Rekordmange deltagere på konference for Elbilnetværk

Der var godt 150 mennesker samlet, da CPH Electric under Region Hovedstaden 5. november 2019 afholdt årets konference i Elbilnetværket.

Det var folk fra bilbranchen, ladebranchen, diverse interesseorganisationer, virksomheder og kommuner, der havde fundet vej til den smukke bygning Kosmopol i hjertet af København. Gent Grinvalds Harbro, CPH Electric, Regions Hovedstaden siger: 

Vi, i Region Hovedstaden, er rigtig stolte af den store deltagelse til vores Elbilnetværk, hvor kommuner og virksomheder har deltaget aktivt i drøftelsen om overgangen til elbiler og hvad der skal til for at nå en 70 % CO2 reduktion i transportsektoren.

Politikernes ambitiøse målsætning medfører behov for viden i kommuner, boligforeninger og virksomheder

Blandt publikum var der en del nye kommuner og virksomheder til stede fra hele landet. Presset fra EUs og regeringens ambitiøse målsætning medfører behov for viden i kommuner, boligforeninger og virksomheder. Medarbejdere, hvoraf mange ikke selv har kørt elbil før, skal finde på løsninger i et nyt marked. Begge grupper står over for en stor opgave i forhold til udskiftning af deres interne flåder. Men også medarbejderes og borgeres snarlige massive behov for ladepunkter udløser mange spørgsmål. Hvordan gør man? Hvor skal man henvende sig? En del af programmet rettede sig derfor også mod dem. CPH Electric og Elbilforeningen har i samarbejde udarbejdet Fremme af elbiler – en vejledning til kommuner. Den kan findes her på siden og på regionens hjemmeside. Der findes også en guide til flådeindkøbere og der er vejledninger på vej specifikt målrettet boligforeninger og virksomheder.

 

På billedet ses fra venstre: Gent Grinvalds Harbro, CPH Electric, Region Hovedstaden, og civilingeniør og bestyrelsesmedlem Mads Aarup.

 

Den traditionelle TCO-beregning fungerer ikke i et usikkert marked

Kommuner og virksomheder køber traditionelt billigst muligt ind. Det lader sig ikke gøre med eldrevne funktionskøretøjer, der hyppigt er op til tre gange så dyre som søsteren på benzin eller diesel, fremgik det af et af eftermiddagsoplæggene. 

Restværdiansættelsen, hvor man spår om en brugtvognspris, der ligger tre år ude i fremtiden, er et væsentligt parameter i TCO-beregningerne (Total Cost of Ownership, red.). TCO-beregninger er traditionelt det værktøj, der bruges i indkøbsafdelingerne. Men i en omstillingstid ændres restværdien på både fossil- og elbiler. De TCO-beregninger, der dannede grundlag for indkøb tre år tilbage, kommer derfor ikke til at holde. De TCO-beregninger, der udarbejdes nu, skal spå om en fremtid, hvor man godt ved, hvilken vej det går, men ikke hvor hurtigt. Og på tre år kan der også ske meget med nyprisen på elbiler. I blandt andet Norge ser man dieselbiler falde meget hurtigere i pris end hidtil. Det er en stor udfordring for kommuners og virksomheders økonomi.

Overgangen til el er belagt med plug-in hybridbiler og hybridbiler

Hvis du spørger bilbranchen, er vejen til biler, der drives rent på strøm, belagt med hybridbiler og plug-in hybridbiler, fremgik det af et andet af oplæggene. Det er der flere grunde til: En bilproducent skal sælge et vist antal millioner biler om året for at overleve i det eksisterende produktionsapparat. Derfor ser vi en række fusioner blandt bilkoncerner. 

I de kommende år vil producenterne fra politisk niveau gradvist blive pålagt en reduktion af CO2-udledning målt i g/km, med deraf følgende bøder, hvis flådegennemsnittet ikke overholdes. Tallet opgøres som et gennemsnit på tværs af alle drivlinjer, der udsendes fra fabrikken, og tager hensyn til en omstillingsperiode hos bilproducenterne. Det giver derfor mening for producenterne at producere hybridkategorierne. I virkeligheden kan man ikke vide om bilisten, der kører plug-in hybridbilen, lader op ofte eller reelt kører mest på brændstof. 

Det, der dog også taler for hybrid-versionerne, er at massemarkedet vil være trægt i en tilvænningsperiode. De fleste fossilbilister tror fortsat, at de vil lide under elbilens kortere rækkevidde. DTUs transportvaneundersøgelse viser dog, at den gennemsnitlige dansker kører ca. 45 km pr. dag. Fossilbilistens argument er så, at det jo netop er et gennemsnit, og at det vil blive markant mere besværligt at tage bilen på de få meget lange ture om året. Erfarne elbilister beretter dog, at ladetiden på de moderne elbiler er så kort, at du knap kan nå at bestille mad, spise den og gå på toilettet, før bilen er færdig med at lade.

En hårdt prøvet branche

Vi hører oftest om de krav, der stilles til CO2-udledningen i bilproduktionen og udstødningen under kørslen på grund af klima-krisen, men bilbranchen presses også af andre ting. Livsstilssygdomme som stress, diabetes og luftvejssygdomme kan kobles direkte til vores liv med bil:

Støjen fra omkørende biler er et af problemerne. NOX – og andre skadelige partikler, der udstødes under forbrændingsprocessen samt mikro-gummi-partikler fra dæk og bremseskiver havner utilsigtet i mennesker, dyr og natur. Derfor kommer vi til at se flere restriktioner for transporten i fremtiden især omkring byerne. Idéen om, at vi alle har ret til at køre omkring i egen bil vil blive udfordret og der vil opstå alternativer, der sikrer mobiliteten, men måske kræver færre privatejede biler.

Læs også artiklen FDEL tager temperaturen på den frie bevægelighed