kia Soul EV 30 kWh på langturstest mellem København – Stockholm og retur

I april kørte jeg i en KIA Soul EV 30 kWh fra København til Stockholm og retur. Turen havde flere formål: Jeg ville sætte Kia Soul EV under pres for at finde ud af, om vi er ved at kunne forvente os mere af elbilerne, end at de bare er bybiler? Jeg ville teste, hvor hurtigt det kan gøres i forhold til en bil med forbrændingsmotor, og jeg ville sætte tal på konsekvenserne af bilens klodsagtige design, samt batteriets reaktion ved gentagne op- og afladninger.

 

Valg af ladenetværk

Hjemturen forløb helt uden problemer og tog 10 timer, da jeg valgte færgen fra Helsingborg til Helsingør for at spare lidt kilometer.

Jeg forlod ved middagstid København og kørte over broen til Malmø. Hele vejen til Jönköping have jeg kraftig modvind og måtte derfor holde farten nede på 95 – 100 km/t for ikke at skulle lade for mange gange.

Jeg brugte udelukkende Clevers ladenetværk, da det er veludbygget i Sverige, og på appen kan man også se, om en af laderne skulle være ude af drift (live-data). Det er ret væsentligt på sådan en tur, da der er langt imellem laderne. I yderste nødstilfælde kan man risikere at ende med at skulle hentes af et fejeblad, og det lægger yderligere tid og ærgrelse til turen. Trods klarmelding på Clever-appen, virkede den første lader på ruten, den i Helsingborg, ikke. Det oplever man meget sjældent. Jeg havde heldigvis strøm nok til at nå frem til den næste. På resten af turen oplevede jeg ingen problemer med laderne.

 

Forlænget rejsetid udfyldt med arbejdsopgaver

Opladning ikke nødvendig da jeg nåede Stockholm.

Jeg ankom til hotellet i Stockholm kl. 22.30, dvs. jeg havde brugt godt 11 timer. Ifølge Google ville det tage 7 1/2 time uden stop i en benzinbil. Mere realistisk er det nok at lægge en time til halvanden hertil til tankning og pauser. Sammenlignet med benzinbilen var elbilen to timer langsommere om at tilbagelægge samme rute. Jeg havde så checket og svaret arbejdsmails jævnligt i pauserne og ført mange telefonsamtaler under kørslen, da bilen er dejlig stille.

På vej ind til Stockholm havde jeg ladet så meget strøm, at jeg ikke behøvede at finde en lader ved hotellet eller hos Svenska Kraftnät, hvor jeg havde et møde.

Hjemturen forløb helt uden problemer og tog 10 timer, da jeg valgte færgen fra Helsingborg til Helsingør for at spare lidt kilometer. I alt kørte jeg 1.333 km på to dage med 11 ladestop, som hvert varede mellem 15 og 30 minutter.

 

Batteriet

Soulen lader med fuld effekt til 80%, herefter nedsættes effekten markant. Derfor er strategien på længere ture at lade til 80% og derpå fortsætte til næste lader.

Der er i øjeblikket en ivrig diskussion af funktionen af aktiv køling på batterier på elbiler. Denne diskussion er blusset op i kølvandet på de første erfaringer med 2. generation af den populære Nissan LEAF. Den er ikke udstyret med aktiv køling. LEAF 2.zero er programmeret, så ladehastigheden nedsættes for at beskytte batteriet mod at blive for varmt. Det er sådan set meget fornuftigt. Det betyder dog, at LEAFen ikke kan hurtiglade med høj effekt efter tilbagelæggelsen af flere rækkevidder kombineret med flere hurtige genopladninger på samme dag. Kia Soul EV har aktiv køling, derfor havde jeg ingen problemer på turen, bilen lader med ca. 45 kW hver gang selv efter 11 hurtigladninger på 2 dage, det er meget imponerende.

Rækkevidden ved opladning til 80% ved hastigheder på 100 – 110 km/t er 110 til 145 km afhængigt af udendørstemperatur og vindforhold. Soulen har stor vindmodstand pga. udformningen, derfor svinger rækkevidden en del. Jeg havde kraftig modvind på den første halvdel af turen op til Stockholm, derfor endte energiforbruget med at blive på 20 kWh/100 km. På hjemturen havde jeg tilsvarende medvind, og selvom jeg kørte med højere hastighed, blev forbruget kun 16,9 kWh/100 km.

 

1333 km senere.

Turen er ganske kedelig og ensformig, men gav anledning til mange tanker 🙂

  • Det er ganske vigtigt, at elbilen kan køre lange ture, selv om de færreste vil gøre turen efter. Soul’en har bestemt bestået her. Jeg var træt efter så lang en tur, men bilen var stadigvæk i fin form og begrænsede ikke ladehastigheden.
  • Ladenetværket er fint til Stockholm, men skal udbygge i takt med, at der kommer flere elbiler, så vi ikke oplever for lange ventetider.
  • Soulen er den mest støjsvage elbil, og det er en kæmpe fordel på lange ture.
  • Det største kritikpunkt er den manglende app. Dels for at forvarme bilen, så man ikke skal skrabe is, men også for at checke, om bilen lader, når den er sluttet til en offentlig lader, og man ikke kan se bilen.
  • Soul’en kan hurtiglade på op til 80kW, og det er fantastisk, dog kunne jeg ikke teste dette, da der endnu ikke findes ChaDeMo-ladere med større effekt end 50 kW på ruten. Bilfabrikkerne satser på større rækkevidde, men når man har kørt elbil et stykke tid, har man meget mere fokus på, hvor hurtigt den kan oplade igen.
  • Klimaanlægget er helt fantastisk og giver en meget fin varmefordeling i kabinen, selv ved lav blæserhastighed.

 

Samlet set har bilen bestået med meget høj karakter:

  • Hurtig ladning hver gang!
  • Meget høj komfort med lav støj og god varme.
  • Prisen er god, og der er mulighed for stort soltag, hvilket ingen andre elbiler (bortset fra Tesla) tilbyder.