Søren bor i lejlighed og lader i gaden

Søren bor i lejlighed og lader i gaden

Omtrent 10% af danskerne parkerer deres bil ved kantsten. Mens stadig flere vænner sig til tanken om, at den elektriske version bliver deres næste bil, så møder foreningen fortsat skepsis fra interesserede, der bor i etagebyggeri uden tilhørende P-plads. Beboere i lejligheder bekymrer sig generelt om, hvor de kan lade, når de ikke har mulighed for at plugge i ved hjemmet i løbet af natten. Vi har i denne interview-serie sat os for blandt vores egne medlemmer at undersøge, hvordan beboere i etageejendomme håndterer det, der udefra kan se ud som en stor udfordring.

Søren Have er en af Elbilforeningens mange elbilambassadører. Han bor sammen med sin kæreste og to døtre i lejlighed på Frederiksberg i København. Han har mange års erfaring som elbilist i byen og mener, at han har gode muligheder for at lade nær hjemmet. Vi har stillet Søren en række spørgsmål.

Hvordan vil du beskrive dit kørselsbehov?

– Til daglig er det min kæreste, der kører fra vores hjem på Frederiksberg til hendes arbejde i Gentofte. Der er ca. 14 km hver vej. I den varme årstid kører vi begge på cykel. Én enkelt gang om året kører vi til udlandet og hver anden måned tager vi et smut på familiebesøg i Jylland. Vi er så at sige som udgangspunkt ikke bilister, men vi bruger elbilen til at dække det bilbehov, vi har.

Fortæl lidt om, hvordan elbilen kom ind i dit liv.

– Allerede i forbindelse med COP15 i København i 2009 fangede den grønne omstilling inden for transporten min interesse. Jeg har som proceskonsulent arbejdet meget med transportrelaterede ting i mange år. Det er et område, der ligger mit hjerte meget nært. Også som privatperson har jeg engageret mig politisk i at drive den grønne omstilling og stillede ved seneste folketingsvalg op som kandidat for Alternativet, hvor jeg også sidder i Hovedbestyrelsen.

En dag kom jeg til at tale med min datter om emnet og fik vist sagt, at nu måtte jeg også snart købe en elbil. Og så fangede bordet. Jeg talte jo generelt meget om den grønne omstilling. Nu var det tid til at sætte handling bag ordene og gå forrest. Derfor bestilte jeg i 2011, som en af de alt for få, en Renault Fluence med batterileje. Sådan en som mig, som tænker meget i optimering, faldt pladask for batteri-bytte-konceptet i den konkursramte virksomhed Better Place. Renault Fluence var jo tænkt stort og intelligent fra begyndelsen med mange lokale ladestolper i byerne til småture og batteri-bytte-stationerne rundt omkring i landet til langture. Når batterierne lå på lager i batteribyttestationerne, udgjorde de jo et energiopsamlingslager.

Efter Fluencen købte vi en VW e-Up og for tre år siden skiftede vi den ud med VW e-Golf med 25 kWh batteri, fordi vi ville have en elbil, der kan hurtiglade, så vi uden problemer kan besøge familien i Jylland.

Hvordan ser økonomien ud?

– Jeg har lavet løbende udregninger over udgifterne både for e-Up og e-Golf. De regneark kan man finde på min blog www.sorenhave.dk. Her har jeg et emne om elbiler. Generelt er økonomien fin, særligt efter at udbyderne har lanceret flat-rate abonnementer, men som first-movere har vi da haft nogle højere omkostninger.

Hvor lader du i dagligdagen?

– Det primære ladested har været på min kærestes arbejdsplads. De har et antal ladere på parkeringspladsen, som er en offentlig parkeringsplads. Derfor holder der desværre også ofte forskellige delebiler og optager pladserne, også uden at være plugget i. Det er en stigende kilde til irritation. Der er en del af deres kunder, der ikke ved, at man kun skal holde der, hvis man har brug for at lade. De tror, at det er en parkeringsplads reserveret til elbiler. 

Men ellers har vi i en omkreds af 3-400 m fra hjemmet tre forskellige offentlige ladepunkter med to-tre langsomladere hvert sted og 3 hurtigladere inden for 1 km.

Så mange ladepunkter er der på Frederiksberg ved København (CCS og Type 2, klide Plugshare)

Læs også: Henrik bor i lejlighed og lader blot én gang om ugen.

Hvordan er ladeinfrastrukturen i og omkring Frederiksberg?

– På Frederiksberg er der en undertavle ved ladepladserne. Den fortæller, at her kan du i dagtimerne lade 3 timer.

Efter kl. 18 og frem til kl. 8 er der ingen tidsbegrænsning, så man kan lade bilen stå natten over. 

Frederiksberg har faktisk en meget progressiv elbilstrategi. Den kan man læse mere om her, hvis man har lyst: https://www.frederiksberg.dk/sites/default/files/2019-04/Elbilstrategi.pdf

Vi møder ofte udsagnet, at det skulle være besværligt at lade. Oplever I ladningen som besværlig?

– Da Better Place gik konkurs i 2013, og Elbilforeningen FDEL på den baggrund blev etableret, kunne man faktisk slet ikke lade i perioden lige efter konkursen. Kurator lukkede simpelthen for det hele. Så ja, det var besværligt. Nu er det jo meget bedre. Vi får det i hvert fald til at fungere.

Når vi skal på langtur kræver det lidt planlægning hjemmefra, men det har vi ikke noget imod. Hvis vi har skullet på skiferie eller noget andet, der har krævet en bil med længere rækkevidde, har vi lånt eller lejet en benzinbil. 

Vi mener ikke, at man bør købe bil efter marginalbehovet, hvis det kun er en enkelt gang eller to om året, man skal virkelig langt.

En lille sjov observation: De gange, hvor vi har lejet en benzinbil, har vi skullet aflevere den med fuld tank. Men der er faktisk kun én tankstation på Frederiksberg. Altså væsentligt færre end antallet af ladere. Når man er vant til at lade lige nede i gaden, er det pludseligt besværligt at skulle finde en tankstation.

Hvilken bil skulle den næste være, hvis I skulle skifte? Hvorfor?

– Det skulle selvfølgelig være en elbil. Vi har været på første generation af alle elbiler, så den næste skulle nok være en Tesla Model 3, standard range. Alene på grund af rækkevidden. Og i lighed med Renault Fluence, så er ladestationerne også lagt ind i bilens infosystem, så man ikke behøver at planlægge turen hjemmefra og sidde med tredjeparts apps til hjælp.

Hvad ville den optimale lademulighed være for dig?

– Det kunne være fedt, hvis der på kommunens egne institutioner med P-pladser tilknyttet, var opsat ladere. Så kunne medarbejderne bruge dem i dagtimerne og beboerne bruge dem i den øvrige tid. Der er lige åbnet to P-huse. Det ene har ti ladere. Det andet har ikke nogle. Det er anlægsprojekter, der har været undervejs i tre år. Der kunne man godt have indtænkt lademuligheder fra starten.

Læs også: Peter bor i etage-ejendom i Aarhus og lader på jobbet

Hvis du skulle komme med en anbefaling til en bilist, der bor i lejlighed i byen og overvejer elbil, hvad skulle det så være?

– De skal undersøge nærområdet for lademuligheder inden, især hvis det er en elbil med kortere rækkevidde. Hvis de vil have en med lang rækkevidde er det knap så relevant. Det ville være oplagt at kigge på brugtvognsmarkedet, hvis man kun kører småture. Der er derudover en del at spare på parkeringslicenser, specielt i Københavns Kommune.

Spørg en elbilist med et kørselsbehov, der ligner dit: elbilambassadør.fdel.dk

Sørens kørselsbehov

Pendling: 14 km hver vej, når vi ikke cykler

Bilferie: Én langtur til udlandet om året

Småture: Familiebesøg til Jylland

Lademulighed: På job og i gaden