Hurtigere udfasning af afgiftsrabat for plug-in hybridbiler vil give mere CO2-besparelse for samfundet

På baggrund af nye tal fra Skatteministeriet anbefaler Elbilforeningen igen, at afgiftsrabatten for plug-in hybridbiler udfases hurtigst muligt.

På baggrund af nye tal fra Skatteministeriet har professor Mogens Fosgerau ved Københavns Universitet sammen med tænketanken Cepos beregnet prisen på skatterabattens klimaeffekt for plug-in hybridbiler og rene elbiler. Beregningerne viser, at det koster samfundet 6.500 kr. for hvert sparet ton CO2 ved hjælp af skatterabatter til plug-in hybridbiler. Til sammenligning koster det samfundet 4.700 kr. for hvert sparet ton CO2 ved hjælp af skatterabatter til rene elbiler.

Selvom begge biltyper kan køre på strøm, anbefaler Elbilforeningen, at afgiftsrabatten for plug-in hybridbiler udfases hurtigst muligt. Moderne elbiler kan typisk køre 10 gange længere på en opladning end plug-in hybridbiler. Det medfører at plug-in hybridbiler skal oplades oftere og dermed lægge mere beslag på ladeinfrastrukturen, hvis de skal køre grønt. Det forringer de fuldelektriske bilers mulighed for at kunne tilkoble en normallader i byerne.

Samtidig gør rene elbilers stadig større batterikapacitet, at der ikke længere er grund til at frygte for at løbe tør for strøm – en frygt, som har drevet mange til at vælge plug-in i stedet for ren elbil. Især med stadig flere hurtigladere rundt om i landet er der ingen grund til “rækkeviddeangst”. Selv hvis man har behov at have trækkrog på bilen, som også har været en begrundelse for at vælge plug-in, er der efterhånden et godt udvalg af rene elbiler at vælge mellem. 

Rasmus Foged, der er forperson for Elbilforeningens politikudvalg, fortæller, at foreningen fuldt ud anerkender, at nogle plug-in hybridbiler bliver kørt meget på strøm og fortsætter:

“Desværre er det langt fra alle, og derfor mener vi, at det er forkert at give så stor rabat – hvilket de nye beregninger også bekræfter. Jeg vil dog gerne understrege, at vi i Elbilforeningen har fuld forståelse for, at mange har valgt en plug-in hybridbil, og at vi naturligvis hilser alle initiativer, som kan gøre det lettere at køre plug-in hybridbiler på strøm velkomne.”

For rene elbiler – derimod – anbefaler Elbilforeningen, at der ikke ændres på afgiftsrabatten. Det skyldes, at transportsektoren også er nødt til at bidrage til den grønne omstilling, og at den største effekt opnås ved skatterabatter til rene elbiler, der uden skatterabatter i en årrække fortsat ville være markant dyrere end sammenlignelige benzin- og dieselbiler. Det er derfor vigtigt at holde fast i, at afgiftsrabatten for rene elbiler først udfases, efterhånden som prisforskellen mellem rene elbiler samt benzin- og dieselbiler bliver mindre.

Baggrund:

https://www.dr.dk/nyheder/detektor/skatterabat-til-hybridbiler-har-vaeret-en-dyr-omgang-utrolig-lidt-klima-pengene-3

 

Foto: Copyright Elbilforeningen