Staten skaber lokale lademonopoler

Elbilforeningen har tidligere opfordret til, at man skaber lokal konkurrence i ladeparkerne ved at fordele ladestanderne til forskellige operatører.

Det har Vejdirektoratet desværre ikke lyttet til.

For nyligt har Vejdirektoratet offentliggjort, hvem der skal drive fire ud af seks ladeparker på rastepladser. Ved Lillebælt etableres 30 lynladere i hver retning, og ved Tappernøje på Sydsjælland etableres 12 lynladere i hver retning. På alle fire rastepladser skal alle ladestanderne drives af samme operatør.

“Det er naturligvis meget positivt, at der kommer et stort antal nye lynladere på to vigtige trafikale knudepunkter. Vi undrer os dog over, at staten vælger at skabe lokale monopoler på rastepladserne i stedet for at give plads til forskellige operatører,” siger Elbilforeningens forperson, Christian Nolsøe Nielsen. 

Ud over konkurrence på prisen ville flere operatører også kunne tilbyde flere forskellige produkter. Eksempelvis overvejer nogle ladeoperatører at tilbyde tidsbestilling ved lynladere, og den type innovation vil man også kunne forvente mere af, jo mere selskaberne skal konkurrere med hinanden. Elbilforeningen har derfor kontaktet transportministeren for at høre, hvorfor man har valgt at udbyde hver ladepark til kun én operatør, og om ministeren vil overveje at skabe lokal konkurrence på de andre rastepladser, hvor ladeparker planlægges etableret.

Ladeparkerne ved Lillebælt skal drives af Clever og ladeparkerne ved Tappernøje af Circle K. Foreningens kritik er ikke rettet mod de to operatører, der blot har budt ind på opgaverne på de vilkår, de blev udbudt.

Du kan læse mere om resultatet af udbuddet på Vejdirektoratets hjemmeside:

https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/rastepladser