Hvor meget betyder for lavt dæktryk på forbruget?

Hvor meget betyder dæktryk for energiforbruget?

Hvor meget påvirkes en elbils energiforbrug af forkert dæktryk? Det spørgsmål ville vi gerne have besvaret, så vi fandt en motorvejsstrækning på Google Maps, hvor vi kunne køre et loop på ca. 15 km og bruge denne som testrute.

Det var rimelig køligt ude med en temperatur på omkring 2-3 graders varme. En temperatur der ifølge vejrudsigten ville holde sig stabil under testen. På den måde vil udendørstemperaturen kun have minimal indflydelse på testen.

Vi kørte til en tankstation, hvor de havde et digitalt dæktryksapparat. Det bør være præcist.

Testbilen, en Tesla Model S 85D, skal ifølge fabrikanten have et dæktryk på 3,2 bar. Vi besluttede os for at starte med en lidt for højt dæktryk på 3,5 bar, derefter satte vi det gradvist ned til henholdsvis det anbefalede dæktryk, 3,2 bar, et moderat lavere tryk på 2,9 bar, derefter 2,5 bar og til sidst til et tryk markant under det anbefalede, 2,0 bar.

Udover testruten på motorvejen, ca. 15 km, tilføjede vi en kort teststrækning på ca 3,5 km med bykørsel og en hastighedsgrænse på 50 km/t. Det gjorde vi for at undersøge om dæktryk havde en større eller mindre indvirkning ved forskellige hastigheder.

Her er lidt video fra vores test:

Resultaterne

Tryk 3,5 bar ved motorvejskørsel med en fart på 100 km/t

3,5 bar på motorvej

Samme dæktryk ved bykørsel

3,5 bar ved bykørsel

Trykket reguleret til 3,2 bar, det anbefalede dæktryk, på motorvej

3,2 bar på motorvej

Samme dæktryk ved bykørsel

3,2 bar ved bykørsel

Så blev det tid til første tryk med for lidt luft i dækkene. Vi startede forsigtig med at sænke trykket til 2,9 bar.

Tryk 2,9 bar på motorvej

2,9 bar på motorvej

Samme dæktryk ved bykørsel

2,9 bar ved bykørsel

Vi lukkede yderligere luft ud af dækkene… ned til 2,5 bar. Vi er altså 0,7 bar under det anbefalede dæktryk.

Tryk 2,5 bar på motorvej

2,5 bar på motorvej

 

Samme dæktryk ved bykørsel

2,5 bar ved bykørsel

 

Vi havde egentlig ikke forventet at skulle længere ned for at se en forskel, men da vi endnu ikke kunne måle et øget forbrug, besluttede vi at sænke trykket til 2,0 bar. Det er 1,2 bar under det anbefalede dæktryk.

Tryk 2,0 bar på motorvej

2,0 bar på motorvej

 

Samme dæktryk ved bykørsel

2,0 bar ved bykørsel
(Vi beklager den dårlige billedekvalitet)

 

Resultaterne er samlet i tabellen her:

Dæktryk i barForbrug motorvej, Wh/kmForbrug bykørsel, Wh/km
3,5226267
3,2221226
2,9221226
2,5221224
2,0222218

Overrasket? Det er vi. Hvis man skal godtage resultaterne fra vores test, så er det laveste dæktryk på 2,0 bar det mest energiøkonomiske!

Vi har analyseret resultaterne. Blandt andet har vi trukket data ud af Teslafi, som er installeret i testbilen. Teslafi bekræfter resultaterne fuldstændigt. Ruten er endda gennemkørt med nogenlunde samme gennemsnitsfart; alle tests på motorvej tog os 14-15 minutter, og alle tests ved bykørsel har taget 6-7 minutter.
Da ruten ikke har kunne gennemkøres fuldkommen ens, vil forklaringen på vores overraskende resultat nok ligge i denne variation. En målt forskel på 5% vil hurtig skjules, hvis vinden er mere gunstig eller der har været grønt istedet for rødt i krydset hen til motorvejstilkørslen.

Konklusion

Testpanelets bud på en konklusion på det overraskende resultat af denne test, er at kørestil, trafikale og vejrmæssige forhold spiller en større rolle end dæktryk, hvis man udelukkende kigger på bilens forbrug.

Dæktrykket har dog en markant indflydelse på bilens køreegenskaber, så man bør altid sørge for, at følge bilproducentens anbefalinger!

Hvis man ønsker at kigge lidt mere på data fra hver enkelt tur, så er her et udtræk fra Teslafi. Dette udtræk er for hver komplette tur hvor både motorvejskørsel og bykørsel er samlet. Derudover er energiforbruget mens bilen holder stille også regnet med. Klik på billedet for at få fuld størrelse.

 

 

Testen er udført af Jan Johansen og Anders Thorup fra FDELs test-team.